کد خبر: ۳۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن پیشنهاد روزنامه کیهان برای صفر کردن صادرات نفتی عربستان را از منظر اجرایی شوخی خواند و گفت: نه در جو داخلی کشور و نظر مردم و نه از نظر منطقه اصلا ظرفیت اجرای چنین پیشنهادهایی وجود ندارد.
نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن پیشنهاد روزنامه کیهان برای صفر کردن صادرات نفتی عربستان را از منظر اجرایی شوخی خواند و گفت: نه در جو داخلی کشور و نظر مردم و نه از نظر منطقه اصلا ظرفیت اجرای چنین پیشنهادهایی وجود ندارد.

به گزارش «انتخاب»،روزنامه کیهان در شماره امروز خود پیشنهاد داده است که ایران ظرف یک سال صادرات نفت عربستان را به صفر برساند تا از این طریق، آمریکا از اقدامات ضد ایرانی خود دست بکشد.

تاجیک در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در واکنش به این پیشنهاد روزنامه کیهان، گفت: فارغ از اینکه این مسئله عملی باشد یا نه، چنین موضوعی دو جنبه دارد؛ یکی جنبه تبلیغی - روانی یا جنگ روانی و دیگری جنبه سیاسی.

او با اشاره به بحث سیاسی پیشنهاد صفر کردن صادرات نفت عربستان ادامه داد: واقعا منطقه در حال حاضرکشش چیین کارهایی را ندارد. اکنون منطقه درست روی بشکه باروت قرار دارد و فقط منتظر یک جرقه است. لذا به عقیده من از منظر سیاسی، ظرفیتی برای عملی کردن این قضیه وجود ندارد.

او ادامه داد: اینکه فکر کنیم چنین موضوعی جنبه عملیاتی به خودش بگیرد بسیار بعید است و به نظر من شاید بیشتر یک بحث روانی-تبلیغی باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین گفت: مسئله را از نظر فنی نیز می توان نگاه کرد؛ البته این، تخصص من نیست؛ ولی اگر از دوستان نفتی ما هم بپرسید خواهند گفت که عربستان کمی در حوزه های نفتی دچار مشکل شده و طبق آماری که دبیرخانه اوپک داده، در ماه های اخیر مقداری کاهش تولید نفت داشته. حالا بخشی از آن به جنبه های فنی کار و میزان برداشتی که قبلا شده برمی گردد و بخش دیگر نیز به مسائل و مشکلاتی که خود عربستان از نظر تأمین مالی و مسائل بودجه ای دارد مربوط است. در مجموع به عقیده من از نظر فنی چنین پیشنهادی، تحصیل حاصل است، از نظر سیاسی قابل اجرا و عملیاتی شدن نیست و از نظر تبلیغی این است که در مقابل «های» عربستان یک «هوی» ایرانی هم دیده بشود.

تاجیک درباره اینکه آیا اساسا صفر کردن صادرات نفتی عربستان می تواند اقدامات ضد ایرانی آمریکا را خاتمه دهد یا خیر نیز گفت: خیر؛ اصطلاحا ما میگوییم ترامپ نزده می‌رقصد؛ یعنی خودش برای اقدامات ضدایرانی انگیزه دارد و صرفا عربستان مزید بر علت است.

او ادامه داد: در واقع عربستان علت اصلی دشمنی ترامپ با ایران نیست. مشکل ما با ترامپ مسائل خاورمیانه و رژیم صهیونسیتی است. وگرنه خود ما هم با آمریکا رأسا نه مرز داریم نه اختلاف منافع خیلی شدیدی داریم. ما در یک قسمتی در مباحث مدیریت بین‌المللی یا صحنه بین‌المللی مشکلاتی راجع به هژمونی آمریکا داریم اما آنها هم به دشمنی و خصومت نمی انجامد. بیشتر مشکل ما با ترامپ مسائل خاورمیانه است و مسائل رژیم صهیونسیتی.

او درباره اینکه آیا چنین اقداماتی تحریک آمیز نیست؟، اظهار داشت: در مورد این پیشنهاد نظرم را گفتم، فقط نخواستم اسم شوخی را ببرم. این فقط ایجاد جنگ روانی دارد از جهت اینکه عربستان می‌بیند صداهای اینطوری در ایران هست ولی این هرگز ظرفیتی در کشور برای این کار وجود ندارد؛ نه در کشور نه در منطقه. منطقه روی یک بشکه باروت است، فقط یک جرقه می‌خواهد. این یعنی اینکه مسؤلیت پذیری ما ایجاب می‌کند که ما قدم هایمان را به دقت برداریم. هرکس آزاد است هرچه می خواهد بگوید اما اینکه ما فکر کنیم جنبه اجرایی خواهد داشت یا مسؤلین کشور یا نهاد های تصمیم گیر در مسائل سیاست خارجی تن به این چیزها می‌دهند، بسیار بعید میدانم. یعنی در حد صفر میدانم.

او ادامه داد: درست است که عربستان دم به تله نمی‌دهد و روی خوش به ما نشان نمی‌دهد ولی ما باید روش هایی را به کار بگیریم که تنش در منطقه را کم کند. با این وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد و با این آمار فروش تسلیحات و خروج سرمایه، ملت های منطقه دارند فقیر تر می شوند. تازه من به مشکلات داخلی خودمان هیچ اشاره ای نکردم. ما نه در جو داخلی و نظر مردم و نه از نظر منطقه اصلا ظرفیت اجرای چنین پیشنهادهایی را نداریم.

او با بیان اینکه اتفاقا این نوع پیشنهادها بازی کردن در زمین ترامپ است، گفت: ترامپ دنبال ایجاد جنگ روانی است و ما هرچه به این جنگ روانی با هر پیشنهادی، چه مستقیم چه غیر مستقیم بدمیم، این آتش شعله ور می‌شود. از طرفی، اقتصاد ما ضربه پذیر است و با این پیشنهادها، کشورهایی که می‌خواهند با ما کار کنند می‌ترسند و کنار می کشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)