کد خبر: ۳۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
ایران همانند کشورهای دیگر جهان، سالانه جشن‌ها و مراسمات گوناگونی دارد که هریک شرایط تاریخی، مناسبتی و حتی برگزاری خاصی دارند. چهارشنبه‌سوری، یکی از جشن‌های مهم و سنتی ایران است که از زمان‌های خیلی دور تا به امروز نسل به نسل بین مردم منتقل شده است؛ اما متاسفانه این سنت اخیر دست‌خوش تغییرات زیادی شده و شکل و شمایل قدیمی خود را از دست داده است و تبدیل به یکسری آتش‌بازی‌های خطرناک شده است و نه تنها باعث شادی و جشن نمی‌شود بلکه باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می‌شود.
ایران همانند کشورهای دیگر جهان، سالانه جشن‌ها و مراسمات گوناگونی دارد که هریک شرایط تاریخی، مناسبتی و حتی برگزاری خاصی دارند. چهارشنبه‌سوری، یکی از جشن‌های مهم و سنتی ایران است که از زمان‌های خیلی دور تا به امروز نسل به نسل بین مردم منتقل شده است؛ اما متاسفانه این سنت اخیر دست‌خوش تغییرات زیادی شده و شکل و شمایل قدیمی خود را از دست داده است و تبدیل به یکسری آتش‌بازی‌های خطرناک شده است و نه تنها باعث شادی و جشن نمی‌شود بلکه باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم می‌شود.

 آیین شب آخرین سه شنبه اسفندماه، آئین آتش‌افروزی است ،مراسمی که از گذشته بر جای مانده و نام «چهارشنبه‌سوری» بر خود گرفته‌ و متاسفانه در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری از حالت سنتی خارج شده و به سمت خشونت سوق داده شده است.

سالانه چندین نفر از هموطنان در مراسم چهارشنبه‌سوری مصدوم یا معلول می‌شوند و چندین خانواده‌ ایرانی سال نو را با غم و اندوه شروع می‌کنند. لحظه‌ای غفلت مسیر زندگی این افراد را تغییر می‌دهد. هیچ فردی اعم از تولید کننده، مجری آتش بازی، ناظران یا حتی عابران پیاده و رهگذران از آسیب‌های چهارشنبه‌سوری در امان نیستند.

دکتر "محمد صابری" رییس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، با اشاره به چهارشنبه‌سوری و آسیب‌هایی که در این شب با سهل‌انگاری گریبان‌گیر افراد می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در سال های اخیر مردم توصیه‌های ایمنی در خصوص چهارشنبه سوری را جدی گرفته‌ و فرزندان ونوجوانان خود را در این شب تنها نگذاشته و تا حدودی همراهی می کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همانند سال گذشته امسال نیز با مدیریت خوب خانواده‌ها و بزرگان جامعه مراسم شب چهارشنبه پایان سال خوبی داشته باشین، اظهار کرد: سال گذشته در مراسم چهارشنبه‌سوری در شهر کرمان 4 مصدوم، زرند 2 مصدوم، جیرفت یک مصدوم و رودبار جنوب یک مصدوم داشته‌ایم که تمامی مصدومین دچار آسیب سطحی شده و بصورت سرپایی درمان شدند.

رییس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در راستای کاهش آسیب‌های مراسم چهارشنبه‌سوری، عنوان کرد: از ابتدای اسفندماه امسال با همکاری آموزش و پرورش استان با حضور ۳۰ نفر از کارشناسان اداره آموزش اورژانس کرمان به بیش از ۴۵ هزار دانش‌آموز نسبت به خطرات مراسم چهارشنبه پایان سال آموزش داده شد.

وی ادامه داد: این طرح که در  بیش از ۲۵۰ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی با هدف ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان نسبت به درک خطر ناشی از بازی با مواد محترقه و پیشگیری از خسارات احتمالی  چهارشنبه آخر سال صورت گرفته است.

صابری از آماده باش اورژانس از چند روز قبل از چهارشنبه‌سوری خبر داد و گفت: استقرار نیروهای اورژانس در مراسم چهارشنبه پایان سال چندین برابر خواهد شد و در مناطق مختلف به صورت گسترده حضور خواهند داشت و اگر فردی در مراسم چهارشنبه پایان سال دچار آسیب شد، بلافاصله با شماره تلفن ۱۱۵ فوریت های پزشکی تماس بگیرد.

وی با بیان این مطلب که مشخص نیست مردم کدام چهارشنبه امسال را چهارشنبه آخر سال حساب می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون فقط دو مصدوم ناشی از انفجار نارنجک دست‌ساز در شهربابک گزارش شده و خوشبختانه هیچ مورد دیگری تاکنون گزارش نشده است.

برچسب ها: چهارشنبه سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)