کد خبر: ۳۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان :
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت:در سال زارعی ۹۷-۹۸باتوجه به بارندگی های اخیر بیش از ۱۳۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که حدود ۲۶۸ میلیون متر مکعب آن مدیریت شد ه است که حاصل آن در یک ماه اخیر نفوذ ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب به سفره های آب زیر زمینی است.
یکی از مشکلاتی که کشور و به خصوص کرمان با آن مواجه است کاهش بارندگی ها و استقرار خشکسالی است که نهایتا منجر به عدم رشد پوشش گیاهی، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و گرد و غبار میشود.

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان  عنوان کرد :مساحت حوزه های آبخیز استان کرمان حدود ده و نیم میلیون هکتار است زمانی که بارش ها شروع می شوند یک جریانی به صورت روان آب و سیلاب راه می افتد و اگر این جریان ها به صورت صحیح مدیریت شوند می توان با آن سفره های آب های زیر زمینی را تامین و پوشش گیاهی را احیا کرد و از سیلابی شدن آب جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه ی شمال استان حدود ۱۱درصد عملیات آبخیز داری صورت گرفته است افزود : عملیات های آبخیزداری در قالب احداث ۷ هزارو ۴۱۲ سازه های مختلف آبخیزداری در شمال استان کرمان صورت گرفته است با توجه به اینکه حدود ۸۹ درصد از عملیات آبخیزداری در شمال استان صورت نگرفته است اما با همین درصد کم هم توانسته ایم دستاورد های مهمی را در بارش های یک ماه اخیر به دست آوریم .

رجبی زاده در خصوص بارندگیهای یک ماه اخیر در استان اظهار داشت :در استان کرمان میانگین بارندگی های اتفاق افتاده حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب حجم بارش ها است که از این میزان حدود ۳٫۶ میلیارد متر مکعب تبدیل به روان اب میشود که سیل اتفاق میافتد .

وی با اشاره به اهمیت حوزه های آبخیز داری در کنترل سیلاب در بارندگی های اخیر افزود:با استفاده از این حوزه توانسته ایم از سرعت زیاد آب جلوگیری کنیم و اجازه دهیم آب در بستر طبیعی خود با سرعت کمتر حرکت کند که نتیجه آن امکان نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی و احیا پوشش گیاهی است که از این ۳٫۶ملیاردمترمکعب روان آب حدود ۲۹۰ میلیون متر مکعب را مدیریت کنیم .

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه افزود :در سال زارعی ۹۷-۹۸باتوجه به بارندگی های اخیر بیش از ۱۳۰ میلی متر بارندگی داشته ایم که حدود ۲۶۸ میلیون متر مکعب آن مدیریت شد ه است که حاصل آن در یک ماه اخیرنفوذ ۱۶۰ میلیون مترمکعب نفوذ آب به سفره های آب زیر زمینی است.

رجبی زاده در پایان عنوان کرد: تنها راه مدیریت آب و جلو گیری آن از سیلابی شدن آب سازه های آبخیزداری هستند که ما امید داریم که با تامین اعتبارات مربوطه بتوانیم در یک دورهی زمانی مرغوب اقدامات باقی مانده در این حوزه را انجام دهیم .

منبع: آرمان کرمان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)