کد خبر: ۳۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در صحن علنی شورا چه گذشت؟
حذف ۶۰ اصله درخت کاج چهار تا ۱۷ ساله برای اجرای پروژه‌ای در محوطه‌ی فرودگاه کرمان مدیرکل فرودگاه‌های استان را به صحن علنی شورای شهر کشاند. شورای شهر اما این اقدام اداره کل فرودگاه‌های استان را مطابق با قانون تشخیص داد؛ اگرچه روند قانونی برای این اقدام از سوی این دستگاه دولتی طی نشده است.
حذف ۶۰ اصله درخت کاج چهار تا ۱۷ ساله برای اجرای پروژه‌ای در محوطه‌ی فرودگاه کرمان مدیرکل فرودگاه‌های استان را به صحن علنی شورای شهر کشاند. شورای شهر اما این اقدام اداره کل فرودگاه‌های استان را مطابق با قانون تشخیص داد؛ اگرچه روند قانونی برای این اقدام از سوی این دستگاه دولتی طی نشده است.

ماجرا از زمانی آغاز شد که مدتی پیش، رامین ارجمندکرمانی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ در صحن علنی شورا خبر داد که اداره کل فرودگاه‌های استان ۱۷۲ اصله درخت را بدون مجوز قطع کرده و شهرداری باید نسبت به این اقدام واکنش حقوقی نشان دهد.

پس از این، مدیرکل فرودگاه‌های استان از اعضای شورای شهر کرمان دعوت می‌کند تا از این پروژه‌ و آنچه رخ داده از نزدیک دیدن کنند.

محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر، شامگاه یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، در صحن علنی شورا که با حضور مدیرکل فرودگاه‌های استان برگزار شد، گفت که روز شنبه، با چند تن از اعضای شورا؛ آقایان ارجمند، کامیاب، خدادادی و خانم معصوم‌زاده این بازدید را انجام داده‌اند.

او توضیح داد: «آقای دکتر ارجمند کرمانی، درباره‌ی قطع درختان مطلبی را مطرح کردند؛ با فعال شدن کمیسیون ماده ۷ کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی و اشخاص باید ضوابطی را نسبت به درختان و فضای سبز رعایت کنند و اگر قرار به قطع درختی باشد، باید با مجوز کمیسیون ماده ۷ باشد و این کمیسیون الزاماتی دارد که چنانچه قطع درخت تایید شد، به‌ازای قطع هر اصله، باید درختان جدید کاشته شود».

وی افزود: «در این‌باره سوءتفاهمی پیش آمده و اسمی از فرودگاه آورده شده؛ در جریان بازدیدی که انجام دادیم اما دیدیم فرودگاه طرح‌های عمرانی خوبی را در دست اجرا دارد و در رسیدگی به درختان هم اقدامات مناسبی انجام داده است؛ در حالی‌که درختان را جابه‌جا کرده‌اند، صدها اصله‌ درخت جدید نیز کاشته‌اند».

وی ادامه داد: «حتی با وجود این‌که از مجرای کمیسیون ماده ۷ اقدام نکرده بودند ولی مشخص شد که طبق ضوابط آن اقدام کرده‌اند؛ درخت‌هایی که در طرح توسعه بودند با دقت و مراقبت به محل دیگری منتقل کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آن درختان هم سبز مانده است».

رئیس شورای شهر کرمان سپس تریبون را در اختیار علی قاسم‌زاده گذاشت تا در این‌باره توضیحات خود را ارائه کند.

قاسم‌زاده پیشینه‌ای از احداث فرودگاه در کرمان را شرح داد و سپس با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای که از زمان حضورش در کرمان آغاز کرده، گفت: «یکی از ضروریات در کرمان، بازسازی باند فعلی فرودگاه بوده است که بخش مهمی از آن بیش از ۴۶ سال پیش ساخته شده اما طبق استانداردهای بین‌المللی نیاز به بازسازی داشت؛ در گذشته، قراردادی برای بازسازی باند فعلی بسته و قرار بود فرودگاه کرمان هشت ماه تعطیل و پروازهای کرمان به رفسنجان منتقل شود اما با پیگیری‌هایی انجام دادیم، توانستیم مسئولین وزارت‌خانه را توجیه کنیم که این باند نیاز به بازسازی کامل دارد و احداث باند جدید را مقرون به صرفه‌تر دیدیم، در کنار آن ترددهای بین کرمان و رفسنجان هم حذف شد».

وی با بیان این‌که بیش از ۷۷ درصد این پروژه تاکنون اجرا شده و اگر در مقطعی، با مشکل تامین قیر مواجه نشده بودیم، می‌توانستیم تا ۲۲ بهمن‌ماه آن را به پایان برسانیم، افزود: «توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه هم از اقدامات اساسی بود که در دستور کار قرار گرفت چرا که ترمینال فعلی پاسخگوی نیاز نیست و با کمبود فضا مواجهیم».

