کد خبر: ۳۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
مجمع تشخیص اگرچه قرار بود فرصتی برای حل و فصل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی باشد اما این روزها در مواردی خود میدان‌دار اختلاف‌افکنی شده است.
خبرآنلاین نوشت:  قرار بود از ایجاد بن بست در تصمیم گیری کلان کشور جلوگیری کند و بشود نهاد مصلحت سنج نظام؛ این روزها اما بیشتر از آنکه مشغول ایجاد نقاط اشتراک باشد، درگیر افتراقات شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام در طی بیش از سه دهه فعالیت فراز و فرودهایی را تجربه کرده، فراز و فرودهایی که در شکل، ماهیت و عملکردش بی‌تاثیر نبوده است اما شاید بتوان مهم ترین تغییر در مجمع تشخیص را  ناشی از ریاست این نهاد دانست، جایگاهی که از زمان تاسیس تاکنون ۳ دوره مدیریتی متفاوت را به خود دیده است.

اگر عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام را تابعی از مشی، دیدگاه و نوع سیاست ورزی ریاست آن بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم، روزگاری مجمع تشخیص مصلحت نظام با توسل به شیوه مدیریت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی برای خود اعتبار می خرید اما بعد از او دوران فترتی جدی را سپری کرد. به باور بسیاری از صاحب نظران، مجمع در دوران مرحوم هاشمی بیشترین کارکرد را در مصلحت‌سنجی کشور داشت، به طوریکه در طول نزدیک به ۳۰ سال جلوس آن مرحوم بر کرسی ریاست، دوره به دوره موضوعات بیشتری برای پیگیری به مجمع سپرده شد.

تأثیرگذاری و نفوذ کلام آیت الله هاشمی رفسنجانی به قدری بود که می توانست نظرات مختلف را برای تأمین منافع نظام در یک ظرف و قالب قرار دهد بنابراین افرادخودمحور در این فضا کمتر فرصت عرض اندام و تک روی برای اعمال دیدگاه های سیاسی و جناحی پیدا می کردند.

مدیریت آیت الله هاشمی شاهرودی و دوران فترت مجمع

مجمع اما در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی دورانی از فترت را سپری کرد، آیت الله شاهرودی به خاطر بیماری در دوره ۱۴ ماهه ریاست از دور در جریان مسائل قرار می گرفت، شاید بتوان گفت غیبت‌های ناشی از بیماری و البته روحیه مسامحه و مصالحه‌گر آیت الله شاهرودی در دوران حضور در جلسات مجمع باعث شد مدیریت این نهاد حاکمیتی از اقتدار لازم فاصله بگیرد. این مسئله فرصتی را برای برخی افراد به خصوص در دبیرخانه این مجموعه فراهم آورد که امیال سیاسی و جناحی خود را دنبال کنند و در مقاطعی حتی از فرصت به وجود آمده برای تسویه حساب سیاسی و تامین منافع فردی و جناحی بهره بگیرند. در چنین فضایی بعد از مدتی مجمع از ماهیت وجودی خود فاصله گرفت و به جای آنکه مرجعی برای حل موارد اختلافی بین ارکان اداره کشور باشد، خود به یک طرف ماجرا تبدیل شد. این وضعیت تا جایی پیش رفت که اظهارنظرهای سیاسی غیرمرتبط با حوزه وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، روابط مجمع با دولت و مجلس را تیره و تار کرد.

اختلافات افکنی‌های مجمع در دو سال اخیر  

مخالفت با برجام، انتقاد به سیاست های اقتصادی دولت، زیر سوال بردن اقدامات دستگاه های اجرایی در مواجهه با حوادث، تنش با مجلس و ورود به حوزه قانونگذاری را شاید بتوان مصادیقی از حرکت‌های تک‌روانه ای برشمرد که با چراغ سبز و بعضا با هدایت مستقیم دبیر مجمع انجام شد.

 اختلاف‌نظر بر سر لایحه پالرمو و لایحه سی اف تی اما نقطه اوج این اختلافات بود تا جایی که به دلیل همین اختلافات با وجود جلسات متعدد برای تعیین تکلیف لوایح مذکور در سال گذشته به نتیجه نرسیدند و تصمیم گیری درباره آنها به سال ۹۸ موکول شد.

اینکه مواضع جهت دار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تامین کننده مصالح نظام بود یا منفعت شخص او، در جای خود می تواند محل بررسی قرار گیرد اما بدون شک این مواضع روی عملکرد این نهادحاکمیتی تأثیر گذاشت.

مجمع باید نهاد مصلحتی و مشورتی برای تسهیل اداره کشور و راهگشا برای حل اختلافات باشد نه مرجعی که به اختلافات میان ارکان حاکمیت دامن بزند. این روزها اختلافات مجمع با دولت در موضوع اف ای تی اف و با مجلس در موضوع تعریف وظایف و اختیارات هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام همچنان محل نقد و نظر است.

