کد خبر: ۳۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گلخانه های کشاورزی منبع غنی برای اشتغالزایی در جنوب کرمان به شمار می روند و به نوعی می توان گفت بذرِ اشتغال در گلخانه ها باروری زیادی دارد از این رو می توان این بخش را بازوی توانمند دولت در ایجاد شغل برشمرد.
گلخانه های کشاورزی منبع غنی برای اشتغالزایی در جنوب کرمان به شمار می روند و به نوعی می توان گفت بذرِ اشتغال در گلخانه ها باروری زیادی دارد از این رو می توان این بخش را بازوی توانمند دولت در ایجاد شغل برشمرد.

گلخانه ها علاوه بر تولید محصولات مورد نیاز داخل و محصولات صادراتی، ویژگی منحصر بفردی در زمینه اشتغالزایی دارند و ظرفیت یاد شده ، همچون میوه ای کوچک در زیر برگ های بزرگ این بخش مغفول مانده است.

در بحث راه اندازی اشتغال گلخانه ای، رقم های متفاوتی از هزینه ایجاد یک شغل از 10 میلیون تا یک میلیارد تومان به گوش می‌رسد از این رو باید ظرفیت هر منطقه شناسایی و بر اساس این شاخص ها سرمایه گذاری و اشتغالزایی مداوم ایجاد شود.

بنابر اعلام معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در جشنواره مرکبات جیرفت، جنوب استان کرمان رتبه اول گلخانه های کشور را داراست لذا این ظرفیت زمینه اشتغالزایی زیادی را فراهم می کند و مساله یاد شده از چشمان دولتمردان دور نمانده و نمایندگان عالی دولت در شهرستان های جنوبی، قفل بیکاری جوانان را با کلید احداث گلخانه ها باز کردند.

هر چند که هنوز تعداد زیادی بیکار در مناطق جنوبی استان کرمان وجود دارد ولی نوع نگاه بسیاری از این افراد نسبت به کار، یک نگاه پشت میزنشینی بوده، از این رو هنوز در بازار کار جذب نشده اند.

** 400 شغل در 25 هکتار گلخانه ایجاد کردیم
گلخانه دار نمونه جنوب کرمان گفت: بدون دریافت هیچ تسهیلات و کمک دولتی توانستیم در 25 هکتار مجتمع گلخانه ای 400 نفر را مشغول به کار کنیم.

یوسف نعمتی افزود: تمامی این 400 نفر، سرپرست خانوار هستند که در مجموع می توان گفت، زمینه امرار و معاش 2 هزار و 400 نفر در این مجتمع ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این افراد از نعمت مکانی برای زندگی، بدون هزینه های سرسام آور آب و برق و نان به راحتی زندگی می کنند و روزانه 800 عدد نان بین این خانوارها توزیع می شود که طبق برآورد، سال گذشته هزینه نان این کارگران 120 میلیون تومان شده و علاوه بر این امکانات، این کارگران از محصولات گلخانه نیز به صورت رایگان برای خوراک خود استفاده می کنند.

مدیر مجتمع گلخانه ای نعمتی بر رعایت اصول بهداشتی در محیط گلخانه ها تاکید کرد و گفت: در این مجتمع پنج استخر با حفاظ و سرویس بهداشتی و حمام ایجاد شده تا بهداشت عمومی رعایت شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد محصولات تولیدی این مجتمع به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر می شود، اظهار داشت: سال گذشته سه هزار تن محصولات گلخانه ای به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات، ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت.

نعمتی بیان کرد: مجتمع گلخانه ای نعمتی دارای یک سردخانه 200 تنی است که محصولات کشاورزی را در این سردخانه نگه داری می کند.

وی ادامه داد: این مجتمع با برند نعمتی، محصولات تولیدی خود را بسته بندی و به کشورهای خارجی صادر می کند.

مدیر مجتمع گلخانه ای نعمتی شروع فعالیت خود را از سال 1377 عنوان کرد و گفت: امروز با گذشت چندین سال تجربه در حال رقابت با محصولات گلخانه ای ترکیه و اسپانیا برای کشورهای هدف هستیم.

**حلقه مفقوده کشاورزی جنوب کرمان، صنایع فرآوری است
صادر کننده محصولات گلخانه ای جنوب کرمان، حلقه مفقوده کشاورزی این دیار را صنایع فرآوری برشمرد و گفت: در صورت ایجاد صنایع تبدیلی، زمینه اشتغال جدید و ارزآوری بیشتری برای منطقه حاصل می شود.

