کد خبر: ۲۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان با صدور بیانیه ای به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن دعوت از اعضای خود و مردم شریف استان کرمان برای شرکت در راهپیمائی 22 بهمن به منظور استحکام بیشتر کشور پیشنهاداتی را ارائه داد.
جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان با صدور بیانیه ای به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن دعوت از اعضای خود و مردم شریف استان کرمان برای شرکت در راهپیمائی 22 بهمن به منظور استحکام بیشتر کشور پیشنهاداتی را ارائه داد.

متن کامل این بیانیه به شکل زیر بود:

بیانیه جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک خیزش عظیم مردمی با همه انقلاب‌ها و جنبش‌های معاصر خود متفاوت بود. انقلاب 57 در مقایسه با انقلاب‌های دیگر مبتنی بر آموزه‌های قرآن، سنت نبوی، سیره علوی و معارف ستم‌ستیز عاشورا و قیام حسینی و به پیروی از علمای سلف به رهبری امام خمینی بود.

اگرچه در جریان مبارزه با رژیم پهلوی گروه‌های مختلف با اندیشه‌های چپ‌گرایانه و ملی‌گرایانه سهیم بودند؛ لیکن بیش از همه این ایدئولوژی‌ها سازمان انقلاب را نیروهای مذهبی متشکل کردند؛ زیرا خمیرمایه جنبش تأکید بر احیای اسلام سیاسی و تشیع انقلابی بود.

ملت ایران که حدود 70 سال قبل از انقلاب اسلامی در انقلاب مشروطیت آرمان‌ها و آرزوهای مترقی خود مانند عدالت، آزادی، مردم‌سالاری، حق حاکمیت و... را با شکست مشروطیت و برآمدن مجدد دیکتاتوری نقش بر آب و در طول این دوران روزگار خود را با جنگ‌، کودتا، فقر و فلاکت همراه می‌دیدند؛ با آغاز جرقه‌های یک نهضت تعالی‌بخش آرمان‌های چندین ساله خود را با این نهضت همراه و همسو یافتند.

چنانچه بخواهیم تحلیلی واقع‌بینانه از دلایل قیام مردم در بهمن 57 ارائه نمائیم بدون در نظر گرفتن شعار استراتژیک انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» نمی‌توان عوامل بروز انقلاب اسلامی را ارزیابی کرد.

استقلال:
 ملت بزرگ ایران در طول سال‌های متمادی شاهد نقض استقلال و تمامیت ارضی خود بود. آنچه ایران در تهاجم قوای نظامی در جنگ‌های جهانی اول و دوم شاهد آن بود نمونه‌ای از این مسأله است.

بزرگ‌ترین خاطره‌ی ناگواری که ذهن نسل انقلاب را به خود معطوف کرده بود و آن را نماد نقض استقلال ایران می‌دانست؛ کودتای 28 مرداد 1332 و تلاش دولت‌های انگلیس و آمریکا برای به زیر کشیدن دولت ملی مرحوم محمد مصدق بود. ماجرایی که سال‌ها بعد عذرخواهی مادلین آلبرایت وزیر وقت امور خارجه آمریکا به دلیل دخالت این کشور در سقوط مصدق را در پی داشت.

آزادی:
آزادی گهر گران‌بهایی بود که مردم ایران سال‌های دراز برای به دست آوردن آن کوشش‌های فراوانی کرده بود.

سانسور کتاب، مجلات و روزنامه‌ها و انتشار تعداد محدودی روزنامه که در کنترل دولت بود؛ نشانه‌ای از وجود فضای استبدادی در عرصه فکر و اندیشه بود. در حوزه سیاست نیز پهلوی با ایجاد تک حزب‌ دولت ساخته، یادآورحزب کمونیست در رژیم مارکسیست- لنینیست شوروی بود.

آزادی بیان، آزادی انتقاد، آزادی تشکیل احزاب سیاسی و ... ازجمله مهم‌ترین مطالباتی بود که زمینه‌های بروز انقلاب را فراهم آورده بود. اشاره‌های حضرت امام در نوفل‌شاتو به‌ضرورت آزادی همه اقشار جامعه نیز از مهم‌ترین دلایل گرایش بخش‌های مهمی از جامعه به سمت انقلاب بود.

جمهوری اسلامی:
مردم‌سالاری دینی و حق اعمال حاکمیت ملت از دیگر مطالبات ملتی بود که سال‌های سال نادیده گرفتن حقوق اساسی خود را به نظاره نشسته بود؛ و با برگزاری انتخابات نمایشی و غیرآزاد و برآمدن نمایندگان غیرمردمی و متکی به محافل قدرت و ثروت روبه‌رو بود.

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که بزرگ‌ترین تحول اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک‌صد سال اخیر است بایستی با نگاهی دقیق و موشکافانه به بررسی کارنامه چهل‌ساله نظام برآمده از این انقلاب بزرگ پرداخت و با نگاهی دقیق و فارغ از هر نوع سوءگیری کامیابی‌ها و ناکامی را به بوته نقد کشاند و با بهره‌گیری از تجربه انباشته، پی‌ریزی آینده را در دستور کار قرارداد؛ از این رو جمعیت توسعه و آزادی به منظور

تقویت نظام جمهوری اسلامی و انسجام کشور پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌نماید:

1: نقد گذشته امید به آینده

 معتقدیم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت بی‌نظیری است که با نقد گذشته راهی به‌سوی آینده بگشاییم.

