کد خبر: ۳۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از هشدار شورا به مدیریت استان:
کامیاب در ادامه اشاره‌ای به خسارت 3 هزارمیلیاردی سیل در استان لرستان کرد و به‌صراحت گفت: این بودجه برابر با درامد و بودجه 6 سال استان کرمان است، وضعیت استان مناسب نیست و باید این مسائل به‌صورت جدی از سمت مسئولین و استانداری کرمان مورد پیگیری قرار گیرد ولی متأسفانه شاهد بودیم که تنها جلسه‌ای صورت گرفت و کاری انجام نشد.

گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده:

درست در روزهای پایانی تعطیلات عید و پس از اتمام بارش‌ها در کرمان بود که کمابیش خبرهایی مبنی بر موفقیت کرمان در عبور از بحران سیل منتشر شد و عامل آن پیش‌بینی و تدابیر مسئولین استان برای مقابله با بحران سیل معرفی شد.

تدابیر و پیش‌بینی‌هایی که حالا با صحبت‌های رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر زیر سؤال می‌رود. محمدجواد کامیاب در اولین جلسه از شورای شهر با اشاره به وضعیت کرمان و نبود سیل بند در کرمان آبی پاکی را بر روی دست مسئولین ریخت و گفت: بحث سیل را جدی بگیرید، امسال در شهرهایی شاهد سیل بودیم که متوسط میزان بارندگی‌شان حدود 270 میلی‌متر در سال بود این در حالی است که در کرمان متوسط بارندگی در سال در حدود 134 میلی‌متر است و اگر در کرمان 100 میلی‌متر بارندگی در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق بیفتد کرمان قطعاً دچار مشکل می‌شود.

به گزارش گفتارنو، کامیاب در ادامه اشاره‌ای به خسارت 3 هزارمیلیاردی سیل در استان لرستان کرد و به‌صراحت گفت: این بودجه برابر با درامد و بودجه 6 سال استان کرمان است، وضعیت استان مناسب نیست و باید این مسائل به‌صورت جدی از سمت مسئولین و استانداری کرمان مورد پیگیری قرار گیرد ولی متأسفانه شاهد بودیم که تنها جلسه‌ای صورت گرفت و کاری انجام نشد.

او در ادامه به وضعیت نامناسب چند منطقه از کرمان اشاره کرد و گفت: به‌غیراز خانه‌های مردم، مکان‌هایی من‌جمله مسجد جامع در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در صورت یک بارندگی شدید دچار مشکل می‌شوند و کل خیابان را زیرآب می‌برند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل اعضای شورا و شهردار کرمان خواست تا با توجه به شروع ترسالی بعد از 20 سال خشک‌سالی حداقل در محدوده شهر کرمان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خطر سیل صورت گیرد. در ادامه صحبت‌های کامیاب، سایر اعضای شورای شهر من‌جمله رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای سیل تأکید کردند.

علی خدادادی با اشاره به ورود آب‌های جوپار به ماهان و آسفالت شدن مسیر هفت باغ گفت: اگر باران به همراه آب‌های جاری از آن سمت وارد شهر شود، کل شهر نابود می‌شود و باید این مسیر را جدی گرفت.

او در خصوص اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از سیل به توقف کانال خیابان 17 شهریور اشاره کرد و از شهردار خواست تا این کانال بعد از چند سال دوباره ادامه پیدا کند.

سایر اعضای شورای شهر نیز من‌جمله علی اکبرمشرفی و رامین ارجمند کرمانی نیز خواستار پدافند غیرعامل و انجام اقدامات پیشگیرانه برای سیل در مناطق شرق و جنوب کرمان شدند. این پیشنهادات و انتقادات از نامناسب بودن وضعیت شهر با موافقت ریاست شورا همراه شد. محمد فرشاد در این جلسه از شهردار خواست تا اقدامات و کارهای صورت گرفته در خصوص پیشگیری از سیل در کرمان ارائه دهد و بودجه‌ای برای حداقل حفاظت از شهر در نظر گرفته شود.

بر اساس گفته‌های شهردار کرمان، شهر کرمان از دو جهت بارندگی در کرمان و ورود آب از سایر بخش‌ها به محدوده شهری در معرض قرار می‌گیرد که اولویت اصلی مربوط به آب‌های که از دو منطقه شرق و جنوب کرمان به کرمان وارد می‌شوند.

مهران عالم زاده در ادامه با اشاره به رودخانه ده بالا گفت: با توجه به اینکه در منطقه سرآسیاب خانه‌هایی ساخته‌شده است که در مسیر این آب قرار می‌گیرند این منطقه در اولویت قرار دارد چراکه با ایجاد یک بارندگی آب این خانه‌ها را خواهد برد.

عالم زاده اولویت ستاد بحران استان را حفاظت از منطقه شرق استان اعلام کرد و گفت: درمجموع 2 میلیارد تومان از منابع طبیعی و 5 میلیارد تومان هم از محل مدیریت بحران اعتبار در اختیار منابع طبیعی قرارگرفته است و هزینه تقریبی برای کل پروژه 400 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس گفته‌های شهردار کرمان با توجه به نبود شیب مناسب در مناطق شهری و از بین رفتن بند مملکت برای حفاظت از شهر در خصوص بارندگی‌های درون‌شهری نیاز به اعتباری از سمت ستاد بحران و استانداری کرمان است.

عالم زاده در ادامه در خصوص اظهارات ارجمند برای پدافند غیرعامل به مطالعات قدیمی در کرمان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته پیگیر مشاوری برای مطالعات هستیم و شهرداری در حال انجام این مطالعات است.

او در انتهای صحبت‌هایش این قول را به اعضای شورا داد که به دلیل ضرورت توجه به این موضوع و طولانی بودن زمان مطالعات، پروژه‌های قبل تا زمان تکمیل مطالعات ادامه پیدا کنند.


برچسب ها: سیل ، کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)