کد خبر: ۳۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان:
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه 140 هزار هکتار در بحث کاداستر در حوزه آبخیزداری انجام دادیم و در ادامه از چالش استان در زمینه ریزگردها و گرد و غبار سخن به میان آورد و اظهار کرد: برای کاهش ریزگردها و بیابان‌زدایی در شرق استان اقداماتی انجام داده‌ایم که عملیات مالچ پاشی یکی از این اقدامات است، ضمن آنکه در سال آینده روی 11 هزار هکتار از اراضی شرق استان عملیات مالچ پاشی انجام خواهد شد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه 140 هزار هکتار در بحث کاداستر در حوزه آبخیزداری انجام دادیم و در ادامه از چالش استان در زمینه ریزگردها و گرد و غبار سخن به میان آورد و اظهار کرد: برای کاهش ریزگردها و بیابان‌زدایی در شرق استان اقداماتی انجام داده‌ایم که عملیات مالچ پاشی یکی از این اقدامات است، ضمن آنکه در سال آینده روی 11 هزار هکتار از اراضی شرق استان عملیات مالچ پاشی انجام خواهد شد.

 "مهدی رجبی‌زاده" امروز 14 اسفندماه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی از اهمیت منابع طبیعی سخن به میان آورد و گفت: منابع طبیعی یک سرمایه عظیم برای همه جوامع است لذا حفظ و نگهداری آن وظیفه همه افراد است.

وی «منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی» را شعار سال جاری ذکر کرد و افزود: بایستی سرمایه منابع طبیعی برای نسل آینده حفظ یا در حد تعادل به آنها تحویل دهیم و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که مورد ماخذه نسل آینده قرار گیریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان عامل انسانی و عدم برنامه‌ریزی را علل اصلی در چالش‌های موجود منابع طبیعی دانست و بیان کرد: بیش از حد و بیش از ظرفیت از منابع طبیعی کشور استفاده کردیم لذا منابع طبیعی استان و کشور در تعادل نیستند.

وی میزان مساحت منابع طبیعی شمال استان را حدود 13.5 میلیون هکتار ذکر کرد و ادامه داد: تقریبا مستثنیات 13.5 میلیون هکتار اراضی ملی شمال استان انجام شده است گفتنی است که تا امروز در کل کشور 42 میلیون هکتار اسناد کاداستر برای اراضی ملی صادر شده است که حدود 8 میلیون و 100 هزار هکتار مربوط به شمال استان می‌باشد لذا بیش از 20 درصد اسناد کاداستر کل کشور مربوط به استان کرمان است.

رجبی‌زاده با بیان این مطلب که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه 18 هزار استعلام به دستگاه های مختلف جواب داده ایم، تصریح کرد: در سال جاری فقط سازمان صمت استان کرمان از ما حدود 800 هزار هکتار استعلام کرده است. 

وی ادامه داد: با توجه به بحران خشکسالی ها، امسال در بحث آبخیزداری اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای کاهش اثرات خشکسالی‌ها تخصیص داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اقلیم استان کرمان و میانگین بارندگی‌‌های استان کرمان، اظهار کرد: میزان بارندگی‌های استان کرمان در سال‌جاری حدود 70 میلیمتر بوده است و با این مقدار بارش اگر بایستی به  پروژه‌های آبخیزداری و فضای سبز توجه کنیم تا بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت کنیم.

وی با بیان این مطلب که تاقبل از سال 97 با انجام طرح‌های آبخیزداری در مجموع حدود 300 میلیون متر مکعب روان آب را جمع آوری کردیم، عنوان کرد: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 512 سازه آبی در سطح استان احداث کرده‌ایم که توانستیم 21 میلیون متر مکعب روان آب را مدیریت که 6 میلیون متر مکعب آن را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کردیم.

رجبی‌زاده با بیان این مطلب که در سال جاری روی 5 هزار و 200 هکتار از جنگل‌های بادام و بنه عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام شد، تصریح کرد: برای حفاظت جنگل‌ها، اقلامی برای روستاییان مانند تنورگازی، اجاق گاز و ... تهیه کردیم که با این اقدام 5 هزار هکتار از جنگل‌های را از تبدیل شدن به هیزم حفظ کردیم.

وی با اشاره به اینکه 140 هزار هکتار در بحث کاداستر در حوزه آبخیزداری انجام دادیم و در ادامه از چالش استان در زمینه ریزگردها و گرد و غبار سخن به میان آورد و اظهار کرد: برای کاهش ریزگردها و بیابان‌زدایی در شرق استان اقداماتی انجام داده‌ایم که عملیات مالچ پاشی یکی از این اقدامات است، ضمن آنکه در سال آینده روی 11 هزار هکتار از اراضی شرق استان عملیات مالچ پاشی انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان اظهار کرد: معین‌های اقتصادی و صنایع بزرگ به عنوان مسئولیت اجتماعی در راستای حفظ منابع طبیعی باید ورود پیدا کنند که خوشبختانه تا کنون 12 معین اقتصادی، صنایع و معادن بزرگ استان برای حفظ منابع طبیعی به کمک ما آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود و لذا باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی در سطح جامعه نهادینه شود که برای دستیابی به این هدف بایستی از دوران کودکی آغاز کنیم بنابراین این اداره کل با همکاری آموزش و پرورش و سمن‌ها به 921 هزار نفر ساعت کودکان دوره دبستانی آموزش های زیست محیطی داده شده است.

رجبی‌زاده با بیان اینکه تجربه اجرایی سه پروژه بین المللی در حوزه منابع طبیعی در استان وجود دارد، اظهار کرد: 60 نیروی یگان حفاظت در شمال استان وجود دارد که با کمبود نیرو در این حوزه مواجه هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

پیش بینی هواشناسی کرمان از وضعیت هوا در روزهای پایانی سال

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

توصیه‌ های تغذیه‌ای برای روزه‌داران

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)