کد خبر: ۳۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری هستند و به بخش خصوصی واگذار می شوند به صورت مستمر مورد نظارت و کنترل قرار دارند تا کارکنان و دارایی شرکت دچار بحران و یا مشکل نشوند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری هستند و به بخش خصوصی واگذار می شوند به صورت مستمر مورد نظارت و کنترل قرار دارند تا کارکنان و دارایی شرکت دچار بحران و یا مشکل نشوند.

واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و سرنوشت آنها بعد از واگذاری موضوعی است که سازمان خصوصی سازی به صورت مستمر دنبال می کند. ماجرای بحران در نیشکر هفت تپه و ماشین سازی اراک از این دست موضوعات است.

این سازمان که مسئول و متولی اصلی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است قبل و بعد از واگذاری بر عملکرد و فعالیت شرکت های دولتی نظارت دارد.

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی ضمن تشریح مدل نظارت بر این شرکت ها گفت: مدل نظارت ما دو نوع است، یک نوع نظارتِ قانونی است که باید انجام بدهیم و یک نوع نظارت از نوع ارزیابی که بهتر است و خوب است که انجام بدهیم.

وی افزود: نحوه نظارت هم بدین گونه است که شرکت‌هایی را که به صورت مدیریتی می‌فروشیم از طریق یک چک لیست از آنها گزارش می خواهیم. اما شرکت‌هایی که کنترلی می‌فروشیم، چک‌لیست‌شان طولانی‌تر است چرا که اصطلاحا آنجا پستِ مدیرعاملی را هم فروختیم. مدیرعاملِ شرکت منتخبِ خریدار ماست و آنجا چک‌لیست طولانی‌تری دارد.

پوری حسینی با تاکید بر دقت و نظارت بر این شرکت ها گفت: ما هر ۶ ماه یک‌بار، شرکت‌هایی را که باید نظارت کنیم و عموماً هم کنترلی بوده و نظارت‌شان دقیق‌تر است یعنی نیاز به حضور دارد،  گزارش می‌گیریم باهمان گزارش می‌فهمیم نبض آن‌ها چگونه است.


وی در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد خریداران شرکت های دیگر گفت: شرکت های کنترلی‌ دیگر که بالای ۵۰ درصد سهام دولت را فروختیم هر ۶ ماه یک‌بار نماینده ای از سوی سازمان به شرکت مراجعه می‌کند، اطلاعاتی را از آن شرکت می‌خواهد و یک چک‌لیستی را پر می‌کند، در آن چک‌لیست اگر تخلفاتی اتفاق افتاده باشد نشان داه می شود. از جمله موضوعاتی که ما نظارت می‌کنیم این است که اینجا حقوقِ عقب‌افتاده داریم؟ چند ماه حقوق پرسنل عقب افتاده؟ تمام مشخصات این چنینی را یادداشت می‌کنند، وقتی حقوق معوق به دو ماه رسید به نظر ما یک چراغِ خطرِ قرمز در آنجا روشن شده به شرکت زنگ می‌زنیم که چرا حقوق پرسنل پرداخت نمی شود ؟ چه مشکلی دارید؟ سعی می‌کنیم مدیریت کنیم اگر دیدیم بحران نیست و حل خواهد شد فقط یک نمره منفی و شاید تنبیهاتی در نظر بگیریم، اما اگر ببینیم به دلیل مدیریت نادرست خریدار وضعیت شرکت به هم‌ریخته، ورود می کنیم چرا که احساس می‌کنیم اگر تاخیر در رسیدگی جدی منجر به مشکلاتی در زندگی کارکنان و وضعیت شرکت خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به نظارت بر سایر مشکلات شرکت های واگذار شده گفت:  غیر از حقوق بحث سطح اشتغال نیز مطرح است. آیا سطح اشتغال در اینجا حفظ شد؟ از طریق کنترل لیست بیمه تعداد پرسنل را با زمان واگذاری مقایسه می کنیم و از کاهش یا افزایش تعداد پرسنل و علت آن مطلع شده و اقدامات لازم را انجام میدهیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما به‌عنوان سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌های کنترلیِ واگذارشده را نظارت می‌کنیم، نظارت‌ها را هر ۶ ماه یک‌بار انجام می‌دهیم، نتایج نظارت و بازرسی‌مان را به هیئت واگذاری گزارش می‌کنیم احیاناً اگر قرار است کسی تنبیه شود، پیشنهاد تنبیه می‌دهیم . احیانا اگر شرکتی هم باشد که دچار بحران شده باشد ورود می کنیم و سریعا اقدامات قانونی را انجام می دهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)