کد خبر: ۲۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
کشاورزی در معرض خطر
هجوم ملخ های دریایی به جنوب کرمان در فصل برداشت انواع محصولات کشاورزی موجب نگرانی مردم شده و مسئولان با تشکیل ستاد بحران در تلاش برای برنامه ریزی برای کاهش سطح خسارت ها هستند.
این روزها مزارع و باغهای جنوب کرمان سر سبز تر از همیشه است و مردم منطقه نیز برخی در حال برداشت و برخی نیز کشت محصولات جدید هستند، در همین حین خبرهای نگران کننده ای موجب دغدغه کشاورزان شده است.

اولین دسته از ملخ های دریایی که در استانهای جنوبی خسارتهای زیادی بر جای گذشته اند به روستاهای جنوبی استان در شهرستان منوجان دیده شده اند.

همین امر سبب شده برداشت محصولات برای جلوگیری از خسارت ها در جنوب کرمان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

محمد اسلامی پناه، کارشناس کشاورزی جنوب کرمان می گوید: ملخ های دریایی که از کشورهای عربی و آفریقا هر سال خود را به جنوب ایران می رسانند یکی از خطرناک ترین آفت های کشاورزی محسوب می شوند که می توانند خسارت های جبران ناپذیری برجای بگذارند.

وی افزود: طی روزهای اخیر گزارش های مردمی از حضور این ملخ ها در شهرستانهای شمالی استان هرمزگان حکایت دارد که با توجه به وجود منابع عظیم غذایی در شهرهای کرمان که مجاور هرمزگان قرار دارند احتمال فراوان دارد که مقصد بعدی این ملخ ها مزارع جنوب کرمان به خصوص منوجان و رودبار باشد.

وی ادامه داد: این ملخ ها از بیابان های کشورهای عربی منشاء می گیرند و فقط به این دلیل دریایی نامیده می شوند که برای رسیدن به ایران از روی خلیج فارس عبور می کنند.

حشره ای که اقتصاد جنوب کرمان را تهدید می کند

اسلامی پناه بیان کرد: خسارت های این نوع آفت بسیار حائز اهمیت است و حتی می توانند خود را به مناطق مرکزی کشور برسانند صیفی جات، غلات، درختان و به صورت کلی انواع گیاهان از هجوم این حشرات بزرگ جثه در امان نیستند و هر گونه رستی را از بین می برند.

وی با اشاره به دوره کوتاه زندگی این ملخ ها و ازدیاد آنها در زمان تخم ریزی گفت: تنها راه مقابله با این حشره سم پاشی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد در صورت مشاهده این گونه ملخ بلافاصله مسئولان را در جریان بگذارند چون به دلیل وجود دسته ها و کلونی های پر جمعیت این حشره، کشاورزان به صورت جزئی توان مقابله با آفت را ندارند و مسئولان باید با شناسایی کلونی ها و مراکز تجمع ملخ های با استفاده از هواپیمای سم پاش آنها را نابودی کنند.

تشکیل ستاد بحران در منوجان

وی گفت: در کنار خسارت هایی که این حشرات به مزارع می زنند، حشره به دامداری نیز خسارت وارد می کند چون ملخ علوفه و مراتع را نیز از بین می برد.

مدیرجهاد کشاورزی منوجان نیز  از تشکیل ستاد بحران در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه کلونی های فعال این حشرات هنوز خسارتهای عمده به کشاورزی کرمان وارد نکرده اند.

جداوی گفت: این ملخ ها که به ۷ سانتیمتر می رسند در هر روز می توانند چندین برابر وزن خود از گیاهان تغذیه کنند.

وی ادامه داد: این ملخ ها هر سال بعد از عبور از صحرای آفریقا، امارت و عربستان خود را به استان های فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان می رسانند.

مدیرجهاد کشاورزی منوجان افزود: هم اکنون برخی از گزارشهای مردمی از وجود این ملخ ها حکایت دارند و با توجه به خسارتی که می توانند ایجاد کنند از کشاورزان می خواهیم هر گونه اطلاع از وجود این ملخ را اعلام کنند.

جداوی ادامه داد: این ملخ ها به شهرهای رودان و هشت بندی در هرمزگان رسیده اند و خسارت هایی به جای گذاشته اند و طبق نظر کارشناسان احتمالا همین دسته ملخ ها وارد کرمان شده اند.

مدیرجهاد کشاورزی منوجان بیان کرد: کانونهایی در روستاهای مرادآباد، تجدانو، محمدآباد در استان کرمان شناسایی شده اند.

وی از تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرستان خبر داد و گفت: در صورت لزوم درخواست سم پاشی هوایی داده می شود اما در حال حاضر هشدارهای لازم به دهیاران، کشاورزان و مسئولان محلی داده شده است.

وی گفت: امکانات موجود از جمله سم و سمپاش در شهرستان وجود دارد اما باید هوشیاری کافی در بین مردم وجود داشته باشد و در صورت مشاهده ملخ با همکاری دستگاه های مختلف به خصوص بسیجان با این مشکل مقابله خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: همکاری لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی و ملی وجود دارد و تمام تدابیر لازم برای کنترل این آفت در مرزهای استان کرمان انجام می شود.

سعید برخوری بیان کرد: طرح مقابله با این آفت در جنوب کرمان اجرا می شود و طرح پایش و کنترل جمعیت این آفت در حال انجام است.

آماده باش کارشناسان کشاورزی در جنوب کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کارشناسان و امکانات جهاد کشاورزی جنوب کرمان در آماده باش کامل برای مقابله با این آفت قرار دارد و کشاورزان باید با مشاهده این آفت بلافاصله اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان قرار دهند.

وی با اشاره به بارش های مناسب روزهای اخیر گفت: با توجه به سر سبز شدن دشت های جنوب استان کرمان امکان حضور این آفت در جنوب کرمان وجود دارد.

جنوب استان کرمان که به هندوستان ایران شهرت دارد در این وقت از سال مهمترین قطب تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور است و طرح های استمرار کشاورزی برای تامین نیاز مناطق سردسیر به انواع محصولات کشاورزی در کرمان اجرا می شود.

در صورت بروز خسارت به مزارع استان کرمان تامین محصولات کشاورزی در مناطق مختلف کشور با مشکل جدی مواجه می شود.

منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)