کد خبر: ۳۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو فرازو فرود بازار سیب‌زمینی و پیاز را بررسی می‌کند
رئیس دفتر اتاق بازرگانی جیرفت با اشاره به کاهش قیمت 50درصدی قیمت پیاز در منطقه با ممنوعیت قانون صادرات از نگرانی اش برای کاهش بیش از حد قیمت پیاز می گوید و می افزاید: بعد از سال ها پیاز جان گرفت و کشاورزان امسال سود خوبی داشتند اما مسئله ای که باعث نگرانی است، این است که با ادامه قانون ممنوعیت صادرات، ممکن است کاهش قیمت به حدی برسد که دوباره کشاورزان ضرر ده شوند چرا که قیمت عوامل تولید ، حمل و نقل و کارگر به شدت افزایش یافته است.

گفتارنو/ مرضیه قاضی‌زاده: 

گرانی سیب زمینی و پیاز که از هفته های پایانی سال ۹۷ آغاز شده بود، همچنان در سال جدید نیز  ادامه یافته است. پیش از این قیمت هر کیلوگرم پیاز در بدترین شرایط ۳ هزار تومان بود و بعد به حدود 4هزار تومان رسید اما در روزهای پایانی سال ۹۷ به یکباره از مرز هشت هزار تومان عبور کرد و در استان کرمان حتی ۱۱ هزار تومان نیز به فروش رفت،هم اکنون هم که در نیمه دوم فرودین ماه قراردادیم قیمت این محصول بر روی9هزار تومان در میدان تره بار آمده که به دست مصرف کننده تا قیمت 10 هزار تومان می رسد. سیب زمینی هم که پیش از این با قیمت 2هزار و 500 تا 3 هزار تومان به فروش می رسید هم اکنون به قیمت 4هزار تومان رسیده است.پرسش این است که دلیل این افزایش قیمت سیب زمینی  و خصوصا پیاز چیست؟

یقینا میزان تولید پیاز در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا نکرده است چرا که در 19 دی ماه 97 بود که مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از کشاورزان این منطقه خواسته بود تا با توجه به تحقق کشت به میزان 30درصد بیش از برنامه ابلاغی از ادامه کشت این محصول خودداری کنند.

کاشت  بیشتر محصول پیاز را حتی مدیر کل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی نیز تایید می کند. بنا بر گفته های حسین اصغری میزان تولید پیاز در کشور حدود ۲.۲ میلیون تن در سال است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ این خود نشان می دهد که دلیل افزایش قیمت پیاز را باید در مولفه های دیگری جست و جو کرد.

مدیر کل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در 29 اسفند ماه بارندگی‌ در استان‌های خوزستان و جنوب کرمان را عامل با مشکل مواجه شدن برداشت محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی دانسته و گفته است که در روزهای آتی این مشکل حل می شود ، اما با بالاتر رفتن قیمت این دو محصول در روزهای بعد و با جاری شدن سیل در استان ها برخی از مسئولین کشور در طی مصاحبه های خود صادرات را عامل گرانی دانسته اند.

اگر چه براساس خبر های منتشر شده در خبرگزاری ها  وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغی به گمرکات کشور، صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ۹۸ تا اطلاع ثانوی با هدف مدیریت و تنظیم بازار داخلی ممنوع اعلام کرده است اما کما کان قیمت این محصولات بالاتر از حد معمول است و به نظر می رسد که این ممنوعیت تاکنون  تاثیرچشمگیری در کاهش قیمت نداشته است.

بازار پیاز در نوسان است
شایان ذکر است که  علی رغم ممنوعیت اعلام شده در صادرات این دو محصول برخی از فعالین بازار از صادرات آزاد این محصولات سخن می گویند. رییس صنف میوه تره و بار کرمان در این رابطه می گوید:  در حال حاضر پیاز را در مناطق جنوبی کرمان خصوصا جیرفت با دلار خریداری می کنند .

مهدی ابراهیم پور در ادامه صحبت هایش به کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر صادرات بار پیاز به عراق و سپس به امارات و دبی اشاره می‌کند و می افزاید: در حال حاضر قیمت در بازار نوسان داردبه طوری که در روز قبل ما پیاز را با قیمت 7هزار و 500تومان در میدان خریداری می کردیم و به قیمت 9 هزار تومان به دست مصرف کننده می رساندیم اما امروز این قیمت در میدان به 9 هزار تومان رسیده است که به دست مصرف کننده از قیمت 10 هزار  تا 11 هزار تومان می رسد.

براساس گفته های ابراهیم پور تا قبل از عید برای محصولات نرخ نامه مشخصی وجود داشته و بر مبنای آن قیمت ها مشخص می شده است و رنج قیمت ها برای سیب زمینی 3 هزار تومان و برای پیاز 4 هزار تومان بوده است اما با شروع  بارندگیها  و صادرا ت قیمت ها دچار نوسان شده و روز به روز بالاتر رفته است.

او در بخشی از صحبت هایش با اشاره به قانون منع صادرات می گوید: یک مدت جلوی صادرات را گرفتند و نگذاشتند که محصولی صادر شود و این امر باعث شد که قیمت تا حدودی پایین بیاید اما من فکر می کنم که دوباره صادرات آزاده شده که بازار دچار نوسان شده است.

پیاز چیزی نیست که بشود در چمدان حمل کرد
اگر چه ابراهیم پور از احتمال دور زدن قانون ممنوعیت صادرات می گوید اما عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی جیرفت به شدت این موضوع را تکذیب می کند. فخری الله توکلی  که مسئول دفتر اتاق بازرگانی جیرفت را هم به عهده دارد می گوید: اداره گمرک و استاندارد در کنار دفتر ما در جیرفت هستند و از زمانی که قانون ممنوعیت صادرات اعمال شد گمرک مجوز صادرات نمی‌دهد.
الله توکلی در ادامه می افزاید: حتی اگر احتمال قاچاق پیاز را هم بخواهیم در نظر بگیریم برای خروج از مرز نیاز به کارت بازرگانی است چرا که به هر حال پیاز چیزی نیست که بشود در چمدان حمل شود .

افزایش6 تا 7برابری  هزینه های حمل و نقل
رئیس دفتر اتاق بازرگانی جیرفت با اشاره به کاهش قیمت 50درصدی قیمت پیاز در منطقه با ممنوعیت قانون صادرات  از نگرانی اش برای کاهش بیش از حد قیمت پیاز می گوید و می افزاید: بعد از سال ها پیاز جان گرفت و کشاورزان امسال سود خوبی داشتند اما مسئله ای که باعث نگرانی است، این است که با ادامه قانون ممنوعیت صادرات،  ممکن است کاهش قیمت به حدی برسد که دوباره کشاورزان ضرر ده شوند چرا که قیمت عوامل تولید ، حمل و نقل و کارگر به شدت افزایش یافته است.

الله توکلی در ادامه صحبت هایش  از نگرانی های کشاورزان منطقه جنوب می گوید و می افزاید: کشاورزان به ما اعلام کردند که با توجه به افزایش6 تا 7برابری  هزینه های حمل و نقل و افزایش قیمت بذر و کارگر اگر قیمت پیاز به زیر 4 هزار تومان برسد ، پیاز همانند سال گذشته به دلیل مقرون به صرفه نبودن  در زیر خاک دفن می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)