کد خبر: ۳۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می‌دهد
اقتصاد ایران روزهای دشواری را از سر می‌گذراند و با ابرچالش‌های مختلفی دست به پنجه نرم می‌کند که هر یک به تنهایی توان این را دارد که یک اقتصاد را به زانو دربیاورد. در فضایی که سایه تحریم ها بیش از گذشته بر سراقتصاد ایران سنگینی می‌کند، و رشد اقتصادی منفی شده است، یکی از پرسش های اساسی این است که اقتصاد ایران چگونه مي‌تواند خود را از مهلکه‌ای که بدان افتاده، نجات دهد.

گفتارنو/گروه اقتصاد: 

اقتصاد ایران روزهای دشواری را از سر می‌گذراند و با ابرچالش‌های مختلفی دست به پنجه نرم می‌کند که هر یک به تنهایی توان این را دارد که یک اقتصاد را به زانو دربیاورد. در فضایی که سایه تحریم ها بیش از گذشته بر سراقتصاد ایران سنگینی می‌کند،  و رشد اقتصادی منفی شده است، یکی از پرسش های اساسی این است که اقتصاد ایران چگونه مي‌تواند خود را از مهلکه‌ای که بدان افتاده، نجات دهد. 

پاسخ سعید لیلاز کارشناس و روزنامه نگار اقتصادی در کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان، به این پرسش کشاورزی بود. این تحلیل‌گر اقتصادی  که با رویکردی مثبت نسبت به کشاورزی نگاه می کند ، با اشاره به سهم ده درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالصی ملی می‌گوید: سه میلیون از شاغلان ما در بخش کشاورزی قرار دارند و من معتقدم که با توجه به وجود صنایع تابعی که در این بخش قرار دارند اگر بارندگی ها مدیریت شوند می توان وضعیت تولید ناخالص ملی را بهبود بخشید و تا حد زیادی کاهش رشد سال ۹۷ را جبران کرد. 

به گزارش گفتارنو، این دیدگاه موافقان و مخالفانی دارد. فرهاد آگاه یک فعال بخش خصوصی کشاورزی است که در شمار موافقان دیدگاه لیلاز محسوب می‌شود. 

آگاه با بیان این که از دهه پنجاه شمسی به این سو، متاسفانه سیاست مدارهای ما هیچ وقت خودشان با عقل و درایت باعث کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نشده اند و این تحریم های خارجی است که خیلی از اوقات موجب می شود تا این اتفاقات خوب در اقتصاد ایران بیفتد، اظهار داشت: کشاورزی یکی ازآن معدود مواردی است که تولیدش وابسته به درآمد نفت نیست و ایران می تواند در آن مزیت رقابتی داشته باشد.

آگاه با بیان این که،  با نظر و عقیده سعید لیلاز در خصوص راه گشایی بخش کشاورزی برای جبران رشد منفی سال 97 موافق‌ام، به «گفتارنو» گفت: از این جنبه من با نظر و عقیده آقای لیلاز موافقم البته این هیچ ربطی به بارندگی یک ساله و دو ساله ندارد و مناطق مختلف ایران شرایطشان از نظر آبی متفاوت است.

او در ادامه تصریح کرد:  در کویر مرکزی ایران کشاورزی وابسته به بارندگی سالانه نیست ، بلکه وابسته به آب های زیر زمینی است که وضعیت آب های زیر زمینی هم با میانگین های طولانی مدت چند ساله و میزان برداشت، دست خوش تغییر و تحول است.

آگاه خاطر نشان کرد: در مجموع با توجه به شرایط جدید اقتصادی من فکر می کنم که کشاورزی قطعا جزء معدود بخش های اقتصاد ایران است که درآمدش افزایش پیدا می کند، همین موضوع که دولت با عجله در یک مقاطعی جلوی صادرات گوجه فرنگی، شیر و دام را گرفت  خود به این معنی است که تولید و صادرات این محصولات خیلی رونق دارد.

آگاه با بیان این جمله که « با افزایش قیمت دلار درآمد ریالی کشاورزان ایران بالارفته است » گفت:این اتفاقی است که عمومیت دارد و می توان آن را به سرتاسر ایران تعمیم داد.

او در ادامه افزود: نرخ فروش محصولات کشاورزی به ریال بالا رفته است اما بسیاری از هزینه های کشاورزی من جمله هزینه نیروی کار، آب و کود به تناسب افزایش نرخ فروش محصولات کشاورزی بالا نرفته است چرا که عمده هزینه های کشاورزی وابستگی کمی به واردات و قیمت دلار  دارد.

دولت مداخلات بی جا می‌کند

این فعال اقتصادی با نقد مداخلات دولت در اقتصاد ایران  افزود: دولت برای  این که قشر مصرف کننده  را در کشور راضی نگه دارد مداخلات بی جا می کند و جلوی صادرات را می گیرد اما در هر صورت خود این مسائل نشان می دهد که تولیدات کشاورزی پر رونق شده است و در طولانی مدت چه ما بخواهیم و چه نخواهیم آینده کشور  به این سمت پیش خواهد رفت.

آگاه  با اشاره به میزان بارندگی و  سیل در منطقه جنوب کرمان گفت: ممکن است  جنوب استان کرمان امسال وضعیت آبی اش خوب باشد ولی در کل وضعیت منابع آبی خصوصاًدر  مناطق شمالی استان وخیم است؛ مقدار برداشت و حتی پروانه های صادرشده به مراتب بیشتر از ظرفیت آبی دشت هاست.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به وضعیت آبی مناطق پسته خیز خاطر نشان کرد: اگر چه یکسری از باغات پسته به علت رسیدگی بهتر و علمی برخورد کردن با باغداری پسته محصول و درآمدشان در حال افزایش است اما سطح زیادی از باغات رفسنجان و کرمان به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع آب در حال خارج شدن ازچرخه تولید اقتصادی هستند.