 در نقد گذشته قرار نیست به مچ‌گیری یکدیگر پرداخت و عرصه نقد را تبدیل به جنگ و جدل‌ کرد. در نقد گذشته همه گروه‌ها و جریانات سیاسی بایستی سهم خود را در ناکامی‌ها و کامیابی‌های گذشته پذیرفته و ضمن پذیرش خطاهای خود و عذرخواهی از پیشگاه ملت برای آینده بهتر و درخشان با یکدیگر هم‌پیمان شوند. بدون تردید پذیرش چنین نقد و گفت‌وگویی برکات فراوانی دارد که مهم‌ترین و سریع‌الوصول‌ترین آن افزایش اعتماد مردم و احیای سرمایه اجتماعی خواهد بود.

2: گفت‌وگوی بین نسلی

 جوان شدن جامعه ایرانی و تغییر هرم سنی ضرورت گفت‌وگوی بین نسلی را دوچندان کرده است. باگذشت بیش از چهل سال از انقلاب سؤالات فراوانی درباره چرایی و چگونگی انقلاب در ذهن نسل جوان به وجود آمده است.

جستجوگری نسل جوان و طرح پاره‌ای از مسائل ممکن است باعث درگیری ذهنی در میان بخشی از نسل جدید جامعه شده باشد. دراین‌باره بایستی زمینه را برای گفت‌وگوی بین نسلی فراهم آورد و با ایجاد فضایی آزاد درباره چرایی و چگونگی انقلاب به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

3: به رسمیت شناختن حق انتخاب

 در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همه جریانات، احزاب، گروه‌ها، رسانه‌ها و همه ارکان حاکمیت بایستی حق انتخاب مردم را به رسمیت شناخته و رقابت‌های انتخاباتی را با اعلام نتایج آن پایان‌یافته تلقی کنند.

 اتخاذ چنین رویکردی زمینه را برای بالندگی و رشد بیشتر جامعه فراهم خواهد کرد. متأسفانه برخی گروه‌های خاص با ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی سعی می‌کنند تا با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های در اختیار خود منتخبان مردم در دولت، مجلس و شوراها را با چالش مواجه کنند.
پروژه ناکارآمد سازی منتخبان مردم بیش از آنکه به ضرر یک جناح و سود جناح دیگر باشد، باعث 

ایجاد ناامیدی از نظام خواهد شد. اگرچه عقلانیت حاکم در نظام سیاسی تا حد زیادی مانع از بروز 
چنین رفتارهایی می‌شود؛ اما در پاره‌ای موارد این رفتارهای خودسرانه اثرات منفی خود را به‌جای می‌گذارد. با به رسمیت شناخته شدن رأی مردم توسط این گروه‌ها بهتر است به‌جای انتقام‌گیری از مردم و پر کردن سبد رأی از راه‌ ایجاد چالش با منتخبان ملت بایستی به فکر رقابت مبتنی بر عدالت و اخلاق باشند.

4: کاهش محدودیت‌ها و دعوت از دلسوزان

در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی تغییر قوانین حاکم بر انتخابات و دعوت از دلسوزان نظام برای مشارکت در امور کشور ازجمله انتخابات مجلس و ریاست جمهوری؛ زمینه را برای بهبود وضعیت موجود و تقویت نظام و ناامیدی دشمنان فراهم خواهد آورد.

 کشور در شرایط موجود به پارلمانی ‏نیازمند است که شخصیت‌های باتجربه، باانگیزه و وزین آن را شکل داده باشند. چنین مجلسی است که می‌تواند حرکت عمومی کشور را برمدار صحیح تنظیم کند.

 متأسفانه به دلیل پاره‌ای از محدودیت‌ها بسیاری از چهره‌های اثرگذار انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخابات نداشته یا در صورت شرکت امکان عبور از فیلترهای نظارتی را ندارند. این تنگناها جناح‌های سیاسی را ناچار می‌کند که به سمت گزینه‌هایی بروند که پشتوانه کارشناسی و نظارتی لازم را برای مجلس فراهم نمی‌آورند.

این رویکرد بعضاً در مسئولیت‌های انتصابی و انتخاب مدیران عالی‌رتبه نیز تسری پیداکرده است. در شرایطی که کشور تحت تهاجم بی‌سابقه اقتصادی دشمن است؛ بایستی با ایجاد بستر مناسب زمینه خدمتگزاری چهره‌های دلسوز را فراهم کرد.

 این مهم محقق نمی‌شود مگر با تغییر در بخشی از قوانین و همراهی دستگاه‌های مؤثر کشور. از این منظر لایحه نظام جامع انتخابات کشور گام مؤثری در جهت بهبود فضای سیاسی کشور خواهد بود و زمینه را برای حضور چهره‌های توانا فراهم خواهد آورد.

