کد خبر: ۳۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در نوروز ۹۸ ایرانی‌ها نسبت به نوروز پارسال ۱۰ درصد کمتر مسافرت رفتند که اگرچه هشدارهای وقوع سیل بی‌اثر نبود، اما عامل اصلی تورم بوده است.
مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در نوروز ۹۸ ایرانی‌ها نسبت به نوروز پارسال ۱۰ درصد کمتر مسافرت رفتند که اگرچه هشدارهای وقوع سیل بی‌اثر نبود، اما عامل اصلی تورم بوده است.

محسن صادقی درباره میزان سفرهای نوروزی امسال اظهار داشت: به طور کلی در تعطیلات نوروز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد سفرهای ایرانی‌ها اعم از سفر با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی و همچنین ترددهای جاده‌ای به طور کلی، ۱۰ درصد کاهش یافته بود. با توجه به اینکه هزینه سفر را سه آیتم «حمل و نقل»، «اقامت» و «خوراک و گردش» تشکیل می‌دهد، در حوزه اقامت مسافران ۵۰ درصد تورم نسبت به نوروز سال گذشته، در بخش خوراک و گردش تورم ۱۰۰ درصدی و در بخش حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی به طور میانگین ۲۰ درصد تورم داشته ایم.

وی با بیان اینکه افزایش سفرها به معنی وجود رفاه عمومی است، افزود: بنابراین کاهش ۱۰ درصدی سفرها، به معنی کاهش سطح رفاه مردم است. هرچند که بخشی از عوامل کاهش سفرها را باید سیل و وضعیت جوی نوروز امسال و هشدارهای سازمان هواشناسی دانست. اما قطعاً بخش مهم‌تر این اتفاق را مسائل اقتصادی باید برشمرد. چرا که اگر تعداد ترددهای روزهای بدون سیل را هم در سال جاری با روزهای مشابه سال قبل مقایسه کنیم، با کاهش تعداد سفرها مواجه می شویم.

کاهش ۴ درصدی سفرهای نوروزی با اتوبوس

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوروز امسال، در مقایسه میان سهم شقوق مختلف حمل و نقل عمومی از سفرهای نوروزی، سهم بخش جاده‌ای در مقایسه با ریلی و هوایی نسبت به سفرهای نوروزی سال گذشته کمتر شده بود، گفت: در مقابل، سهم ریلی افزایش یافته بود. در سال گذشته (نوروز ۹۷) سهم حمل و نقل جاده‌ای از سفرهای نوروزی ۷۰ درصد بود که امسال به ۶۶ درصد کاهش یافت این ۴ درصد به هوایی و ریلی منتقل شد به گونه‌ای که ۱ درصد سهم حمل و نقل هوایی از سفرهای نوروزی افزایش یافت و از ۱۴ درصد در سال ۹۷ به ۱۵ درصد در سال جاری رسید؛ ۳ درصد نیز به سهم ریلی منتقل شد به این صورت که در سال گذشته ۱۶ درصد سفرهای نوروزی با ریل بود که امسال به ۱۹ درصد رسید. البته این افزایش سهم‌ها صرفاً در مقایسه میان مودهای حمل و نقلی است؛ وگرنه به طور کلی تعداد مسافرت‌ها کاهش ۱۰ درصدی داشته است.

۱۰.۵ میلیون سفر نوروزی با ناوگان حمل و نقل عمومی 


صادقی تعداد کل مسافرت‌هایی که در نوروز امسال با استفاده از حمل و نقل عمومی (جاده‌ای، ریلی و هوایی) انجام شد را ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سفر اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سفر انجام شد. بیش از ۲ میلیون نفر سفر ریلی داشته ایم که از نظر تعداد، نسبت به سال گذشته تغییر نداشته اما از آنجایی که تعداد سفرهای نوروزی (به طور کلی) کاهش داشته، عملاً سهم ریلی افزایش را نشان می‌دهد. به این معنی که سال گذشته ۲ میلیون نفر سفر از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر سفر با قطار انجام شد ولی امسال همین تعداد از ۱۰.۵ میلیون نفر سفر انجام شد. مود حمل و نقل جاده‌ای عمومی (اتوبوس) هم انجام بیش از ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر سفر را بر عهده داشته و بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر سفر نیز در بخش هوایی انجام شده است.

