کد خبر: ۳۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
به مناسبت سيل اخير و ضرورت حیاتی بازسازی سیستم مدیریت بحران کشور
فيلم آسيب شناسي عالي ، مستدل و تصويري از مديريت بحران در كشور است ، به نظر من ارزش آموزشي فيلم براي مسئولان و دست اندركاران بحران معادل چهار واحد دانشگاهي است . بعيد است گزارش و يا فيلمي بهتر از اين فيلم ضعف مديريت بحران را به زبان ساده نشان دهد .
 غلامرضا مصدق در  وکیل ملت نوشت: " بم شهر بي دفاع " فيلمي مستند در مورد وقایع بعد از زلزله بم است . ساخت فیلم ۳ سال زمان برده ، کاملاً پژوهشی و تحقیقی بدون هیچگونه قضاوت و جهت گیری از سوی سازنده است . تدوین استادانه فیلم تصویری گویا به ترتیبی منطقی از وقایع بعد از زلزله را ارائه می‌دهد . روایان همگی مسئولان وقت استان کرمان ، شهر بم و امداد گران هستند كه مستقيماً در صحنه حضور داشتند.

آنچه فيلم را از ديگر فيلمهای مشابه متفاوت می‌کند ، روایت بی پرده و عاری از ملاحظات معمول مسئولان دولتی است . شاید دلیل آن این است  مسئولاًن وقت در زمان ساخت مستند  ديگر در مناصب خود نيستند ، بنابراين روايت شان از حادثه صريح و بدون پرده پوشی است . احتمالاً به همين دليل فيلم عليرغم ارزش بالای آن مورد توجه رسانه های رسمی قرار نگرفته است .  

فيلم بخوبي نشان مي دهد عليرغم گسيل إمكانات و خَيل امدادگران، سردرگمي و بی نظمی در امداد رسانی غوغا می‌کند . سايه سنگين مشكلات عدم هماهنگی و تداخل کاری سازمانها و ارگان‌های بیشمار حاضر در صحنه به خوبي به تصوير كشيده شده است .

 در فيلم با اتفاقات عجیبی مواجهه مي شويم، مثلاً جمعيت ۹۰ هزار نفری شهر بم که بیش از ۷۰‎٪ آنها کشته و زخمی شده اند بعد از زلزله به ۲۲۰ هزار نفر می رسد !!! ده ها هزار نفر از سراسر ایران برای سوء استفاده از امكاناتي كه براي زلزله زدگان ارسال شده بود خود را زلزله زده جا میزنند، تا آنجا که مسئولان طی یکسال مجبور می‌شوند در اوج مشکلات امداد رسانی در سه مرحله غربالگری زلزله زدگان قلابی را از واقعی تفکیک کنند .

   فیلم بخوبی نشان می‌دهد ، مدیریت بحران در چنین مصائبی تقریباً باري به هر جهت است . فقدان وحدت فرماندهي كاملاً به چشم مي آيد ، مثلاً بعد از بازگشايي فرودگاه همزمان دو گروه مجزأ در حال مشغول هدايت پروازها ميشوند و اگر اين ناهماهنگي كه منجر به وقوع فاجعه اَي در فرودگاه بم مي شد ، مهمترين مزيت امداد رساني در آن شرايط سخت كه فرودگاه بود از دست می رفت .  

 فيلم آسيب شناسي عالي ، مستدل و تصويري از مديريت بحران در كشور است ، به نظر من ارزش آموزشي فيلم براي مسئولان و دست اندركاران بحران معادل چهار واحد دانشگاهي است . بعيد است گزارش و يا فيلمي بهتر از اين فيلم ضعف مديريت بحران را به زبان ساده نشان دهد . 

اگرچه ضعف در مديريت بحران جدا از ضعف حاكم بر مديريت كشور نيست ، اما ضرورت دارد به دليل خسارات جبران ناپذير مادي و معنوي بلاياي طبيعي كه متاسفانه بي وقفه با همه آنها بجز فوران آتش فشان مواجهه هستيم هر چه سريع تَر سيستم مديريت بحران كشور مجدداً سازماندهي شود و ساختاري مناسب با استفاده از تجارب پرهزینه قبلي و كشورهاي ديگر ايجاد شود تا بعد از هر حادثه طبيعي از جمله تكراري " غافلگير شديم " دیگر استفاده نكنيم .

ضمن ادای احترام به سازنده فیلم خانم میترا منصوری ، همه خوانندگان عزیز بویژه مسئولان دولتی را به ديدن اين فيلم در اینترنت دعوت می‌کنم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)