کد خبر: ۳۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
تاخير قرارگاه خاتم‌الانبياء در اجراي پروژه‌هايي در شهر کرمان کار را به جايي رساند که استاندار کرمان با اين پيمانکار اتمام حجت کرد.
تاخير قرارگاه خاتم‌الانبياء در اجراي پروژه‌هايي در شهر کرمان کار را به جايي رساند که استاندار کرمان با اين پيمانکار اتمام حجت کرد.

به گزارش فردای کرمان، چنانچه بخواهند زمان اجراي پروژه‌ها را به سال ۹۹ برسانند پاي پروژه‌ي جاده تهران نمي‌مانيم و حتي حاضريم آن را نيمه‌تمام رها کنيم. اگرچه بعد از گفت‌وگويي حدود سه ساعته، محمدجواد فدايي از اين تصميم برگشت و قرار شد اگر کرمان بتواند از فروردين‌ماه سال جديد ۱۳۰ ميليارد تومان را طي ۱۳ ماه به خاتم بپردازد به گونه‌اي که ۷۰ درصد آن زمين و بقيه نقدي باشد اين پيمانکار هم، پروژه‌ي ابوذر را ۱۵ خرداد ۹۸، پروژه راه‌آهن را ۱۵ آذرماه ۹۸ و اميرکبير را تيرماه ۹۹ تحويل خواهد داد؛ البته با اين شرط که تا پايان سال جاري، براي رفع معارض‌هاي برق پروژه‌ي اميرکبير اقدام لازم انجام شود. تعيين تکليف پروژه‌ي بلوار هوانيروز که ۱۷۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد هم به جلسه‌ي بعدي موکول شد.

با اين حساب، برنامه‌ي زمان‌بندي قديم درباره‌ي پروژه‌هايي که قرارگاه خاتم در شهر کرمان اجرا مي‌کند به هم خورد و مردم کرمان بايد دور اين را خط بکشند که تا پايان اسفندماه، پروژه‌ي ابوذر به اتمام برسد. اين وعده را پيش از اين، مقامات شهر به شهروندان داده بودند.

در جلسه‌اي که عصر جمعه با حضور استاندار کرمان، معاون عمراني وي، شهردار کرمان، سه نفر از نمايندگان پيمانکار و نماينده مشاور کارفرما در اين پروژه برگزار شد، درباره‌ي مشکلات پيش‌روي پروژه‌ها بررسي دقيقي صورت گرفت.

شهردار کرمان در ابتداي جلسه مطالبات پيمانکار که منجر به تشکيل اين جلسه شده را برشمرد و گفت: «پيمانکار مي‌گويد که چون قيمت‌ها بالا رفته، پرداخت ماهيانه دو ميليارد تومان از سوي شهرداري، هزينه‌هاي ما را پوشش نمي‌دهد همچنين مي‌خواهد که تکليف صورت وضعيت‌هايي که پرداخت نمي‌شود، تکليف واگذاري زمين کارخانه، رفع معارضاني که در پروژه‌هاي اميرکبير و هوانيروز وجود دارد معلوم شود».

سيدمهران عالم‌زاده با اشاره به اين‌که توافق سابق بر اين بود که دو ميليارد تومان ماهيانه پرداخت کنيم، افزود: «علاوه بر پرداخت اين مبلغ، چهار ميليارد تومان هم ميلگرد از فولاد بردسير به پيمانکار داده‌ايم و هر زمان هم که درآمد شهرداري بهتر بوده يک ميليارد تومان اضافه نيز به پيمانکار پرداخت کرده‌ايم».

وي سپس از مشکلات قرارداد مشاور پروژه که بايد صورت وضعيت‌هاي پيمانکار را تاييد کند گفت و افزود: «از روز اول تاکنون مشاور اين پروژه‌ها که عامل چهارم بوده، هنوز قرارداد ندارد».

شهردار کرمان افزود: «اين وضعيت، گره‌اي در کار ما با خاتم ايجاد کرده بود که يک سال گشودن آن طول کشيد و نهايت، شورا پيشنهاد شهرداري را پذيرفت ولي چون بودجه‌ي اين قرارداد از قبل ديده نشده بود، نتوانستيم آن را منعقد کنيم».