آیا در صنعت حمل و نقل مسافری، کمبود ناوگان احساس می‌شود؟

وی درباره اینکه آیا کمبود ناوگان در بخش حمل و نقل عمومی مسافری در همه شقوق این صنعت احساس می‌شود یا خیر؟ گفت: در بخش هوایی و حتی شاید در بخش ریلی در برخی روزهای پیک سفرهای سال -نه در تمام طول سال- تا حدودی تقاضای پنهان وجود دارد که مدت به این تقاضا پاسخ داده نشود؛ امسال ضریب اشغال صندلی‌های قطار و هواپیما نسبت به سال گذشته افزایش داشت. سال گذشته میانگین ضریب اشغال هر رام قطار در سفرهای نوروزی ۴۱۰ بود که امسال به ۴۳۷ نفر رسید. یعنی ۲۷ نفر در هر رام قطار ضریب اشغال صندلی‌ها افزایش داشت که نشان می‌دهد در ریلی بهره ورتر شده ایم.

صادقی ادامه داد: در بخش هوایی هم ضریب اشغال صندلی‌ها «یک» نفر بوده است. با این حال افزایش قیمت بلیت هواپیما سبب کاهش تقاضای سفر با این مود حمل و نقلی شده بود در حالی که سال گذشته قیمت بلیت‌ها بسیار به صرفه تر و تقاضای سفر با هواپیما نسبت به تعداد صندلی‌های ناوگان، بسیار بالاتر بود. اما امسال از تعداد تقاضای مسافران هوایی کاسته شده بود ولی ممکن است دو سال آینده باز هم در صورت داشتن رشد مطلوب اقتصادی، تقاضای سفر با هواپیما افزایش یابد که درنتیجه تعداد ناوگان موجود پاسخگو نیست اما در بخش ریلی شاهد کاهش تعداد مسافران آن در طول هر سال (نه صرفاً تعطیلات نوروزی) هستیم و مشکلی از نظر کمبود ناوگان ریلی نداریم.

چرا مردم به مسافرت با قطار کمتر اقبال نشان می‌دهند؟

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین علت افزایش تقاضای سفر با هواپیما و کاهش تقاضای سفر با قطار را مهم‌تر شدن زمان برای مردم دانست و تصریح کرد: وقتی مسیر تهران مشهد را که قطار تا ۱۰ ساعت طی می‌کند و هواپیما بین یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد، مردم دیگر رغبتی به مسافرت با قطار ندارند این موضوع در تمام دنیا هم جاری است و صنعت حمل و نقل هوایی به شدت در حال توسعه است. به همین دلیل است که دیگر توسعه حمل و نقل ریلی سنتی در دنیا متوقف شده و در بخش مسافری به سمت قطارهای تندرو و سریع السیر رو آورده اند. اما دیگر مسافرت با قطار در ایران که حداکثر سرعت قطار ۱۰۰ کیلومتر بوده و در برخی موارد تا ۵۰ کیلومتر کاهش می‌یابد، جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی ادامه داد: اگر حداقل دستمزد یک کارگر را ۲ میلیون تومان در نظر بگیریم که ۱۷۶ ساعت موظفی این کارگر است، درنتیجه هر ساعت کار او ۱۲ هزار تومان می‌ارزد؛ اگر این فرد بخواهد با قطار مسیر ۱۲ ساعته را نسبت به مسیر ۲ ساعته هوایی طی کند، ۱۲۰ هزار تومان کمتر کار می‌کند اگر همین مقایسه را برای حقوق مدیرانی که ۱۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند، انجام دهیم، میزان ضرری که به این فرد می‌رسد، ۵ برابر (۶۰۰ هزار تومان) خواهد بود که این صرفاً برای ترددهای یک طرفه است.

برچسب ها: حمل و نقل ، سفر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

شرایط برای فعالیت خانم‌ها انعطاف پذیر‌تر باشد/ در سطح استان‌ها اولین مرکز رشد بانوان در کرمان ایجاد شد/ کمتر از ۲۵ درصد از هیئت علمی دانشگاه‌ها خانم هستند/ مدل فعالیت اجتماعی و اقتصادی برای بانوان تعریف نشده است/۱۰ درصد مدیر عامل ها خانم هستند

زنان کرمانی در زمینه مشارکت اجتماعی رتبه اول کشوری را دارند/ استان کرمان در زمینه مشاغل خانگی رتبه اول کشور را دارد

تنها ۱۴ درصد از پژوهشگران، زن هستند/ بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان خلاق دختر بودند/آب محدودیت زاترین عامل توسعه کرمان است/ بعد از خوزستان بیشترین مصرف آب سرانه را در کرمان داریم

توسعه اقتصادی بدون مداخله بانوان در اقتصاد امری غیر ممکن است/ در حوزه کارآفرینی چالش اصلی مهارت است/مرکز رشد بانوان به معنی جدا شدن حوزه کسب و کار بانوان از آقایان نیست

