گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:
حکایت همان حکایت بشنو و باور مکن است، در روزهای آخر نوروز و حتی در ایام تعطیلات شاهد انتشار آمارهای ضد و نقیضی از وضعیت گردشگر استان بودیم، نمونه بارز این آمارهای ضد و نقیض مربوط به صحبت های معاون میراث فرهنگی کشور در کرمان و اعلام اشغال 110 درصدی هتل های کرمان است که درست 4 روز بعد توسط رئیس انجمن هتلداران کرمان رد شد.
البته این آمارهای ضد و نقیض تنها مربوط به جذب مسافر در هتل ها نیست بلکه در حوزه های دیگر گردشگری مثل واحد های بوم گردی نیز شاهد چنین آمارها و خبرهایی با محوریت افزایش ورود گردشگر به کرمان هستیم.
اما نکته ای که کمتر در این خبرها به آن توجه شده است و شاید به عنوان بزرگترین ایراد این خبرها و آمارها باشد مربوط به مبهم بودن مکانیزم گردآوری آمار ، عدم شفافیت و اعلام دقیق آمار ورود و جذب گردشگر به کرمان است. فرضا در آماری که اخیرا توسط رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر استان کرمان منتشر شده است، اعلام شده که میزان اقامت در واحد های بوم گردی استان نسبت به سال گذشته 85 درصد رشد داشته است .
اما در متن خبر، آمار دقیقی از ضریب اشغال در واحد های بوم گردی، نسبت تعداد گردشگر به ظرفیت واحد های بوم گردی و .. داده نشده و صرفاً بر روی واژه ی افزایش ورود گردشگر مانور داده شده است. این نوع اطلاع رسانی به جای آن که به برجسته شدن مسئله و تلاش برای حل مسئله از سوی مسئولان ذی ربط منجر شود، خود فریبی برخی از دستگاه های اجرایی مسئول را به ارمغان می آورد و شائبه برخورد غیر صادقانه با مردم را پر رنگ می کند.
این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم در سال های گذشته بارها صحت و سقم آمار ارایه شده از سوی سازمانی که خود را متولی می داند مورد تشکیک فعالان بخش خصوصی قرار گرفته و هربار وعده اصلاح روند داده شده است.
مطلب دیگر مربوط به کلی نگری و عدم توجه کافی به ارائه جزئیات است که بارها در ارائه آمارهای گردشگری و صنایع دستی دیده شده است، این مطلب در کنار نبود هدف گذاری و یک برنامه بلند مدت روشن و مدون در خصوص حوزه های گردشگری من جمله گردشگری سلامت موجب این امر شده که فعالین بخش های خصوصی کمتر توجهی به سرمایه گذاری در کرمان و وعده های داده شده توسط مسئولین امر داشته باشند.
خصوصاً که در طول این ایام لیست کاملی از کارها و برنامه های اجرایی هر سازمان من جمله متولی گردشگری استان ارائه نشده است و هنوز مشخص نیست که در حوزه های گردشگری تمرکز فعالیت ها در کدام بخش است و اصطلاحاً در کدام نقطه قرار داریم و می خواهیم که به کدام سمت حرکت کنیم.