کد خبر: ۳۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
نجار در نشست فراکسیون مستقلین ولایی:
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: حدود ۶۲ نفر در کشور به دلیل سیلاب های اخیر جان خود را از دست دادند و باید مسئولین، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و طراحان اجرای برخی طرح‌ها مجازات شوند.
رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: حدود ۶۲ نفر در کشور به دلیل سیلاب های اخیر جان خود را از دست دادند و باید مسئولین، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و طراحان اجرای برخی طرح‌ها مجازات شوند.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران در نشست امروز (یکشنبه 18 فروردین ماه) فراکسیون مستقلین ولایی با توجه حساسیت نمایندگان نسبت به سیل‌های اخیر، اظهار داشت: لازم است نمایندگان نسبت به تعیین تکلیف لایحه قانون مدیریت بحران که 48 ماه پیش به مجلس آمده اقدام کنند زیرا اکنون ما بدون قانون عمل می‌کنیم و هنوز این لایحه بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: لایحه بیمه حوادث 7 سال است که در مجلس مانده، این لایحه در صحن بررسی شده و چندین بار به کمیسیون ارجاع داده شد و از سال گذشته تاکنون بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است.

تصویب قوانین مرتبط با بحران امکان مجازات مسئولان ناکارآمد در بحران را فراهم می‌کند

وی افزود: تعیین تکلیف این دو لایحه ایجاد رضایتمندی کرده و هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهد، از طرف دیگر توجه ویژه‌ای به بحران‌ها خواهد شد، اگر این دو قانون نهایی شود دستگاه‌های اجرایی که کار نکنند را می‌توانیم به صلابه بکشیم.

نجار با بیان اینکه مسیر مشخص شده برای مدیریت حوادثی مانند سیل در شرایط عادی نیز طولانی است، ادامه داد: زمانی که قانون تنظیم مقررات مالی دولت مطرح بود درخواست ما این بود که ماده 10 و 12 برگردد تا وزارت کشور در شرایط بحرانی پاسخگو باشد، اما به مخالف برنامه پنجم بودن و نیاز به 2 سوم رای داشت که این موضوع تصویب نشد.

وی افزود: اکنون مشکلات متضادی داریم که مانع از ارائه خدمات مناسب می‌شود، برای مدیریت بحران باید ابزار کافی در اختیار داشته باشیم. استانداران در سیل‌های اخیر با صدور تنخواه، مبالغی را پرداخت کردند اما یک ریال در زمینه مدیریت بحران ناشی از سیلاب بودجه نداشتند. در حوادث دیگری مانند معدن ذغال سنگ زمستان یورت نیز همین مشکلات وجود داشت.

دی‌ماه 97 نگران کم آبی خوزستان در تابستان 98 بودیم

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تا آبان ماه 97 تمام شواهد و پیگیری‌ها حول این محور بود که آب شرب و بخشی از آب کشاورزی خوزستان را در تابستان 98 چگونه تامین کنیم؟ سپس مشخص شد که بارندگی‌های فراوانی در راه است و باید چاره اندیشی شود، گفت: از سال گذشته تاکنون بحث استحکام بخشی دیواره رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا میزان بروز حوادث را کاهش دهیم. اکنون ورودی و خروجی سدها را مدام چک می‌شود تا دچار مشکل نشویم.

وی افزود: هواشناسی احتمالاتی از بارش‌ها در شرق و غرب را ارائه می‌کند اما به صورت دقیق نمی‌تواند بگوید در کدام نقطه بارش خواهیم داشت، برای بهبود این وضعیت نیاز به ارتقای تجهیزات داریم.

ورودی آب به سد کرخه در پیک 8880 مترمکعب بر ثانیه بوده است

نجار اظهار داشت: ورودی آب به سد کرخه در پیک 8880 مترمکعب بر ثانیه بوده است، در حالی که ظرفیت اسمی کرخه 7200 بوده که تاکنون آبگیری 5 هزاری در آن بوده است، این سدها را به مرور پُر می‌کنند و نگرانی‌هایی در زمینه پُر کردن کامل ظرفیت سدها وجود داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: دبی اهواز که از کارون عبور می‌کند حداکثرش 450 بود، اکنون 3012 دبی اهواز است، علیرغم اینکه بخشی از این آب بریده شده و به مزارع داده شده است.

وی افزود: در شب‌های گذشته حدود ساعت 2 بامداد در جلسه استاندار خوزستان با شورای تامین تصمیم گرفته شد تا مردم، 4 شهر خوزستان را ترک کنند که جمعیت آنها حدود 250 هزار نفر است و باید از مسیر سیلاب کنار بروند.

ارتفاع آب در رودخانه پلدختر حدود 25 متر بوده است

نجار ادامه داد: سیلاب رودخانه پلدختر 5 هزار مترمکعب بر ثانیه بوده و ارتفاع آن در حدود 25 متر بوده است، اکنون نیز آب همچنان جریان دارد و به پشت سدها می‌رود، تا اردیبهشت ماه نیز ممکن است باز هم چنین بارندگی هایی داشته باشیم.

معاون وزیر کشور گفت: حدود 62 نفر در کشور به دلیل سیلاب های اخیر جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به مشکلاتی که رخ داده باید مسئولین اجرای برخی طرح‌ها، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و حتی طراحان باید مجازات شوند.

پاسخ رئیس جمهور به نامه نجار در خصوص ملزومات مدیریت بحران در کشور

وی افزود: وزیر کشور نیز در تلاش است تا ماده 10 و 12 بازگردد، مجلس نیز در قانون جدید یک تنخواهی را برای ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در نامه خود به رئیس جمهور 3 مورد را پیشنهاد دادم؛ در ابتدا خواستم تا ماده 10 و 12 برگردد، سپس پیشنهاد دادم اگر موافق با این موضوع نیستند مدیریت بحران را به سازمان برنامه و بودجه بدهند، در آخر نیز پیشنهاد دادم اگر این دو کار انجام نمی‌شود تنخواهی به ستاد بحران ارائه شود که پس از آن رئیس جمهور به آقای جهانگیری دستور دادند که در اول هر سال تنخواهی به وزارت کشور اختصاص داده شود.

20 میلیارد در سال 97 برای ستاد مدیریت بحران اعتبار در نظر گرفته شد

وی افزود: در اواخر سال گذشته 20 میلیارد اعتبار به ما اختصاص داده شد در حدی که تنها بتوانیم با آن خودکار بخریم و با این مبلغ باید مدیریت بحران کشور انجام شود؛ امسال 10 میلیارد از محل تملک و 8 میلیارد هزینه ای به ما دادند و به لرستان و خوزستان دادیم، آقای واعظی گفتند از محل تن‌خواه‌هایی که مرداد ماه گرفته‌اید باید 4 میلیارد به لرستان اختصاص دهید.

معاون وزیر کشور گفت: طرح جامع خطرپذیری سیلاب نیز در سال 94 ابلاغ شده اما یک اعتبار را نتوانسته‌ایم دریافت کنیم که باید اقدام لازم درخصوص آن انجام شود.
برچسب ها: نجار ، بحران ، سیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)