کد خبر: ۳۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کانون وکلای استان کرمان:
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: وقتی از استقلال نهاد وکالت و وکیل صحبت می کنیم این استقلال به معنای خودمختاری و یا نافرمانی از قوانین موضوعه مملکت نیست.
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: وقتی از استقلال نهاد وکالت و وکیل صحبت می کنیم این استقلال به معنای خودمختاری و یا نافرمانی از قوانین موضوعه مملکت نیست.

"علی خواجویی راد" امروز 7 اسفندماه در نشست خبری با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و همچنین گرامیداشت 7 اسفند روز وکیل اظهار کرد: وکیل پاسبان عدالت است و کانون وکلا برای این تشکیل شده که امور این پاسبان های عدالت را تنظیم کند.

وی با اشاره به شصت و ششمین سالروز استقلال نهاد وکالت و روز وکیل افزود: برداشت خیلی درستی از استقلال وکیل در جامعه وجود ندارد و عده ای از مردم و برخی اندیشمندان فکر می کنند منظور از استقلال وکیل خودمختاری است.

خواجویی تصریح کرد: وقتی از استقلال نهاد وکالت و وکیل صحبت می کنیم این استقلال به معنای نافرمانی از قوانین موضوعه مملکت نیست. منظور این است که وکیل در مقام دفاع از متهمینی که به هر لحاظ تحت تعقیب مقامات قضایی قرار گرفته اند، بتواند از قدرت دفاع برخوردار باشد.

وی بیان کرد: استقلال وکیل برای این است که برای دادرسی عادلانه که حقوق شاکی و متهم رعایت شود، کمک حقوقی به متهم صورت بگیرد و متخصص علم حقوق از متهم دفاع کند.

رییس کانون وکلای استان کرمان گفت: از سال 1288 تا سال 1331 طول کشید که جامعه مدنی بتواند این امر را بر قوه حاکمه ثابت کند که وکیل مستقل از قوه حاکمیت باشد و لایحه استقلال وکلای دادگستری در سال 1331 به مجلس تقدیم و تصویب شد و این اجازه را می داد مجمعی از وکلا هیئت مدیره را انتخاب و دادگاه انتظامی وکلا به تخلفات وکلا رسیدگی کند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 76 قانونی وضع شد که استقلال نهاد وکالت در آن تصریح شده بود و به موجب این قانون کانون وکلا در استان ها تشکیل شده است.

خواجویی اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مقرره ای وضع کرد که در برخی از پرونده ها و جرائم مهمه اگر قاضی بدون حضور وکیل رسیدگی کند، رای صادره هیچ اعتباری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در جرائم خاص اگر متهم توانایی گرفتن وکیل را ندارد، باید وکیل تسخیری گرفته شود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به اهمیت وکالت و استقلال وکلا بیان کرد: در مقرره مجمع تشخیص و قانون تصریح شده که وکیل در مقام دفاع، از تامینات شغل قضاء برخوردار است.

وی افزود: استقلال جامعه وکلای ایران به معنی تامین اصول دادرسی عالانه است و دادرسی عادلانه به معنی این است در یک رسیدگی هر دو طرف از یک قدرت دفاعی برخوردار و متهم مسلح به اسلحه حقوقی باشد که این اسلحه وکیل مدافع است و وکیلی می تواند دفاع کند که وابسته به قوه حاکمیت نباشد.

خواجویی تصریح کرد: در سال 79 در برنامه سوم توسعه از آنجایی که شعار برنامه توسعه اشتغال بود ماده 187 وضع شد که به قوه قضائیه اجازه داد نسبت به بررسی صلاحیت مشاوره حقوقی دانش آموختگان حقوق اقدام کند و در پایان این ماده آمده قوه قضائیه اجازه دارد نسبت به صدور پروانه وکالت اقدام کند که این به معنی بازگشت مجدد به 50 سال قبل بود.

وی با اشاره به اینکه این ماده برای دوره ای در برنامه پنجم توسعه وضع شد، بیان کرد: منکر این نیستیم که به تخلفات وکیل رسیدگی بشود اما جامعه مدنی این را نمی پذیرد که وکیل منصوب قوه قضائیه باشد و این استقلال وکالت را زیر سئوال می برد.

رییس کانون وکلای استان کرمان گفت: موازی کاری موجب تشکیل کانون مشاوران شد که که به موازات کانون وکلا فعالیت می کند که البته عمر برنامه سوم توسعه و حیات حقوقی ماده 187 پایان یافته اما امسال در روز اول اسفند با وضع آیین نامه ای بر قانونی که حیات حقوقی ندارد، کام همه وکلای ایران تلخ شد.

وی افزود: ما مخالف این هستیم که این آیین نامه استقلال وکیل را از بین برده و اگر نیاز به تعداد وکیل بیشتر هست، راهش این نیست که یک کانون موازی با کانون وکلا ایجاد کنیم. در کانون وکلا می توانیم هر تعداد وکیل که نیاز است تربیت کرده و آزمون استاندارد بگیریم که بتواند دفاع کند.

خواجویی در پایان بیان کرد: کانون وکلای استان کرمان با تاسی از قانون در سال 1389 با حضور 700 وکیل تشکیل شده و اقدامات شایسته ای تا امروز در کانون انجام شده است.

وی تصریح کرد: بهمن ماه امسال پنجمین دوره انتخابات هیئت مدیره کانون استان کرمان برگزار و اعضای جدید انتخاب شدند. ضمن اینکه معاضدت قضایی، برگزاری آزمون وکالت در هر سال و ... از فعالیت های کانون وکلاست.
برچسب ها: کانون وکلا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)