کد خبر: ۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
وزارت آموزش و پرورش چندی است نوید استخدام نیرو در این وزارتخانه را به افراد جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاه ها داده است، خبری که بسیاری را برای پیدا کردن شغل چشم انتظار گذاشته است.
 وزارت آموزش و پرورش چندی است نوید استخدام نیرو در این وزارتخانه را به افراد جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاه ها داده است، خبری که بسیاری را برای پیدا کردن شغل چشم انتظار گذاشته است.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود یک میلیون و 40 هزار فرهنگی در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند اما بنا به گفته مسوولان توزیع نامتوازن نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور باعث شده که برخی مناطق با مازاد نیرو و در برخی دیگر با کمبود مواجه باشند.

در این میان سنگینی کفه ترازوی زنان معلم شاغل در آموزش و پرورش نیز مساله ای است که از سوی متولیان امر تعلیم و تربیت به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده؛ به این معنا که مدارس پسرانه با کمبود نیرو مواجه هستند اما در مدارس دخترانه این حجم از نیرو به تناسب جمعیت دانش آموزی نیاز نیست.

به کار گیری نیروهای جدید و متخصص، توازن توزیع نیرو در مدارس سراسر کشور و مواردی از این دست باعث شد تا وزارت آموزش و پرورش به فکر چاره باشد که نتیجه تلاش و کار کارشناسی این شد با برگزاری آزمونی، پنج هزار نیرو به استخدام این وزارتخانه درآید.

وزیر آموزش و پرورش اوایل اسفندماه سال 93 اعلام کرد که براساس ماده 28 دانشگاه فرهنگیان، می توان از فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها که در آزمون ورودی آموزش و پرورش قبول می شوند با گذراندن یک دوره یک ساله استفاده کرد. 

علی اصغر فانی در این تاریخ گفت که پیشنهاد استخدام پنج هزار نیرو به دولت ارایه شده و معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری نیز برای صدور مجوز قول مساعد شفاهی داده است. 

کم کم با قوت گرفتن خبر استخدام نیرو در آموزش و پرورش، اواخر فروردین ماه امسال وزیر بار دیگر مساله استخدام را مطرح کرده و اعلام کرد که موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این رابطه گرفته شده است. 

اردیبهشت امسال بود که مسوولان وزارت آموزش و پرورش از دریافت مجوز استخدام نیرو خبر داده و زمان برگزاری آزمون را مردادماه اعلام کردند. 

فانی با بیان اینکه در این استخدام ها اولویت با فرزندان فرهنگیان است، افزود: افرادی که در آموزش و پرورش استخدام می شوند به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند و برای آنها گواهی نامه معلمی صادر می شود. 

وی ضمن انتقاد از نامتوازن بودن استخدام ها در مناطق محروم و برخوردار یادآورشد: برای استخدام نیروی انسانی متناسب با نیاز خود اقدام می کنیم و این استخدام ها بر مبنای رشته، جنسیت و جغرافیا صورت می گیرد. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین همزمان با برگزاری هفته بزرگداشت معلم و در حاشیه مراسم سپاس معلم اظهار امیدواری کرد که حداکثر اواسط خرداد ماه دستورالعمل استخدامی صادر شده و آزمون در مرداد ماه برگزار شود. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در خبری در خرداد ماه با بیان اینکه ضوابط، جدول مواد و رشته های آزمون استخدامی آماده شده و باید به تایید سازمان مدیریت برسد، گفت: اطلاعیه مربوط به استخدام تا دو هفته آینده منتشر می شود. 

سید محمد بطحایی درباره زمان برگزاری آزمون اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی براساس مقررات هر شش ماه، یک بار آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی را برگزار می کند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: از آنجا که پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی باید در یک دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند، لذا از سازمان مدیریت در خواست شده است تا این آزمون را در شش ماهه اول برگزار کند. 

بطحایی اضافه کرد: مذاکره و گفت و گو با سازمان مدیریت همچنان در جریان است و امید است تا دو هفته آینده اطلاعات تکمیلی درباره آزمون استخدامی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش قرار داده شود. 

بطحایی افزود: داوطلبان با اولویت مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد و دوره یک ساله ای نیز در دانشگاه فرهنگیان برای پذیرفته شدگان برگزار خواهد شد. 

معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی وزارت آموزش وپرورش در اظهارات اخیر خود گفت: آموزش و پرورش تاکنون مواد امتحانی آزمون، زمان برگزاری و شرایط آزمون را اعلام نکرده و سعی بر این است تا قبل از شهریور ماه، فرآیند این آزمون استخدامی از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام شود. 

بطحایی همچنین اظهار داشت: آزمون استخدام در آموزش و پرورش برای جذب معلم ابتدایی با جنسیت مرد، هنر آموز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش و مربیان پیش دبستانی خواهد بود. 

