کد خبر: ۳۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سعید لیلاز در سومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان مطرح کرد:
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به کاهش سهم ایالات متحده از تولید ثروت جهان از ۵۰ به ۱۸ درصد، دولت ترامپ را ضعیفترین دولت آمریکا خواند و گفت: هیچ جایی برای عقب نشینی در برابر آمریکا نیست البته نه با این ناکارآمدی، فقدان انسجام، سو مدیریت ، دیر تصمیم گیری ها و بد تصمیم گیری هایی که ما در دولت داریم که تنها یکی از نتایج آن استعفای ظریف بود.

گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به کاهش سهم ایالات متحده از تولید ثروت جهان از ۵۰ به ۱۸ درصد، دولت ترامپ را ضعیفترین دولت آمریکا خواند و گفت: هیچ جایی برای عقب نشینی در برابر آمریکا نیست البته نه با این ناکارآمدی، فقدان انسجام، سو مدیریت ، دیر تصمیم گیری ها و بد تصمیم گیری هایی که ما در دولت داریم که تنها یکی از نتایج آن استعفای ظریف بود. 

به گزارش گفتار نو، سعید لیلاز درسومین  کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان خاطر نشان کرد: بدون تردید بهترین عملکرد از نظر اقتصادی مربوط به دوران خاتمی است و بعد از ان مربوط به دولت هاشمی رفسنجانی است.

لیلاز در ادامه ضمن اشاره به کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید طبقه کارگر در دولت دهم و در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۲ اظهار کرد: با وجود اینکه خود من هم منتقدعملکرد دولت روحانی در زمینه تحریم هستم اما با این حال دولت روحانی کارنامه نسبتا درخشانی در حوزه طبقات فرودست جامعه ایران دارد.

"مسئله ما در حال حاضر مسئله اقتصاد است، برای انتخابات پیش رو مسئله اصلی معیشت و کارآمدی است" لیلاز در ادامه این جملات به صراحت گفت: مردم دیگر کاری ندارند چه کسی نماز شب می خواند و چه کسی نمی خواند.

او در ادامه باری دیگر به عملکرد اقتصادی دولت روحانی اشاره کرد و افزود: برای انتخابات سال آینده این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ما می توانیم با جرات سر خود را بالا بگیریم و بگوییم که حتی در دولت آقای روحانی، بهترین عملکرد هم در زمینه بهبود معیشت کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران، بازنشستگان وجود داشته و لذا در دوران اصلاح طلبان قدرت خرید طبقه کارگر که بیش از ۹۵ درصد مستمندان را تشکیل میدهند بهبود بخشیده شده است. 

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است که دولت در مقابل تحریم ها دست و پایش را گم کرده است و در دولت روحانی برآورد و درک صحیحی از تحریم ها وجود نداشته است.

ایستادگی در مقابل تحریم ها ی ظالمانه امریکا عملی و شدنی است

براساس اظهارات این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی آب ایران و ایالات متحده در یک جوی نمی رود و ایستادگی در مقابل تحریم های ظالمانه امریکا کاملا عملی و شدنی است.

او در ادامه خاطر نشان کرد: درست است که ما در برجام به یک مذاکره شرافتمندانه رسیدیم اما باید جایی در مقابل با آمریکا بایستیم.

براساس اظهارات این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی  اگر سو مدیریت، فقدان انسجام و غارت سازمان یافته در کشور ما نبود ما به راحتی قادر به ایستادگی در مقابل تحریم‌ها بودیم .

این تحلیلگر اقتصادی که نرخ تورم نقطه به نقطه را مناسبترین مرجع برای کارشناسی وضعیت اقتصادی کشور می داند با اشاره به نرخ ۳۵ درصدی تورم در ۷ ماه گذشته اذعان می‌کند: این نرخ تورم ناشی از همین بی تدبیری ها و سوء مدیریت های داخلی است. 

او با اشاره به کاهش شدید تولید در بخش های پیشران صنعتی چون خودروسازی گفت: مابین ۳۰ تا ۳۵ درصد سال گذشته تولید خودرو داریم که البته در هفته های گذشته این روند کمی بهبود داشته است که این مسئله خود نشان می‌دهد که هر گاه دولت بخواهد و عنصر آزادی برای تدبیر داشته باشد می تواند این مسائل اقتصادی را حل کند. 

لیلاز در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور به صراحت عنوان کرد: ما دومین سقوط اقتصادی بعد از جنگ ایران و عراق را امسال تجربه خواهیم کرد.

براساس اظهارات این تحلیلگر اقتصادی اولین سقوط اقتصادی در سال ۹۱ و با حدود ۸ درصد کاهش رشد اقتصادی صورت گرفته و اکنون دومین سقوط اقتصادی ایران در دولت روحانی پیش روی مردم ایران است.

