کد خبر: ۳۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
هنوز واکنش‌ها به سخنان هفته گذشته خطیب موقت جمعه تهران پایان نیافته که امام جمعه مشهد سخنان درخور تأملی را از تریبون نماز جمعه بیان کرده است. هفته گذشته آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود که تحریم و سیل نعمت الهی است.

او همچنین افزوده بود به جهنم که تحریم‌ها تشدید می‌شود. دیروز هم آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: «امریکا کجا توانست به ما لطمه بزند؟ در همه عرصه‌ها، قدرتمندتر، عزیزتر و پولدارتر شده و زندگانی بهتر داریم.» روز پنجشنبه هم حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز گفته است: «برای اینکه در جامعه شاهد سیل، زلزله و ملخ نباشیم، باید به پرداخت زکات در جامعه اهتمام شود.»

در اینکه سخنان خطبای محترم جمعه از سر دلسوزی و در جهت مقابله با اعمال فشارهای خارجی و البته امیدبخشی به مردم و توجه دادن به توانمندی‌های داخلی است، تردیدی نیست اما بیان سخنان تفسیربردار و بحث برانگیز در تریبون‌هایی که به هر روی تریبون رسمی نظام محسوب می‌شود، شاید چندان هم به مصلحت نباشد. بخصوص که خطبای محترم باید اهتمام داشته باشند که مخاطبان سخنان و مواضع آنها فقط همه آنهایی که در نماز جمعه شرکت کرده‌اند، نیستند. اندکی تأمل در پرسش‌های طبیعی که بیان این قبیل سخنان به دنبال خواهد آورد، شاید گوینده را به دقت بیشتر در آن وادارد.

مشخصاً درباره اعمال فشارهای خارجی و تحریم‌های ظالمانه امریکا، به نظر نمی‌رسد بخش‌های زیادی از جامعه با چنین استدلال‌ها یا مواضعی همراهی کند که تحریم، نعمت است یا تحریم‌های امریکا هیچ تأثیری بر ما نداشته و حتی ما در همه عرصه‌ها پولدارتر شده‌ایم و زندگی بهتری پیدا کرده‌ایم.

 به هر روی هر مخاطبی بعد از شنیدن این سخنان حتماً از خود خواهد پرسید که پس چرا همزمان با تشدید تحریم‌ها پراید 20 میلیونی به مرز 50 میلیون تومان رسیده و دلار 3700 تومانی بعد از کلی تلاش برای تثبیت به مرز 13 یا 14 هزار تومان رسیده است. ماجرای گوشت و دیگر اقلام خوراکی و پوشاک و... هم به همین ترتیب. مضاف بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های مختلف برای کاستن از تأثیرگذاری‌های منفی همین تحریم‌ها این روزها در رسانه‌ها برجسته و در معرض دید مردم است.

بنابراین برای مواجهه درست با یک آسیب یا بحران ولو اینکه تحریم خارجی باشد نیازی نیست برخی مسائل کاملاً بدیهی و آشکار نادیده گرفته شود یا حتی سطح تأثیرگذاری واقعی آنها تقلیل داده شده و افکار عمومی را با پرسش‌های بی پاسخ روبه رو کنیم. این قبیل سخنان بحث برانگیز به نظر می‌رسد برداشت‌های شخصی بیان کنندگان است که در جای خود قابل احترام هم هست اما بیان دیدگاه‌ها و برداشت‌های شخصی از تریبون‌های رسمی قدری تأمل بیشتر می‌طلبد.
منبع: ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)