کد خبر: ۳۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال بخش خصوصی در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
یک فعال بخش خصوصی با بیان این که از دهه پنجاه شمسی به این سو، متاسفانه سیاست مدارهای ما هیچ وقت خودشان با عقل و درایت باعث کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نشده اند و این تحریم های خارجی است که خیلی از اوقات موجب می شود تا این اتفاقات خوب در اقتصاد ایران بیفتد، اظهار داشت: کشاورزی یکی ازآن معدود مواردی است که تولیدش وابسته به درآمد نفت نیست و ایران می تواند در آن مزیت رقابتی داشته باشد.
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده: 


در واپسین روزهای سال بود که  عضو شورای مرکزی کارگزاران در طی سخنرانی خود در سومین کنگره جمعیت جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان  از افزایش 8درصدی بارندگی در سال 97 نسبت به سال 96 سخن گفت و آن را زمینه ساز یک چشم انداز روشن در اقتصاد دانست.

براساس گفته های سعید لیلاز در این جلسه بخش کشاورزی 10درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و 3 میلیون شاغل را خود جای داده است که اگر به رشد برسد می تواند بسیاری از بخش های تابع خود مثل صنایع بسته بندی و حمل و نقل را به حرکت در آورد. 

لیلاز با اشاره به افزایش درصد بارندگی در سال 97 اظهار داشت : من فکر می کنم که سال 98 سالی است که بخش کشاورزی قادر خواهد بود تا مقدار قابل توجهی از کاهش رشد اقتصادی ایران ناشی از قیمت نفت و سقوط صنعت را جبران کند.

این اظهارات لیلاز در حالیصورت گرفته که بحران آب یکی از چالش های جدی بخش کشاورزی ایران و به طور مشخص استان کرمان محسوب می شود.  

با این حال یک فعال بخش خصوصی در این خصوص در گفت و گو با گفتار نو گفت: مهمترین مشخصه شرایط جدید کشور، کاهش وابستگی اقتصاد به درآمد نفت و گاز  است که یک دلیل آن تحریم های خارجی است  و دلیل دیگر مربوط  به عدم کفاف درآمدهای کشور جهت برآورده ساختن توقعات مردم به سبب   افزایش جمعیت و هزینه های دولت است.

به گزارش گفتار نو، فرهاد آگاه با بیان این که  از دهه پنجاه شمسی به این سو، متاسفانه سیاستمدارهای ما  هیچ وقت خودشان با عقل و درایت باعث کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نشده اند و این تحریم های خارجی است که خیلی از اوقات موجب می شود تا این اتفاقات خوب در اقتصاد ایران بیفتد، اظهار داشت: کشاورزی یکی از آن  معدود  مواردی است که تولیدش وابسته به درآمد نفت نیست و ایران می تواند در آن مزیت رقابتی داشته باشد.

آگاه با بیان این که،  با نظر و عقیده سعید لیلاز در خصوص راه گشایی بخش کشاورزی برای جبران رشد منفی سال 97 موافق ام، خاطر نشان کرد: از این جنبه من با نظر و عقیده آقای لیلاز موافقم البته این هیچ ربطی به بارندگی یک ساله و دو ساله ندارد و مناطق مختلف ایران شرایطشان از نظر آبی متفاوت است.

او در ادامه تصریح کرد:  در کویر مرکزی ایران کشاورزی وابسته به بارندگی سالانه نیست ، بلکه وابسته به آب های زیر زمینی است که وضعیت آب های زیر زمینی هم با میانگین های طولانی مدت چند ساله و میزان برداشت، دست خوش تغییر و تحول است.

آگاه خاطر نشان کرد: در مجموع با توجه به شرایط جدید اقتصادی من فکر می کنم که کشاورزی قطعا جزء معدود بخش های اقتصاد ایران است که درآمدش افزایش پیدا می کند، همین موضوع که دولت با عجله در یک مقاطعی جلوی صادرات گوجه فرنگی، شیر و دام را گرفت  خود به این معنی است که تولید و صادرات این محصولات خیلی رونق دارد.

این فعال اقتصادی با نقد مداخلات دولت در اقتصاد ایران  افزود: دولت برای  این که قشر مصرف کننده  را در کشور راضی نگه دارد مداخلات بی جا می کند و جلوی صادرات را می گیرد اما در هر صورت خود این مسائل نشان می دهد که تولیدات کشاورزی پر رونق شده است و در طولانی مدت چه ما بخواهیم و چه نخواهیم آینده کشور  به این سمت پیش خواهد رفت.