قاسم‌زاده اظهار کرد: «سال گذشته توسعه‌ی ترمینال را به تصویب هیات مدیره فرودگاه‌های کشور رساندیم؛ در کم‌تر از ۲۰ روز مشاور انتخاب شد و مطالعات در فرصت فشرده‌ای صورت گرفت و چهار ماه قبل هم، کلنگ‌زنی شد».

وی با بیان این‌که این پروژه تاکنون از برنامه‌ی زمان‌بندی اولیه چند درصد جلو است، گفت: «در جریان اجرای این پروژه، مجبور شدیم بخشی از درختان محوطه‌ی فرودگاه را جابه‌جا کنیم. تا الان هر قسمی بخوریم ۱۰۰ درصد واقعی است که یک درخت را هم قطع نکردیم بلکه تمام درختان را جابه‌جا کردیم».

وی افزود: «دنبال دستگاه‌های خاص جابه‌جایی بودیم، یک روز هم مزاحم آقای شهردار شدیم، اما گفتند که این دستگاه را نداریم و تنها برخی شهرهای کشور دارند که امکان دسترسی به آن هم وجود ندارد».

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان اظهار کرد: «با بیل مکانیکی تا عمق چهار متری خاکبرداری کردیم و درختان را با جرثقیل جابه‌جا کردیم؛ از قبل هم با بیل مکانیکی حفره‌های بزرگی آماده کرده و برای این‌که ریشه‌ها رشد سریعتری داشته باشد از ماسه‌بادی هم استفاده کردیم».
او بیان کرد: «آنچه ظاهر درختان نشان می‌دهد ۹۹/۹۹ درصد درختان تاکنون گرفته و مشکلی ندارند».

او گفت: «آنچه در حد توان ما بوده با همفکری متخصصان، انجام دادیم». قاسم‌زاده با بیان این‌که ۵۰۰ درخت جدید هم کاشته‌ایم، افزود: «از جهاد کشاورزی مشورت گرفتیم تا گونه‌هایی که سازگار اقلیم کرمان باشند معرفی کنند. آبیاری قطره‌ای نیز انجام دادیم و دلمان می‌خواهد فضای سبز را توسعه‌ی بیش‌تر بدهیم».

وی گفت: «اگر می‌توانستیم مجوز حفر چاه آب را بگیریم، حداقل ۵۰ هکتار را درخت‌کاری می‌کردیم».
وی تصریح کرد: اگر آب در اختیارشان قرار داده شود قول می‌دهند این ۵۰ هکتار فضای سبز را ایجاد کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با بیان این‌که ۶۰ اصله درخت کاج چهار تا ۱۷ ساله را جابه‌جا کرده‌ایم، اظهار کرد: «از اواخر دی‌ماه کار جابه‌جایی درختان را شروع کردیم». وی گفت: «به احتمال خیلی زیاد هنوز نیاز خواهد بود تعدادی درخت دیگر جابه‌جا شود».

وی افزود: «ما نمی‌دانستیم کمیسیون ماده ۷ وجود دارد. یک روز یکی از همکاران سازمان فضای سبز شهرداری این موضوع را به ما اطلاع داد و بلافاصله نقشه و طرح و نامه‌ای را به کمیسیون ارسال کردیم».

وی با بیان این‌که خلافی صورت نگرفته است، ادامه داد: «اما عدم هماهنگی وجود داشته چون ما از این کمیسیون اطلاع نداشتیم که اگر می‌دانستیم حتما از طریق این کمیسیون اقدام می‌کردیم».
قاسم‌زاده همچنین، درخواست خبرنگار فردای‌کرمان برای بازدید خبرنگاران از وضعیت درختانی که جابه‌جا شده‌اند را هم پذیرفت.

رامین ارجمند کرمانی نیز در این جلسه در پاسخ به «فردای‌کرمان» که آیا درباره‌ی درختانی جابه‌جا شده‌اند نگرانی‌ای نباید داشته باشیم؟ گفت: «عددی که من پیش از این درباره‌ی درختان مذکور اعلام کردم براساس گزارش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بود که به کمیسیون ماده ۷ داده بودند».

وی با اشاره به بازدید دیروز از سایت فرودگاه افزود: «در حال حاضر ۶۰ اصله درخت را جابه‌جا کرده‌اند که ما از محل جدید درختان بازدید داشتیم. برای ادامه‌ی طرحی که دارند، از آنجا که باید پروانه ساختمان هم بگیرند، طرح خود را ارائه می‌کنند که در کمیسیون ماده ۷ نیز بررسی می‌شود و سعی می‌کنیم با کم‌ترین هزینه و در تعامل و هماهنگی ادامه‌ی طرح انجام شود».

ارجمند کرمانی اضافه کرد: «توسعه‌ی فرودگاه یکی از بحث‌های زیربنایی و اجتناب‌ناپذیر است؛ بخشی از این طرح اجرا شده و حالا سعی می‌کنیم با تعامل و هماهنگی بیش‌تری ادامه‌ی پروژه را پیگیری کنیم».

منبع: فردای کرمان 
برچسب ها: شورای شهر کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)