5: تغییر نگرش به احزاب

 احزاب به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای مردمی نقش بسزایی در بهبود فضای سیاسی کشور دارند.
کادرسازی از مهم‌ترین کارویژه‌های احزاب برای آینده نظام است. نقد سیاست‌ها و ارائه پیشنهاد‌های راهگشا و پیگیری مطالبات مردم از مهم‌ترین وظایف احزاب به شمار می‌آید.

 یکی از دلایل افت جایگاه سیاست و ضعف در انتخاب‌های عمومی، تضعیف جایگاه احزاب و عدم شکل‌گیری تشکل‌های سیاسی جدی و مؤثر است.

 حزب به‌مثابه چرخ‌های ماشین سیاست است که بدون این چرخ و یا ضعف در آن کارکرد ماشین سیاست دچار اختلال می‌شود.

 به نظر می‌رسد پس از سال‌ها بازگویی اهمیت تحزب، بسیاری از چهره‌های مؤثر به اهمیت تحزب و فعالیت سیاسی شفاف پی برده‌اند.

اذعان به اهمیت فعالیت احزاب می‌تواند برای بهبود جایگاه احزاب در عرصه سیاسی کشور بسیار مؤثر باشد. ازاین‌رو بندهای گنجانده‌شده در لایحه جامع نظام انتخابات که نحوه مشارکت احزاب در فضای سیاسی را روشن‌تر کرده بسیار بااهمیت بوده و در صورت تصویب توسط نمایندگان مردم در مجلس می‌تواند وضع فعلی را بهبود بخشد.

6: نوسازی اقتصادی

 اگرچه برخلاف انقلاب‌های مارکسیستی انقلاب اسلامی صرفاً باانگیزه‌های اقتصادی به پیروزی نرسیده، اما نمی‌توان شکاف‌های اقتصادی، رشد حاشیه‌نشینی و نابرابری‌های اقتصادی را از عوامل مؤثر در پیروزی انقلاب ارزیابی نکرد.

 اگرچه ایران در سال‌های پس از انقلاب با یک جنگ تحمیلی ۸ ساله و تحریم‌ها و فشارهای خارجی روبرو بوده؛ اما بااین‌حال توانسته در حوزه مختلف زیربنایی از قبیل گسترش راه‌های مواصلاتی، دانش هسته‌ای، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین، صنایع موشکی، دانش پزشکی، گسترش مراکز آموزش عالی و... گام‌های مؤثری برداشته است.

ولی در آغاز دهه پنجم پیروزی انقلاب بر اساس مأموریتی که قانون اساسی برای گسترش رفاه و توسعه بر عهده مسئولان گذاشته لازم است با تغییر برخی سیاست‌ها، منابع کشور و فضای اقتصادی را به سمت بهبود و گسترش رونق اقتصادی از طریق تقویت بخش خصوصی واقعی سوق داد و با کاهش تصدی‌گری دولت در امر اقتصاد زمینه رشد اقتصادی را فراهم آورند.

ازاین‌رو ضمن استقبال از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص بهبود نظام بودجه‌ریزی کشور؛ معتقدیم فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی می‌تواند زمینه را برای ثبات اقتصادی بیشتر در کشور فراهم آورد. اگرچه این موضوع نیاز به عزم جزم کلیه قوای کشور دارد.

7: مسئولیت سنگین دولت و مجلس

 دولت و مجلس و همه ارکان حاکمیت که بارأی مردم انتخاب می‌شوند؛ بایستی در برابر عهدی که به هنگام اخذ رأی با مردم بسته‌اند متعهد بوده و درصورتی‌که در تحقق وعده‌ها با چالش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای روبه‌رو هستند آن را باصداقت و البته با در نظر گرفتن منافع ملی با مردم در میان بگذارند.

در چهلمین سال پیروزی انقلاب بزرگ‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند باعث نگرانی مردم شود عدم پیگیری و توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.

 در این شرایط دولت و مجلس بایستی با به‌کارگیری کلیه ظرفیت‌های موجود تلاش کنند؛ تا فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ تمام‌عیار اقتصادی بخش آسیب‌پذیر جامعه را کمتر در معرض فشار قرار دهد؛ زیرا در طول چهل سال گذشته این مردم بوده‌اند که در همه صحنه‌ها با مسئولان و اولیای امور نهایت همکاری را انجام داده‌اند.

ضرورت شتاب در فرآیند توسعه استان کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های مهم کشور که نقش قابل اعتنائی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است نیز غیرقابل‌انکار و مطالبه عمومی جامعه به شمار می‌آید.

جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان (تاک) ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و پاسداشت خون شهدای راه آزادی و شهدای دفاع مقدس و با ادای احترام به شخصیت‌های برجسته‌ای همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله شهید مطهری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که اکنون در جمع ما نیستند و سایر شخصیت‌های مذهبی و ملی در رأس همه آن‌ها امام خمینی (ره)؛ از همه اعضای جمعیت و مردم شریف استان کرمان برای شرکت در راهپیمایی این روز دعوت به عمل می‌آورد.

جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان- تاک
19 بهمن 1397


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)