مهندس کياني؛ به نمايندگي از مشاور گارنو که به‌عنوان عامل چهارم در اين پروژه‌ها حضور دارد در اين‌باره توضيحاتي داد و يادآور شد: «پروژه‌ي آزادي افتتاح شده بدون اين‌که به ما پرداختي صورت گيرد، ضمن اين‌که مسئوليت آن هم با ماست ولي ما وجاهت قانوني براي اينکه صورت وضعيت را امضا کنيم نداريم».

وي افزود: «۲۰ آذرماه امسال به ما گفتند کار خود را ادامه دهيد، قرارداد بسته مي‌شود ولي هنوز اين اتفاق رخ نداده است». سيدمصطفي آيت‌الهي موسوي؛ معاون عمراني استاندار اما براي حل اين مشکل پيشنهادي داد و گفت: «اين موضوع را به شوراي فني بياوريد تا مصوب کنيم. ضمن اين‌که شهرداري به‌عنوان کارفرما انجام مشاوره را به گارنو در قالب نامه‌اي ابلاغ کرده و همين ابلاغ سند قانوني است و شهرداري بايد پاسخگو باشد».

کياني اما اظهار کرد که حوزه‌ي مالي شهرداري مي‌گويد چون قرارداد نداريد، نمي‌توانم پرداختي انجام دهم.

پس از گفت‌وگو درباره‌ي اين مسئله سرانجام شهردار کرمان گفت: «وقتي ما آمديم، شما نه قرارداد و نه مجوز داشتيد. خود من در شورا بارها از شما دفاع کردم حالا که مصوب شده، صورت وضعيت را رد کنيد تا پرداخت‌هاي خاتم انجام شود. در اسفندماه به‌دليل اين‌که در بودجه ديده نشده، شايد نتوانيم بپردازيم ولي من شخصا تعهد مي‌دهم که در فروردين حتما پرداخت خواهد شد».

در ادامه‌ي جلسه، فلاح، نماينده قرارگاه خاتم درباره‌ي مطالبات اين پيمانکار توضيحاتي داد. او گفت: «مطالبات قطعي ما در پروژه‌ي آزادي ۱۰۸ ميليارد تومان و مطالباتي که دست مشاور است که بايد تاييد کند ۶۴ ميليارد تومان است».

وي با بيان اين‌که ۱۷۲ ميليارد تومان کل مطالبات ما بابت پروژه‌هاي انجام شده است که بايد به‌صورت نقدي و در قالب زمين پرداخت مي‌شد، افزود: «از محل تهاتر ۶۸ ميليارد تومان و نقدي ۱۰۴ ميليارد تومان طلب داريم».

استاندار کرمان اما با اشاره به مصوبات جلسات قبلي که شيوه‌ي پرداخت و زمان آن را مشخص کرده ولي اجرايي نشده است، اظهار کرد: «ما يا نبايد چيزي را امضا کنيم يا اگر امضا کرديم بايد پاي آن بمانيم». محمدجواد فدايي افزود: «شما مي‌دانستيد پروژه‌ي ابوذر سال ۹۸ تمام نمي‌شود ولي مصوبه را امضا کرديد».

فلاح اما توضيح داد: «ما گفتيم که در اين تاريخ پروژه تمام نمي‌شود ولي اصرارهايي شد تا اسفند ۹۷ تمام شود. تعهد هم دو طرف دارد و اگر هر دو طرف متعهد باشند، کار پيش مي‌رود».

وي افزود: «شهردار کرمان، همه‌ي زحمت خود را کشيده ولي براي ادامه، استانداري محترم کرمان هم بايد به پروژه‌ها کمک کنيد. پروژه‌ي آزادي تمام شده و من بايد ۱۰۰ نفر از نيروهاي‌مان را کم کنيم. پروژه‌ي اميرکبير گرفتار معارض برق است. انتظار داريم استاندار محترم در اين حوزه‌ها کمک کنند».

