رییس گروه معاون فرهنگی، رسانه ای و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در سال 2001 واژه ی اقتصاد خلاق برای اولین بار عنوان شد و دنیا از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صنعت وارد اقتصاد خلاق شد.
به گزارش گفتارنو، سید جواد اوحدی افزود: اقتصاد خلاق، همان کسب و کار مبتنی بر فضای مجازی است، و هرچند ما از اقتصاد خلاق عقب افتاده ایم اما هنوز فرصت داریم در این زمینه پیشروی کنیم و مدعی باشیم.
وی در ادامه فعالیت های گردشگری، تولید هنر، تولید کالاهای فرهنگی و خدمات مهندسی را بخشی از اقتصاد خلاق برشمرد و گفت: توریسم یکی از مسائل مهم اقتصاد خلاق است و باید از پتانسیل های بومی استان استفاده کرد.
اوحدی تصریح کرد: باید به موضوع گردشگری از دو منظر نگاه کرد یک نگاه ظرفیت های آثار باستانی گذشته است و نگاه دیگر توسعه فضاهای جدید امروزی است.
اوحدی به تولید انیمیشن در استان اشاره کرد و گفت: به طور مثال کرمان یکی از استان های قدرتمند کشور در عرصه تولید انیمیشن است که محصولات خود را به تدریج به خارج از کشور معرفی می کنند و دنیا علاقمند است تولیدات خود را در ایران و به خصوص در کرمان انجام دهد.
اوحدی به موضوع سرویس های بهداشتی سطح شهراشاره کرد و آنرا یکی از معضلات گردشگری خواند و در ادامه خاطرنشان کرد: کرمان نام و آوازه بیرونی خوبی ندارد و ما باید تلاش کنیم کرمان را با موضوعات افتخاری به همگان معرفی کنیم. نمونه آن همین ظرفیت جشنواره موسیقی محلی در استان است که باید از آن استفاده کرد.
دربخش دیگری از این نشست دبیر ستاد گردشگری شهرداری نیز گفت: در سال های اخیر صنعت گردشگری تحت تاثیر صنعت ومعدن و کشاورزی مغفول مانده است.
محمد جهانشاهی با بیان اینکه پروژه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری رقمی بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان است، گفت: همچنان این سرمایه گذاری ها در معرض تهدید است چرا که هنوز اولویت مدیریت کلان استان صنعت گردشگری نیست.
وی تصریح کرد: تخصیص اعتبار به دستگاه متولی صنعت گردشگری فاصله زیادی با استان های یزد و استان های که مدت 15 سال اخیر وارد حوزه گردشگری شده اند دارد.
دبیر ستاد گردشگری شهرداری با اعلام اینکه شهرداری با توجه ظرفیت های عظیم گردشگری استان با رویکرد جدیدی وارد صنعت گردشگری و توسعه شهر کرمان خواهد شد، گفت: اگر شهرهای همچون شیراز، اصفهان و مشهد در حوزه گردشگری با جدیت کار می کنند نتیجه حضور شهرداری ها در بخش اجرا است. در نتیجه شهرداری می تواند به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کند.
وی افزود: در همین راستا شهرداری و شورای شهر سعی دارند برای آسان سازی مسیر سرمایه گذاری در کرمان در بحث واگذاری زمین، بخشودگی عوارض و بازاریابی و تبلیغات که نیاز یک سرمایه گذار است کمک های لازم را انجام دهد.
جهانشاهی در پایان بزرگترین مشکل در حوزه گردشگری را عدم وجود یک برنامه مدون و مشخص که مورد تایید و حمایت مدیران ارشد استان باشد دانست و گقت: صنعت گردشگری این پشتوانه را می خواهد که این برنامه در اختیارش قرار گیرد و مورد حمایت واقع شود.