کد خبر: ۳۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران:
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد رانتی، دولتی و یارانه‌ای مخالف بهره‌وری است و از ویژگی‌های آن فساد و آلودگی است که در اقتصاد ایران سال‌هاست مشهود دیده می‌شود.
رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد رانتی، دولتی و یارانه‌ای مخالف بهره‌وری است و از ویژگی‌های آن فساد و آلودگی است که در اقتصاد ایران سال‌هاست مشهود دیده می‌شود.

محسن جلال‌پور در اولین جشنواره بهره‌وری استان اظهار داشت: یک سوم رشد اقتصادی کشور در برنامه‌ها به بهره‌وری اختصاص داشته و ما 10 درصد را هم نتوانستیم محقق کنیم اما چین و هند یک سوم از رشد اقتصادی را با بهره‌وری محقق کردند و این امر شدنی و مورد نیاز و لامه جدی توسعه پایدار است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه استفاده مطلوب و بهینه از مجموعه امکانات، ظرفیت‌ها، منابع و فرصت‌ها تنها عامل رشد اقتصادی پایدار و رشد بهره‌وری است، عنوان کرد: بهره‌وری در جامعه و فضای اجتماعی تا بنگاه‌های و فعالیت‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری و حکمرانی از دیدگاه‌های مختلف قابل بررسی است.

 وی با تأکید بر اینکه یک فعال اقتصادی در همه آنچه انجام می‌دهد باید ارتقای جایگاه اقتصاد کشور را مد نظر قرار دهد، بیان داشت: خصوصیت کارآفرینان و فعالان اقتصادی نگاه به منافع ملی است و لازمه آن انتفاع و سود و زیان و تراز مالی است.

جلال‌‌پور اظهار کرد: امروز در کشور و بنگاه‌های اقتصادی این نگاه جاری و ساری نیست به‌دلیل منابع فراوان نفتی و ثروتی که به ناحق از نسل گذشته و آینده برداشت کرده‌ایم و منابع را سیاست‌گذار و حکمران در اختیار گذاشته و هیچ کس احساس نیاز بهره‌وری را نداشته و آنچه را که می‌خواستند در زمینه نیاز مالی مرتفع شده و حرکتی در این زمینه نشده است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی نفتی و وابسته به منابع زیرزمینی شرایط نپرداختن به بهره‌وری را فراهم کرده است، گفت: اقتصاد دولتی و نفتی هیچ وقت ایجاب نکرده دنبال بهره‌وری باشیم.

وی تصریح کرد: این نوع اقتصادها یکی از خصوصیات آن فساد و آلودگی است که در اقتصاد ایران سال‌هاست این مطلب مشهود دیده می‌شود و در اینجا رقابت معنا پیدا نمی‌کند بنابراین تا زمانی که فضای رانت و استفاده از منابع رانتی باشد بهره‌وری در آن نقش و معنایی ندارد.

جلال‌پور ادامه داد: بهره‌وری در یک فضای رقابتی و فضای مناسب کسب و کار صورت می‌گیرد اما وقتی رانتی ایجاد کنیم که ده‌ها برابر آن منافع ایجاد شود مطمئنا پرداختن به امری که انرژی‌بر بوده و کمتر هم سود دارد خیلی بی‌معناست که به امر بهره‌وری بپردازد.

وی با بیان اینکه اقتصاد رانتی، دولتی و یارانه‌ای مخالف بهره‌وری است، اظهار کرد: از دهه 40 در ایران این اقتصاد دیده شده و هر آنچه باید به سمت تولید می‌بردیم به سمت توزیع بردیم و اقتصاد توزیعی را جایگزین تولیدی کردیم و باید سیستم تصمیم‌گیری اقتصادی به سمت اقتصاد بهره‌ور و رقابت‌پذیری می‌بردیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اقتصاد توزیعی پایداری رشد اقتصادی را به دنبال نخواهد داشت، عنوان کرد: اگر مسیر اقتصاد را تغییر دهیم بهره‌وری با بزرگنمایی بزرگ خود را نشان می‌دهد و بهره‌وری به عنوان یک مهارت در بنگاه‌های اقتصادی باید جاری شود.

جلال‌پور نداشتن انگیزه در بین نیروهای کاری بنگاه‌های اقتصادی برای پیش گرفتن سمت و سوی بهره‌وری را یکی از مشکلات دانست و گفت: در کشور بازنگری در زمینه اقتصاد دولتی و وابسته به منابع زیرزمینی و در بنگاه‌های اقتصادی بین رابطان، صاحبان و مالکان با نیروی انسانی نیاز است تا بهره‌وری را محقق کنیم.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)