او در ادامه اظهار کرد: از کاهش شدید رشد اقتصادی و نرخ تورم بالا بدتر، ناروشنی وضعیت سیاسی و اجتماعی است که خود شایعات و ابهاماتی را راجع به این که ما وارد چه فضای سیاسی و اجتماعی می شویم را به دنبال داشته است و جریان های سیاسی دارند از فشار های خارجی برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود استفاده می کنند.

او در ادامه با اشاره به فساد موجود در ایران گفت: بدون توجه به جنگی که بین گروه ها و طبقات اجتماعی هست ما قادر فهم مسائل ایران نخواهیم بود.

لیلاز فقدان اصلی احزاب ایران را نبود مدرسه سیاسی دانست و خاطر نشان کرد:فقدان مدرسه سیاسی و آموزش حزبی یکی از ضعف های احزاب ایران است. 

عامل فرار سرمایه گذاری فشارهای دستگاه های نظارتی بر بنگاه هاست

لیلاز یکی از ویژگی های اقتصاد ایران در شرف سال ۹۸ را فشار دستگاه های نظارتی به بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: این فشارها که تا حد زیادی به برخوردهای جناحی و سیاسی متصل است عمدتا باعث فرار سرمایه گذآری از کشور خواهد شد.

اگر چه او عملکرد دولت روحانی را به استثنای سال ۹۷ موفق می داند اما در بخشی از صحبت هایش می گوید: رشد تشکیل سرمایه در دولت روحانی بسیار کمتر از احمدی نژاد بوده است اما باز هم به نظر می رسد در دولت دورازدهم این مسئله در حال تشدید شدن است. 

او در ادامه با اشاره به سهم ده درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالصی ملی گفت: سه میلیون از شاغلان ما در بخش کشاورزی قرار دارند و من معتقدم که با توجه به وجود صنایع تابعی که در این بخش قرار دارند اگر بارندگی ها مدیریت شوند می توان وصعیت تولید ناخالص ملی را بهبود بخشید و تا حد زیادی کاهش رشد سال ۹۷ را جبران کرد. 

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است صنعت عمده کاهش خود را انجام داده است و در سال اخیر اتفاق بیشتری در زمینه کاهش ارزش افزوده در بخش صنعت روی نخواهد داد. او که با رویکردی مثبت نسبت به بخش خدمات نگاه می کند معتقد است که با رشد بخش خدمات می توانیم مقداری از کاهش رشد را جبران کنیم .

براساس اظهارات این فعال سیاسی و اقتصادی ما در سال ۹۸ تداوم سقوط را نخواهیم داشت و اقتصاد ایران می تواند با دخالت کمتر دولت به وضعیت بهتری برسد.

او در ادامه با اشاره به سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی اقتصاد زیر زمینی در ایران گفت: بخش اقتصاد زیر زمینی در ایران شناخته شده است و دقیقا بخشی است که در هنگام تحریم های اقتصادی می تواند مانند فرشته عمل کرده و مانند ضربه گیر جلوی تشدید اقتصادی را بگیرد.


براساس اظهارات این مفسر علم اقتصاد کل کاهش واردات در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد بوده است و اگر  چشم هایمان را بر این بخش غیر رسمی و قاچاق ورودی به کشور ببندیم می توانیم بیش از مقدار فعلی واردات داشته باشیم.


براساس اظهارات لیلاز میزان صادرات نفت به زیر ۷۰۰هزار بشکه رسیده است و این مسئله می تواند تا ۶۰۰هزار بشکه کاهش یابد.

او عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مفسر اقتصادی معتقد است که در سال ۹۸ ما با کاهش ارزش افزوده بیشتری در بخش صنعت و خدمات مواجه نخواهیم شد و قادر خواهیم بود تا رشد اقتصادی را در سطح صفر ثابت نگه داریم و شاهد رشد منفی اقتصادی نباشیم. 

او در بخشی دیگر از صحبت هایش با انتقاد از عملکرد دولت روحانی و فساد  برخی دستگاه های اجرایی خاطر نشان کرد: ما در شرایطی هستیم که نمی توانیم خود را با دوران های قبلی قیاس کنیم.

لیلاز باری دیگر به نقد عملکرد دولت روحانی پرداخت و به صراحت گفت:با وجود اینکه ما شاهد یکی از ضعیف تریم مجالس قانون گذاری ایران بوده ایم اما اگر دولت ما از تمام ظرفیت ها استفاده می کرد ما می توانستیم بگوییم چرا کمک نمی کنند و چرا حاکمیت از دولت حمایت نمی کند ولی وقتی که دولت نمی تواند تصمیم گیری کند و اقدام جدی برای حفظ معیشت و مقابله با تحریم ندارد چه می توان گفت.
 
او  معتقد است که تحریم مشکل  اصلی اقتصادی  نیست بلکه مشکل اصلی  ما در درون کشور است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)