این عضو هیئت مدیره انجمن پسته با اشاره به این موضوع که درآمد پسته  براساس سال آور و ناآور پسته سنجیده می شود، در خصوص وضعیت پسته در سال آینده گفت: نمی شود به طور کلی راجع به محصول پسته استان  اظهار نظر کرد چرا که این مسئله با توجه به   رقم پسته و منطقه مورد برداشت  متفاوت است به طور مثال در شهرستان انار رقم پسته اکبری اگر دچار سرمازدگی یا مسائل این چنینی نشود؛  برداشت استثنایی خواهد داشت اما رقم پسته کله قوچی و فندقی در منطقه رفسنجان برداشت قابل ملاحظه ای نخواهند داشت.

آگاه در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله سال آوری مربوط به خود درخت است و نمی توان آن را عمومیت داد اما در مجموع، چنان چه سرمازدگی و گرمازدگی بی موقع اتفاق نیفتد انتظار بر این است که سال محصولی آینده به مراتب از سال محصولی قبل، بهتر باشد  و محصول بیشتری داشته  باشیم.

ایران در گردشگری  پتانسیل و مزیت رقابتی دارد

آگاه  در ادامه به ظرفیت گردشگری استان اشاره کرد واظهار داشت: جدا از کشاورزی، یک بخش دیگر که وابستگی به درآمد نفت  و گاز ندارد و ایران در آن پتانسیل و مزیت رقابتی دارد مربوط به توریسم است که به نوعی جزء خدمات محسوب می شود.

او با اشاره به پتانسیل های طبیعی، تاریخی کشور و رونق توریسم زیارتی در دو سال اخیر افزود:  توریسم ما در بخش های طبیعت و تاریخ محدودتر است دلیل آن هم تفاوت های فرهنگی و قوانین فعلی ایران است اما به نظر من در مواقعی که کشور به درآمد توریسم نیازداشته باشد رواداری بیشتری را از خود نشان خواهد داد. 

طبیعت مدیریت ما را بسیار آسیب پذیر می کند

در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که کشاورزی را راه برون رفت اقتصاد ایران از وضعیت فعلی نمی‌داند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به کاهش تولید پسته در سال گذشته و نقش 60درصدی این محصول در اقتصاد استانی مثل کرمان می گوید: اگر در سال 98 تولید پسته افزایش پیدا کند رشد بخش کشاورزی محقق و اقتصاد استان رونق پیدا می کند اما یک شوک بیرونی به نام طبیعت وجود دارد که مدیریت ما را بسیار آسیب پذیر می کند یعنی  به همان اندازه که ما الان خوشحالیم که می توانیم با عنایت طبیعت سال اینده این عقب ماندگی را جبران کنیم به همان اندازه هم ما باید نگران باشیم که آسیب ببینیم.

جعفر رودری  با بیان اینکه « کشاورزان ما  با مصرف آب بالا و به اندازه ای که اموراتشان بگذرد  کشاورزی می کنند» خاطر نشان کرد: آن چه که در سازمان برنامه و بودجه دیده شده است این است که بخش کشاورزی متوقف نشود چرا که به هر حال یکی از قابلیت های استان است و به طور مستقیم و غیر مستقیم نیمی از اقتصاد استان به کشاورزی گره خورده است اما ما باید در بلند مدت به سمت اصلاح ساختار پیش برویم.

رودری با اشاره به اقتصاد معیشتی  کشاورزی  استان می گوید:  اگر 60درصد تولید پسته را کنار بگذاریم،  بخش عمده ای از بهره برداران کشاورزی ما در حوزه معیشتی کار می کنند؛یعنی عملاً ما اقتصاد تجاری به آن  مفهوم نداریم.

او در خصوص سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان به گفتارنو می گوید: تقریبا بیش از یک سوم اشتغال و حدود 24 الی 25 درصد تولید استان کرمان  مربوط به بخش کشاورزی است؛ به عبارت دیگر بخش کشاورزی استان در اشتغال حدود 3برابر و در تولید حدود 2 برابر کشور است.

رودری تصریح می کند: اگر فعالیت های اقتصادی که غیر مستقیم به کشاورزی وابسته هستند را هم در این مجموعه بیاوریم،  خواهیم دید که 50درصد از معیشت و اشتغال استان به بخش کشاورزی گره می خورد که از یک جنبه این یکی از بزرگترین آسیب های اقتصادی استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پاسخ به این سوال که با توجه به بحران  آبی استان، آیا رشد بخش کشاورزی منطقی است ، می گوید: ما در مطالعات آمایش استان اصلا اجازه این را نمی دهیم و  در یک نگاه بلند مدت ما باید به سمت اصلاح ساختار حرکت کنیم .

ارزش افزوده کشاورزی به نسبت صنعت پایین است

رودری با اشاره به سهم دو برابری بخش کشاورزی در استان نسبت به کشور می گوید:  بهره وری آب  در استان کرمان به واسطه این که ذاتا فعالیت های بخش کشاورزی آب بر هستند کم است  و ارزش افزوده ای که حاصل می شود نیز  نسبت به بخش صنعت پایین تر است.

او می افزاید:  درست نیست   در یک منطقه ای که بزرگترین چالش و تنگنای ما به لحاظ آمایشی مسئله آب است ما سهم بخش کشاورزی مان ، نسبت به متوسط ملی بیشتر باشد .




نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)