کد خبر: ۳۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: در یارانه‌های مستتر و پوشیده‌ای که در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، باید تجدیدنظر و قیمت‌ها واقعی شود و اجازه دهیم در بازار، عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند.
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: در یارانه‌های مستتر و پوشیده‌ای که در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، باید تجدیدنظر و قیمت‌ها واقعی شود و اجازه دهیم در بازار، عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند.

محسن جلال پور  در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی و با توجه به کاهش فروش درآمد نفت و برداشته شدن معافیت‌های نفتی، بهترین راهکار مدیریت اقتصاد و جلوگیری از بحران کسری بودجه چیست؟ اظهار داشت: کسری بودجه، بحث بسیار قدیمی و ریشه‌داری است و نیز برداشتن امکان معافیت‌ها و عدم فروش میزان نفت بر این مشکل می‌افزاید

وی افزود: در کل ابرچالش کنونی کشور، صندوق‌های بازنشستگی، کسری بودجه و ساختار بانکی است که نظام اقتصادی کشور را از پای در می‌آورد و باید برای این‌ها تدبیری اندیشید.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اقتصاد کشور از قبل از انقلاب برمبنای بودجه نفتی تنظیم شده است. مشکل اصلی این است که در فضای جدید، آنچه که در بودجه سال ۱۳۹۸ پیش بینی شده، نه در مالیات‌ها و نه در بخش درآمد نفتی محقق نمی‌شود و به نظر می‌رسد که ما هم گرفتار عدم فروش این میزان نفت و نیز گرفتار تبدیل این درآمد به اشتغال و درآمدزایی و کارایی هستیم تا بتوانیم در کشور رونق ایجاد و مالیات‌گیری کنیم.

جلال‌پور متذکر شد: بر این اساس پیش‌بینی من این است که بخش عمده‌ای از درآمد بودجه امسال محقق نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اما راهکار مدیریت اقتصاد و عبور از این بحران چیست؟ من فکر می‌کنم راهکار، بازگشت به یک وقایع و حقایقی است که ما سال‌هاست از آن امتناع می‌کنیم.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: امروز در بحث ارز و انرژی دچار اختلاف‌نظر هستیم. یکی از بهترین کارهایی که پیشنهاد می‌شود، این است که یارانه‌های پنهان را یا برداریم و یا اگر امکان برداشت یک باره نیست، به صورت تدریجی یارانه‌های پنهان را کم کنیم.

جلال پور گفت: یک لیتر بنزین امروز در دنیا حداقل ۱.۲ یورو –در حدود ۱۷، ۱۸ هزار تومان- در کشورهای همسایه معامله می‌شود و ما داریم با رقم هزار تومان عرضه می‌کنیم. این در شرایطی است که با کسری بودجه و ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستیم. این یعنی یک بی‌تدبیری جدی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: همچنین زمانی که ما ارز را به قیمت واقعی عرضه نمی‌کنیم و به صورت تصنعی می‌خواهیم نرخ را ثابت نگه داریم، باعث می‌شود که تولید سرکوب شود و واردات و میزان مصرف ارز افزایش یابد.

وی عنوان کرد: این‌ها اتفاقاتی است که در طول ۴ دهه گذشته بارها افتاده و ما بارها نرخ ارز را به صورت فشرده نگه داشتیم و یک باره نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: به این ترتیب، در شرایط کنونی راهکار اصلی مدیریت اقتصاد، بازگشت به علم اقتصاد و کارهای منطقی است.

جلال پور متذکر شد: ما باید در یارانه‌های مستتر و پوشیده که در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، تجدیدنظر کنیم و قیمت‌ها را واقعی کنیم و اجازه دهیم در بازار، عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص کند و برخی از هزینه‌های فراوان و بی جایی که در دولت اتفاق می‌افتد، کسر شود. همچنین بدنه دولت را باید کوچک کنیم. وگرنه اگر پول چاپ کنیم و لوپ افزایش حقوق‌ها و افزایش تورم اتفاق بیفتد، همان راهی است که ونزوئلا رفته است.

جلال پور تاکید کرد: اگر هر چه زودتر ما به مسیر درست و علمی بازگردیم، امکان حل مشکلات وجود دارد.

وی درباره احتمال افزایش نرخ ارز نیز خاطرنشان کرد: اگر تدبیر درستی در دولت و بانک مرکزی اتفاق بیفتد، نرخ ارز بالا نمی رود. من شنیدم تصمیم گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند و همه ارزها را در یک سبد به صورت عرضه و تقاضا قرار گیرد.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: در این شرایط من نه تنها احتمال افزایش نرخ ارز نمی‌دهم، بلکه نرخ ارز کاهشی هم خواهد بود.
برچسب ها: جلال پور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)