کد خبر: ۳۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت وگو با گفتارنو اعلام کرد:
کارشناس مسئول نظارت بر مواد خوراکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تبعات تبلیغات منفی بر روی محصولات لبنی پاستوریزه می گوید: متاسفانه به جایی رسیدیم که مردم بیشتر ترجیح می دهند که از شیرهای فله و شیرهایی بسته بندی نشده استفاده کنند.

گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:

پس از اثبات وجود پالم درچند محصول ماست پرچرب و رسانه ای شدن این تخلف، تبلیغات گسترده ای  مبنی بر مضر بودن پالم برای سلامتی انسان صورت گرفت و حتی شماری از کارخانه های لبنی مصرف کننده این محصول مانند کارخانه های تولید کننده پنیر پیتزا دادگاهی و جریمه شدند.

شاید بتوان یکی از تبعات این تبلیغات منفی بر علیه روغن پالم و کارخانه های مصرف کننده این روغن ها را  بی اعتمادی مردم به محصولات لبنی  پاستوریزه شده دانست که منجر به استقبال و رواج بیشتر کارگاه های تولید لبنیات سنتی شد.

تب مالت که اخیرا در کشور شیوع پیدا کرده است حتی گریبانگیر مهراب قاسم خانی،نویسنده مشهور سینما و تلویزیون نیز بوده است.

به گزارش گفتار نو، کارشناس مسئول نظارت بر مواد خوراکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تبعات تبلیغات منفی بر روی محصولات لبنی پاستوریزه می گوید: متاسفانه به جایی رسیدیم که مردم بیشتر ترجیح می دهند که از شیرهای فله و شیرهایی بسته بندی نشده استفاده کنند.

به گزارش گفتار نو، علیرضا سعیدگوهری با اشاره به شیوع تب مالت در کشور می گوید: تب مالت بیماری مشترک انسان و دام است وبیشترین راه ابتلا و بالاترین احتمال مربوط به مصرف شیر و لبنیاتی که داخلش این میکروب وجود داشته است.

گوهری در ادامه می افزاید: متاسفانه این شیرها  درست حرارت دهی نمی شود و یا گاها بیش از حد حرارت دهی می شود که این باز می تواند منجر به مشکلات دیگر شود.

او با اشاره به عدم حرارت مساوی و یکنواخت به شیر در هنگام جوشاندن می گوید: وقتی ما شیر را میجوشانیم بایدآن  را مداوم هم بزنیم که حرارت به طور مساوی و یکنواخت  باشد که متاسفانه این کار انجام نمی گیرد،  این موضوع  احتمال  از بین نرفتن میکروب هایی هم چون پاتوژن که عامل تب مالت است را افزایش می دهد.

این کارشناس مسئول نظارت بر مواد خوراکی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ابتلا به تب مالت با  مصرف  فرآورده های لبنی می گوید:  اگر ما زیاد شیر را بجوشانیم پنیر خوبی ازآن  به دست  نمی آید، کسانی که پنیرفله تولید می کنند این را می دانند و به همین دلیل زیاد شیر را حرارت نمی دهند وهمین  مسئله متاسفانه احتمال  بروز بیماری های ناشی از شیر و لبنیات از جمله تب مالت را بالا برده است.

براساس گفته های گوهری  در کارخانجات برای از بین بردن و کاهش میکروب ها به جز حرارت دهی راه های دیگری چون میکرو فیلتر ها یا کلایی فایر استفاده می شود که خود این موضوع منجر می شود تا میزان میکروب پایین آمده و در محصول نهایی لاشه میکروب بسیار کمتری وجود داشته باشد.

او در ادامه می افزاید: وقتی ما  شیرهای فله را  می جوشانیم چون آلودگی شان بالاست حتی اگر میکروب از بین برود لاشه آن خارج نمی شود و این می تواندآلرژن باشد . همچنین هنگام جوشاندن زیاد شیر ، قندی به نام لاکتولوز در ان به وجود می اید که قابل هضم و جذب در دستگاه گوارش نیست و خود این مسئله  می تواند منجر به ایجاد نفخ و مشکلات این چنینی باشد.

گوهری با اشاره به زمان حرارت دهی می گوید: در صنعت، شیر به صورت غیر مستقیم با بخار و در زمان محدود نهایتا تا 20ثانیه  حرارت داده می شود اما در جوشاندن چیزی در حدود 20 دقیقه شیر به صور مستقیم حرارت داده می شود که خود این موضوع منجر به رسوب پروتئین و کلسیم همراه با شیر می شود و کاهش بخش فابل توجهی از مواد مغذی خواهد شد.

او در خصوص ادعاهایی  چون وجود نگهدارنده و عوارض آن در شیرهای پاستوریزه و استریزه می گوید:در شیرهای پاستوریزه و استریزه  به هیچ عنوان  از نگهدارنده استفاده نمی شود و  دلیل ماندگاری بیشتر این شیرها شرایط تولید و نگهداری شان است چرا که احتمال ورود میکروب به این شیرها وجود ندارد و به همین دلیل تا ماه می توانند بمانند.
برچسب ها: تب مالت ، شیر فله ، کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)