کد خبر: ۳۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از وضعیت مصرف مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها گزارش می دهد
دکتر علی سوندرومی خاطرنشان می کند: فضای پرتنش و رقابت پذیری ناسالم حاکم بر مدارس و دانشگاه ها وهمچنین آموزش معطوف به مدرک به جای آموزش کارکردی استرس آور است ومنجر می شود دانش آموزان و دانشجویان برای پاسخ به نیازهایشان به سمت اعتیاد بروند.
گفتارنو /گروه جامعه:

یکی از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس و خوابگاه های دانشجویی رو به افزایش است گفته است: هرچند هنوز آمار ها پایین است اما نگران کننده و تکان دهنده است.

حبیب الله دهمرده البته این را هم اضافه می کند: «باید دید آموزش و پرورش، وزارت علوم،اداره ارشاد، دستگاه تبلیغات و صدا و سیما در خصوص پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاه ها چه اقداماتی انجام دادند.»

از سوی دیگر سخنگوی کمیسون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هماهنگی بین سازمان ها و نهاد هایی که ماموریت لازم را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارند کم است، می گوید: این سازمان ها  بیشتر درگیر موازی کاری هستند.

حمایت میرزاده به صراحت این را هم اضافه می کند «نمی شود در فصلی که از مجلس بودجه می گیرند صدها دستگاه متولی فرهنگ باشند و صدها دستگاه پول بخواهند تا با این آسیب مبارزه کنند اما روزیکه کار زمین می ماند کسی برعهده نگیرد بگوید مدرسه یا دانشگاه مقصر است.» 

میرزاده خاطرنشان می کند: دستگاه هایی که ردیف بودجه دارند و از مجلس و بیت المال پول گرفتند تک تکشان مسئول هستند اگر مسئول نیستند چرا پول گرفتند.

فریده اولاد قباد یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص موضع گیری کرده و گفته است: علاوه بر وزارت آموزش و پرورش سایر نهاد هایی که درگیر برنامه پیشگیری هستند باید در خصوص آگاهی بخشی به دانش آموزان و دانشجویان اقداماتی را انجام دهند.

نقش ضعیف مشاور در مدارس یکی از مهم ترین مسائلی است که محمد مهدی زاهدی یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز به آن اذعان دارد . 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که  معاون پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان نیز اخیرا در یک کنفرانس خبری در خصوص آسیب های اجتماعی در مدارس، اذعان می کند: «ما در مقطع ابتدایی مشاور نداریم و  از بین خود دانش آموزان نفراتی را به‌عنوان همیار مشاور انتخاب می‌کنیم و در مدارس بسته‌های آموزشی و بسته‌های کمک را در اختیار دانش‌آموزانی که مورد آسیب قرارگرفته‌اند می‌گذاریم.»

یک جامعه شناس در گفت وگو با گفتارنو در خصوص نقش مدارس و دانشگاه ها دربالا بردن آستانه تحمل نوجوانان و جوانان در برابر بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی به خبرنگار ما می گوید: نقش مدارس و دانشگاه ها علاوه بر آموزش این است که به جای ایجاد رقابت افراطی و تحقیر و توبیخ بستر مناسبی برای رشد بچه ها و کسب مهارت زندگی فراهم کنند. 

دکتر علی سوندرومی خاطرنشان می کند:  فضای پرتنش و رقابت پذیری ناسالم حاکم بر مدارس و دانشگاه ها وهمچنین آموزش معطوف به مدرک به جای آموزش کارکردی استرس آور است ومنجر می شود دانش آموزان و دانشجویان برای پاسخ به نیازهایشان به سمت اعتیاد بروند.

سوندرومی با بیان اینکه درصدی از افراد وقتی با بحرانی مواجه می شوند به  سمت مصرف مواد مخدر گرایش دارند گفت: نوجوانان ما درگیر آسیب های اجتماعی و واکنش های رفتاری ناشی از فشار ها و انتظارات محیطی هستند که مدیریت نشده است در نتیجه میل به رفتار های واکنشی مانند اعتیاد پیدا می کنند.

این جامعه شناس می افزاید: وقتی در جامعه به توقعات و انتظارات دامن زده می شود، هدف های غیرواقعی در ذهن افراد شکل می گیرد و وقتی افراد نمی توانند  به آن ها پاسخ دهند به سراغ رفتار ها ی واکنشی ازجمله اعتیاد می روند.

سوند رومی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه کنجکاوی و کشف ناشناخته ها تا چه اندازه می تواند در بروز این آسیب اجتماعی ( استفاده از مواد مخدر ) موثر باشد گفت: الزاما کنجکاوی محرک استفاده از مواد مخدر نیست چرا که ترس طبیعی و ترس از ناشناخته ها که در وجود ما نهادینه شده است و به ما اجازه انتحار نمی دهد.

وی پایه ای ترین ساختار اجتماع را خانواده دانست و تاکید کرد: والدین امیدوار و با انگیزه که ترس هایشان را به فرزندان منتقل نمی کنند و فراز و فرود های زندگی را مدیریت می کنند در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی در خانواده نقش به سزایی دارند.

در همین راستا اخیرا معاون پرورشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کرمان صراحتا اعلام کرده است: امروزه خانواده‌ها هستند که به بچه‌ها آسیب می‌زنند چراکه خودشان آسیب‌دیده هستند.

علیرغم اینکه عده ای از کارشناسان از جمله اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در خصوص افزایش استفاده از مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها هشدار می دهند متاسفانه تلاش های گفتارنو برای مصاحبه با مدیران آموزش و پرورش اداره کل, بی نتیجه ماند!

برچسب ها: مواد مخدر ، سوند رومی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)