فلاح ادامه داد: «تا پايان اسفند من بايد ۷۰ ميليارد تومان حقوق و اضافه کار و عيدي به نيروهايم بپردازم. از ۱۰۴ ميليارد تومان بدهي که داريد، ۲۰،۳۰ ميليارد تومان را بپردازيد تا کار ما پيش برود».
او گفت: «با اين شيوه‌ي تامين مالي پروژه‌ها اگر بخواهيد ادامه دهيد، ما حداقل تا سال ۱۴۲۰ اينجا هستيم».

وي سپس با بيان اين‌که پروژه‌ي ابوذر ۱۵ خرداد ۹۸ و پروژه راه‌آهن تيرماه ۹۹ تمام مي‌شود، اظهار کرد: «۲۶۰ ميليارد تومان براي پروژه‌هاي ابوذر، راه‌آهن، امبيرکبير و بلوار هوانيروز نياز است تا به اتمام برسند. بياييد موجودي و توان خود و ما را بسنجيد و بگوييد دقيقا چه چيزي مي‌خواهيد ما طبق همان عمل مي‌کنيم». استاندار کرمان اما گفت: «اگر قرار است پروژه‌ي راه‌آهن را در ارديبهشت ۹۹ تمام کنيد اصلا نمي‌خواهيم اين پروژه را اجرا کنيد. چون بايد در دوره‌ي ما همه‌ي پروژه‌ها اجرا و تمام شود و اگر از شهريور ۹۸ طولاني‌تر شود، نمي‌خواهيم ادامه‌اش بدهيد يا حداقل، من ديگر دنبال پروژه‌ها نخواهم بود».

فدايي افزود: «جلسه‌اي با شورا و شهرداري مي‌گيريم و تکليف نهايي اين پروژه‌ها را معلوم مي‌کنيم. اين‌که اين همه پروژه‌ها طول کشيده به نفع شهر نيست و ما بايد جواب مردم را بدهيم. اگر نمي‌توانيم، تعطيلش کنيم. وقتي پروژه براي ما ارزش دارد که زود تمام شود».

فلاح هم گفت: «بايد زود و خوب پول بدهيد تا پروژه‌ها زود تمام شود. ضمن اينکه همين حالا ۱۷۰ ميليارد تومان بدهي داريد. کل اين بدهي را اگر زمين به ما بدهيد تا خرداد ماه پروژه‌ي ابوذر و تا آذرماه ۹۸ راه‌آهن را تمام مي‌کنيم».

خاتم اعلام کرد اگر ۱۳۰ ميليارد تومان را ۱۳ ماهه از فروردين‌ماه سال جديد که ۷۰ درصد زمين و بقيه نقد باشد را بپردازند، راه‌آهن را ۱۵ آذرماه و اميرکبير تيرماه ۹۹ تحويل خواهد شد شرط اين است که تا پايان سال جاري، معارض برق اميرکبير رفع شود.

۱۷۰ ميليارد تومان اعتبار پروژه هوانيروز است که تصميم‌گيري درباره‌ي آن در جلسه‌ي بعدي خواهد بود. سرانجام مقرر شد که کرمان ۱۳۰ ميليارد تومان ۱۳ ماهه به صورت نقد و زمين، به قرارگاه خاتم بپردازد و به‌ازاي آن، پيمانکار، پروژه‌ي راه‌آهن را ۱۵ آذرماه ۹۸ و اميرکبير را تيرماه ۹۹ تحويل دهد. 

همچنين مقرر شد استاندار پيگيري لازم را انجام دهد تا از محل مازاد بر درآمد ماليات استان کرمان مبلغي تا پايان اسفندماه به‌صورت نقدي به خاتم بپردازد. در اين جلسه همچنين، طي تماس تلفني استاندار با مديرعامل فولاد بردسير، مقرر شد که به شرط آن‌که ميلگرد دريافتي از فولاد بردسير فقط صرف پروژه‌هاي کرمان شود؛ هزار تن ميلگرد تا آخر اسفندماه و مابقي آن، تا آخر فروردين‌ماه به قرارگاه خاتم داده شود. همچنين، به‌ازاي پول آن، شهرداري زمين به فولاد بردسير بدهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)