انتقاد به کارت بازرگانی فرار به جلو است/ وقتی صادرکننده رسمی وارد کار نشود، امکان سوءاستفاده وجود دارد/اتاق سختگیری می کند، و بقیه سازمان‌ها سیستم خود را به‌روز کنند

نظام بانکی اصلاح شود و از فساد و رانت جلوگیری شود/دولت با نظارت مستقیم بر استانداری ها نگذارد برخی مسائل به قوه قضائیه رسیده شود/ پزشکان طب سنتی و سفارشات اسلام را فراگیرند/ مانند جبهه و جنگ باید بکوشیم نسل جوان کشور را زیاد کنیم/ مسئولان در بحث قیمت و خرید خرما نظارت کنند/ اقتدار ایران اسلامی حتی بر انگلیس و آمریکا هم سایه انداخته است/ با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم/ بیمه کشاورزی، در بحث خشکیدگی خرما جبران خسارت کند/بیمارستان کوهبنان نیاز به امکانات بیشتر دارد

کمبود مرغ داریم/ دارو‌ها یا چینی اند و یا کیفیت قبل را ندارند/ آمار تلفات در مرغدرای‌ها زیاد است/ ۵۰ درصد از مرغ مورد نیاز استان از سایر استان‌ها وارد می‌شود

برخی رشته ها که بازار کار خوبی نداشتند حذف شدند/ رشته معماری در اردیبشهت 99 حذف می شود

برداشت پسته از اوایل مهر شروع خواهد شد/ پیش بینی محصول پسته برای استان کرمان ، 126هزار تن است

آلارم مصرف مواد مخدر صنعتی در استان به صدا در آمده است/ وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کنند/در مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه هایمان حداقل دیگر نباید اعتیاد داشته باشیم/ آموزش و پرورش بگوید آیا هزینه‌ای که می‌کند در کاهش اعتیاد در بین دانش آموزان موثر بوده است/ پیشرفت ۹۵ درصدی کمپ ماده ۱۶ سپاه / کمپ ماده ۱۶ بانوان با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را راه اندازی می‌کنیم

پربازدید ها

برداشت پسته از اوایل مهر شروع خواهد شد/ پیش بینی محصول پسته برای استان کرمان ، 126هزار تن است

کمبود مرغ داریم/ دارو‌ها یا چینی اند و یا کیفیت قبل را ندارند/ آمار تلفات در مرغدرای‌ها زیاد است/ ۵۰ درصد از مرغ مورد نیاز استان از سایر استان‌ها وارد می‌شود

انتقاد به کارت بازرگانی فرار به جلو است/ وقتی صادرکننده رسمی وارد کار نشود، امکان سوءاستفاده وجود دارد/اتاق سختگیری می کند، و بقیه سازمان‌ها سیستم خود را به‌روز کنند

پر بحث

بخاطر آپاندیسیت 4 بار فرزندم به اتاق عمل رفت/فرزندم هم جسمی و هم روحی آسیب دیده است/ نهادهای نظارتی به دادم برسند+ عکس   (۱۰ نظر)

همه موافق سیستم اعلام بار مجازی هستند به جز من و 80 درصد رانندگان/ رانندگان در این سیستم حق انتخاب بار ندارند/ سیستم مجازی اعلام بار بوشهر رضایت بخش نبود/ نظارت ما بر سیستم اعلام بار کم رنگ می شود   (۸ نظر)

چهره‌ها، چهره به دنیا نمی‌آیند   (۸ نظر)

هیچ تعصبی روی هیچ پزشکی نداریم/ من تایید نمی‌کنم که از نظر تجهیزات پزشکی در مضیقه‌ایم/ تبحر پزشکان متفاوت است/ عارضه جزیی از پزشکی است   (۶ نظر)

شورای اصلاح طلبان تذکر دهد؛به کسی چک سفید نداده ایم   (۶ نظر)

«قلاده های طلا» بسیار دقیق و موشکافانه به مباحث فتنه ۸۸ پرداخته است/کارگردانی خوب ابوالقاسم طالبی منجر به تولید فیلم خوب و تأثیر گذار شد   (۶ نظر)

چهارده سالگی سن افسردگی نوجوانان/ تصویری که نوجوانان از خودشان از نظر جسمی و روحی دارند در دوران بلوغ به هم می‌ریزد و همین باعث می‌شود از خودشان راضی نباشند   (۵ نظر)

وعده سر خرمن می دهید/قیمت مرغ در کرمان بیشتر از سایر استان هاست/حتی مرغ در شهرهای سیل زده هم به قیمت 13 هزار تومان عرضه می شود   (۵ نظر)

آقای فدائی! به زنان کرمان بی وفایی شد   (۳ نظر)

حرفه خبرنگاری را به رسمیت بشناسیم   (۳ نظر)