آیت الله آملی لاریجانی گرچه از نهم دی ماه به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد اما تا اواسط اسفندماه در قوه قضائیه مسئولیت داشت و باید به امور دستگاه قضا رسیدگی می کرد. او بعد از آنکه یک ماه پیش سکان اداره قوه قضائیه را تحویل سیدابراهیم رئیسی داد، به طور کامل توانست روی اداره و مدیریت امور مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز شود. با توجه به سابقه مدیریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه به نظر می رسد دوباره مجمع بتواند به جایگاه اصلی خود که همانا نهاد مصلحت سنج برای کشور است برگردد. مجموعه ای که نظرات عقلای قوم را یک کاسه کرده و بهترین مصلحت را برای کمک به مسئولان اجرایی کشور تدبیر کند. حال باید منتظر ماند و دید سیاست آیت الله آملی برای بازگرداندن مجمع به جایگاه اصلی خود چیست؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: دستگاه قضا با دروغ‌سازان در موضوع آرامستان برخورد کند

تامین اجتماعی ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری در کرمان پرداخت می‌کند/تجلیل از ۶ بازنشسته نمونه تامین اجتماعی

آرامستان جدید شهر کرمان افتتاح شد

۴۰۹ فوتی جدید کرونا در کشور/شناسایی ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته

ظریف: روایتی قابل انتشار از مذاکراتی که منتهی به برجام شد را تقدیم ملت دلاور ایران کرده‌ایم

۶ راهکار برای ایجاد ثبات و تعادل در بورس

افزایش ۳۵ درصدی مصرف بنزین در موج پنجم کرونا

کاخ سفید: کاملاً آماده بازگشت به مذاکرات وین هستیم

فراخوان فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر منتشر شد

فراخوان فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر منتشر شد

پربازدید ها

نماینده مجلس: تصویب شتابزده طرح صیانت، ظرفیت دولت سیزدهم را حذف کرد

روحانی: با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم / باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است / من می دانم کار وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی ما چه قدر دشوار بود / وزیر خارجه امریکا در مذاکراتی به وزیر خارجه ما گفت من استقبال مردم اصفهان از روحانی را دیدم، مردم امیدوار بودند

استاندار کرمان: دستگاه قضا با دروغ‌سازان در موضوع آرامستان برخورد کند

تعطیلی دو هفته‌ای فعلا منتفی شد / وزیر کشور: تعطیل کردن نیاز به مقدمات و برنامه ریزی دارد

رئیسی در مراسم تنفیذ: شرط ادب بود که دست مقام معظم رهبری را می‌بوسیدم ولی به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد / مردم از دولت جدید تحول خواسته‌اند؛ این تحول مستند به سند ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب است / ما از قبیله «ما می‌توانیم» هستیم

کاخ سفید: کاملاً آماده بازگشت به مذاکرات وین هستیم

صدا و سیما با تخریب دولت روحانی توقع مردم را از رییسی بالا می‌برد/ علم الهدی به اصولگرایان هشدار داد/ احمدی نژاد می‌داند کتک خوردن مردم سهم روحانی نیست/ زدن دولت روحانی نفعی برای دولت رییسی ندارد

جهانگیری: کشور در سال ۹۲ در شرایط اوج اختلافات بود به گونه‌ای که رئیس جمهور وقت علیه رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نوار پخش می کرد / روحانی قبل از دوران ریاست جمهوری گنجینه اسرار کشور بودند / اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفت کش ما، آن را منفجر می‌کرد/ هیچ کس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد / خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند و زخم زبان زدند / برخی از سر دلسوزی خواستار استعفای دولت بودند اما ما در مقابل مردم مسئول بودیم و باید می‌ایستادیم

ربیعی: مسیری که ما رفتیم‌، اشتباه نبود / تورم و کاهش ارزش پول ملی، نتیجه تحریم‌های بی‌سابقه و وحشتناک بود / در این دولت از درآمدهای ارزی بیش از صدمیلیارد دلاری هم ‌خبری نبود / از نظر صدا و سیما، ظاهرا هنوز هم تحریم واقعیت ندارد / صدا و سیما همچنان دولت یازدهم و دوازدهم را نقد کند و بگذارد دولت سیزدهم در آرامش به کارها برسد

فرصت ۲ هفته‌ای رئیسی برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس پس از مراسم تحلیف

پر بحث

فوری/علی زینی وند استاندار کرمان شد+ سوابق   (۱۰ نظر)

دوازده‌گانه‌ای برای سومین استاندار دولت دوازدهم؛ تا ریشه در آب است، امید ثمری هست   (۹ نظر)

آتشی که دانشمند روشن کرد/ فرماندار: موضوع را پیگیری می‌کنیم   (۵ نظر)

دکتر حمیده واعظی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان شد   (۴ نظر)

ظریف رسم رفاقت را به جا آورد   (۳ نظر)

حذف علی لاریجانی از انتخابات ریاست‌جمهوری   (۳ نظر)

پس از کرونا بازآموزی دروس پایه در مقطع ابتدایی ضروری است/ نظام آموزشی کشور تئوری محور است   (۲ نظر)

جلسات ما سیاهی‌لشکر ندارد/ با کسی در زمینه‌ی داستان شوخی و تعارف ندارم/آبرو و اعتبار برآمده از سبک زندگی و زیست آدم‌هاست /موفقیت نویسنده‌ها برآمده از رنج و دردها و سخت‌هایی است که کشیده‌اند   (۲ نظر)

شرق: شلیک یک یا چند موشک به اسرائیل زمین بازی را عوض می‌کند و ایران در معرض محکومیت بین‌المللی قرار می‌گیرد/ جوان: اگر اقدام مشخصی در زمینه ترور شهید فخری زاده صورت نگیرد، دشمن برای تهدیدات ایران ارزش چندانی قائل نمی‌شود/ایران: پیوند دادن ترور شهید فخری زاده با برجام بی‌پایه است؛ مگر در سال 88 که شهید مسعود علی‌محمدی ترور شد، اساساً برجامی وجود داشت؟   (۲ نظر)

در انتخابات 1400 شرکت کنیم حتی اگر شکست بخوریم/ تحریم‌های اقتصادی آمریکا، به رای آوردن جریان اصولگرایی کمک می‌کند/نواصولگرایان دارند از تاکتیک های اصلاح طلبان استفاده می‌کنند/ حذف رقیب برای آینده انقلاب اسلامی، آفت بد و خطرناکی است   (۲ نظر)