وی افزود: نیروهای قراردادی در وزارت آموزش و پرورش نیز برای تبدیل وضعیت به پیمانی می توانند در این آزمون شرکت کنند. 

وی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش از همه استان ها به تناسب رشته و جنسیت استخدام خواهند شد، گفت: جذب نیرو در آموزش و پرورش تنها از افراد با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر انجام خواهد شد و مبنای پذیرش افراد بومی در هر منطقه آموزش و پرورش است. 

بطحایی تاکید کرد: در آزمون استخدامی شش هزار نفر به عنوان پذیرفته شدگان اولیه انتخاب می شوند و بعد از مصاحبه و گزینش پنج هزار نفر انتخاب نهایی خواهند شد. 

وی زمان آزمون استخدامی را شهریور اعلام کرد و گفت: براساس ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ آموزش و پرورش باید 45 روز مانده به آزمون استخدامی زمان قطعی برگزاری آزمون استخدامی را اعلام کند تا متقاضیان بتوانند بر اساس منابعی که اعلام می شود خود را برای آزمون آماده کنند. 

براساس اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش باید تا 18 فروردین 94 اطلاعیه برگزاری این آزمون صادر و منتشر می شد که تاکنون با گذشت چند ماه از موعد اعلام این اطلاعیه، هنوز خبری از انتشار جزییات برگزاری آزمون نیست. 

اما در خصوص جزییات و شرایط برگزاری این آزمون نیز معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پس از اخذ مجوزهای لازم برای استخدام پنج هزار نیرو در این وزارتخانه، شرایط و جزییات آزمون آن در شورای عالی بررسی و تصویب می شود. 

احمد عابدینی اظهار داشت: ابتدا توافق های لازم بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گرفته و براساس قوانین و مقررات مجوز استخدام در این وزارتخانه صادر می شود. 

وی ادامه داد: اما اینکه شرایط و مدارک لازم برای استخدام پنج هزار نیرو در آموزش و پرورش به چه نحوی باید باشد در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به تصویب می رسد. 

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یادآورشد: اکنون کار کارشناسی در مورد جزییات استخدام در این وزارتخانه در حال بازنگری است و قرار است بررسی جزییات پذیرش نیرو در این شورا صورت گیرد. 

عابدینی اضافه کرد: شرایطی همچون تخصص های مورد نیاز، تناسب به کارگیری نیروی زن و مرد در بخش های مختلف و مواردی از این قبیل پس از دریافت مجوزهای لازم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسط شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب خواهد شد. 

با وجود تمامی این اظهارات و تاریخ های متفاوتی که هر روز از زبان مسوولان وزارت آموزش و پرورش برای اعلام جزییات و زمان برگزاری آزمون استخدام پنج هزار نیرو اعلام می شود، هنوز ابهامات بسیاری در این رابطه وجود دارد. 

امروز و فردا کردن انتشار جزییات آزمون استخدام پنج هزار نیرو در آموزش و پرورش چیزی شبیه آزمون مربیان پیش دبستانی است که قرار بود سال گذشته برگزار شود اما هر بار تاریخ برگزاری آزمون به زمانی دیگر موکول شده و در نهایت نیز پس از کش و قوس های بسیار و برغم تجمع و اعتراضات پی در پی مربیان پیش دبستانی، برگزار نشد. 

انتشار خبر استخدام نیرو در آموزش و پرورش تنها راه را برای سودجویان باز کرد تا با استفاده از نیاز افراد جویای کار و قول قبولی با ارایه نمونه سوالات که مشخص نیست با چه استناد و از چه منابعی تهیه شده سعی در خالی کردن جیب مردم داشتند. 

این مساله تا بدانجا پیش رفت که روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای از افراد جویای کار خواست تا فریب سایت های جعلی که تنها در صدد کلاهبرداری و سوء استفاده هستند را نخورند.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که دستورالعمل نحوه برگزاری این آزمون باید به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی برسد که در صورت تایید، جزئیات آن به اطلاع عموم می رسد. 

این روابط عمومی هشدار داد که هموطنان گرامی مواظب باشند افراد فرصت طلب و سودجو به نام این آزمون، از آنها اخاذی نکنند، چرا که آموزش و پرورش تاکنون هیچ گونه تاریخ دقیقی برای زمان آزمون، مواد امتحانی و نشانی برای ثبت نام اعلام نکرده است و هرگونه اعلام نشانی و درخواست وجه به شماره حساب های اعلام شده در برخی سایت ها، کار افراد فرصت طلب است. 

اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش روز افزون متقاضیان کار که عموما هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، به نظر می رسد مسوولان باید هر چه سریع تر نسبت به روشنگری و اعلام اینکه زنگ استخدام نیرو در آموزش و پرورش کی به صدا در می آید، اقدام کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)