آگاه  در ادامه به ظرفیت گردشگری استان اشاره کرد واظهار داشت: جدا از کشاورزی، یک بخش دیگر که وابستگی به درآمد نفت  و گاز ندارد و ایران در آن پتانسیل و مزیت رقابتی دارد مربوط به توریسم است که به نوعی جزء خدمات محسوب می شود.

او با اشاره به پتانسیل های طبیعی، تاریخی کشور و رونق توریسم زیارتی در دو سال اخیر افزود:  توریسم ما در بخش های طبیعت و تاریخ محدودتر است دلیل آن هم تفاوت های فرهنگی و قوانین فعلی ایران است اما به نظر من در مواقعی که کشور به درآمد توریسم نیازداشته باشد رواداری بیشتری را از خود نشان خواهد داد. 

 این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با بحران آبی که کرمان با آن رو به روست، رشد بخش کشاورزی چگونه امکان پذیر است ، گفت:  هیچ تعمیمی نمی تواند درست باشد من جمله همین جمله ای که من خدمت شما عرض کردم، هیچ کدام از این تعمیم دادن ها با هم درست نیست، شما باید در یک منطقه خاص ، یک باغ خاص و برای یک محصول خاص صحبت کنید؛این که در کرمان شرایط چگونه خواهد بود و یا امسال کشاورزی همراه با رونق خواهد بود یا خیر؟ چیزی نیست که بشود یک جا سر میزی نشست و یک حکم قطعی راجع به آن صادر کرد.

او در ادامه تصریح کرد: اتفاقی که افتاده است و عمومیت هم دارد این است که به دلیل افزایش نرخ دلار که اتفاقاً برای اقتصاد ایران خوشایند است و موجب رونق تولید می شود، درامد کارگرهایی که در بخش تولید و خدمات فعال  هستند بالارفته و کیک اقتصاد بزرگتر شده است.

آگاه با بیان این جمله که « با افزایش قیمت دلار درآمد ریالی کشاورزان ایران بالارفته است » گفت:این اتفاقی است که عمومیت دارد و می توان آن را به سرتاسر ایران تعمیم داد.

او در ادامه افزود: نرخ فروش محصولات کشاورزی به ریال بالا رفته است اما بسیاری از هزینه های کشاورزی من جمله هزینه نیروی کار، آب و کود به تناسب افزایش نرخ فروش محصولات کشاورزی بالا نرفته است چرا که عمده هزینه های کشاورزی وابستگی کمی به واردات و قیمت دلار  دارد.

آگاه  با اشاره به میزان بارندگی و  سیل در منطقه جنوب کرمان گفت: ممکن است  جنوب استان کرمان امسال وضعیت آبی اش خوب باشد ولی در کل وضعیت منابع آبی خصوصاًدر  مناطق شمالی استان وخیم است؛ مقدار برداشت و حتی پروانه های صادرشده به مراتب بیشتر از ظرفیت آبی دشت هاست.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به وضعیت آبی مناطق پسته خیز خاطر نشان کرد: اگر چه یکسری از باغات پسته به علت رسیدگی بهتر و علمی برخورد کردن با باغداری پسته محصول و درآمدشان در حال افزایش است اما سطح زیادی از باغات رفسنجان و کرمان به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع آب در حال خارج شدن ازچرخه تولید اقتصادی هستند.

این عضو هیئت مدیره انجمن پسته با اشاره به این موضوع که درآمد پسته  براساس سال آور و ناآور پسته سنجیده می شود، در خصوص وضعیت پسته در سال آینده گفت: نمی شود به طور کلی راجع به محصول پسته استان  اظهار نظر کرد چرا که این مسئله با توجه به   رقم پسته و منطقه مورد برداشت  متفاوت است به طور مثال در شهرستان انار رقم پسته اکبری اگر دچار سرمازدگی یا مسائل این چنینی نشود؛  برداشت استثنایی خواهد داشت اما رقم پسته کله قوچی و فندقی در منطقه رفسنجان برداشت قابل ملاحظه ای نخواهند داشت.

آگاه در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله سال آوری مربوط به خود درخت است و نمی توان آن را عمومیت داد اما در مجموع، چنان چه سرمازدگی و گرمازدگی بی موقع اتفاق نیفتد انتظار بر این است که سال محصولی آینده به مراتب از سال محصولی قبل، بهتر باشد  و محصول بیشتری داشته  باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)