علی آیت الهی افزود: در قالب شرکت توسعه آذربایجان، 25 سال فعالیت دارم که عمده فعالیت های این شرکت بر صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه 15 سال در جنوب کرمان فعالیت می کنم، عنوان کرد: این منطقه ظرفیت های نهفته زیادی در بخش کشاورزی دارد که پنهان مانده اند لذا مسئولان باید از این ظرفیت ها در جهت اعتلای منطقه استفاده کنند.
وی تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار تن محصول گلخانه ای به کشورهای روسیه و آذربایجان صادر کردیم.
این صادر کننده محصولات گلخانه ای، نبود صنایع فرآوری را مشکل مهم کشاورزی برشمرد و گفت: در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی هیچ مشکل و کمبودی نداریم ولی در زمینه بسته بندی و فرآوری دچار ضعف هستیم.

** گلخانه ها فقر را ریشه کن می کنند
کارگر گلخانه با بیان اینکه گلخانه ها فقر را ریشه کن می کنند، گفت: 10 خانواده از منطقه محروم ایرانشهر برای کار به این منطقه آمده ایم که به لطف پرودگار از شرایط خوبی برخوردار هستیم.

زهرا بامری با بیان اینکه هفت سال در مجتمع گلخانه ای نعمتی مشغول به کار هستم، اظهار داشت: با توجه به رایگان بودن محل زندگی، آب، برق، نان و استفاده رایگان از محصولات گلخانه ای برای خوراک و مهمتر از همه زندگی در روستا سبب انباشت پس انداز و اشتغالزایی اقوام و خانواده ام شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم مناطق محروم محل زندگی ام از فقر به این منطقه آمده اند و امروز به لطف پروردگار دارای زندگی نسبتا خوبی هستند.

** 2 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در جنوب کرمان پرداخت شد
معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: سال گذشته مبلغ 2 میلیارد ریال تسهیلات به صاحبان 133 طرح اشتغال روستایی در این منطقه پرداخت شد.

علی سلطانی افزود: پس از رصد طرح ها مشخص شد تسهیلات این طرح ها که در زمینه های واحد های دامی، گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و مکانیزاسیون بوده توسط بانک های عامل پرداخت شده است.

**عنبرآباد تحقق 100 درصدی اشتغال در کشاورزی را رقم زد
فرماندار عنبرآباد نیز از تحقق اشتغالزایی 100 درصدی در بخش کشاورزی این شهرستان با حمایت های دولت تدبیر و امید خبر داد.

نادر ملایی افزود: این اشتغال در حوزه آب و خاک، دام، تولید محصولات گلخانه ای، زراعت و صنایع تبدیلی و تکمیلی محقق شده است.

وی گفت: هرساله در سطح استان و شهرستان بر اساس شاخص های مرتبط با خدمات رسانی، سهمیه اشتغال بین دستگاه های اجرایی تقسیم می شود.

ملایی افزود: در سال جاری زارعی میزان اشتغال در تعهد جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد 361 نفر ابلاغ شد که بر اساس برنامه ریزی و طرح های اجرایی در سطح شهرستان در بخش کشاورزی اشتغال تعهد شده به صورت 100 درصد محقق شد.

وی اظهار داشت: بیشترین اشتغال صورت گرفته در سطح دستگاه های اجرایی این شهرستان در بخش کشاورزی است که امید داریم بتوانیم با همکاری و همراهی سایر دستگاهها در سال 98 نیز گام موثری در ایجاد اشتغال برداریم.

درواقع، می توان جنوب کرمان را با توجه به رتبه برتر سطح زیر کشت گلخانه ها، به عنوان پایلوت باز کردن قفل بیکاری، مطرح کرد از این رو این ایده باید با برنامه ریزی استاندار کرمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این منطقه پیگیری و با ترسیم نقشه راه برای این مسیر، قفل بیکاری را باز کرد.

گرمای اشتغال گلخانه ها می تواند مرهمی بر سردی بیکاری این منطقه باشد و خوب است چنین طرحی در مناطقی شبیه به این دیار هم الگو برداری شود.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به بازارهای داخلی و خارجی صادر می شود.
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)