کد خبر: ۳۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
الاخبار گزارش داد؛
مشخص است که تهران از رفتار اروپایی ها در قبال پرونده حفظ توافق هسته ای ناراضی است. ساز و کار مالی برای دور زدن تحریمها، در واقعیت برای ایران قانع کننده نیست و این مساله احتمال واکنش ایران که ابعاد آن نامعلوم است را بیشتر می کند.
الاخبار چاپ بیروت نوشت: مشخص است که تهران از رفتار اروپایی ها در قبال پرونده حفظ توافق هسته ای ناراضی است. ساز و کار مالی برای دور زدن تحریمها، در واقعیت برای ایران قانع کننده نیست و این مساله احتمال واکنش ایران که ابعاد آن نامعلوم است را بیشتر می کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران، سه دولت اروپایی، المان، فرانسه و انگلیس، با انتقاد از تصمیم ترامپ، تاکید کردند که در توافق مانده و آماده ایجاد یک ساز و کار برای مبادلات اقتصادی هستند، به شرطی که تهران از این توافق خارج نشود. اما ایران، ترجیح داد که با حفظ روابط خود با دولتهای اروپایی، مانع از نزدیکی آنها به واشنگتن شده و دریچه ای برای کاهش فشارهای ناشی از تحریمهای آمریکا بیابد. با این حال، خوش بینی ها در ایران روز به روز کم رنگ شده و کم کم تردیدهای زیادی در مورد فایده همکاری اقتصادی بین ایران و اروپا نمایان شد.

با وجود گذشت زمان زیادی از وعده های اروپایی ها، بسیاری از شرکتهای اروپایی از جمله توتال، که نگران از دست دادن بازار آمریکا بودند، از ایران رفتند و در حال حاضر، کمتر شرکتی آماده سرمایه گذاری در ایران است. از سوی دیگر، ساز و کاری که اروپایی ها برای همکاری اقتصادی با تهران ارائه دادند، هنوز اجرایی نشده و همین مساله باعث ناخوشایندی مسئولان ایرانی شده است.

همزمان، مواضع منفی برخی مسئولان اروپایی در مورد برنامه های موشکی ایران و سیاست آن در منطقه، چالش در فضای عمومی روابط ایران و اروپا را برجسته تر کرده است.

اتحادیه اروپا در سپتامبر 2018 وعده داده بود که یک ساز و کار مالی ویژه برای تجارت با ایران و دور زدن تحریمها ایجاد کند. اما این مساله به تاخیر می افتاد، تا اینکه در نهایت، فرانسه، المان و انگلیس ساز و کاری را اعلام کردند که اینستکس نام گرفت.

 بر این اساس، در سایه نگرانی شرکتهای اروپایی از تعامل با ایران به دلیل تحریمها، همچنان چالش در مورد فایده این ساز و کار وجود دارد.

پیکره اقتصاد کشورهای اروپایی ارتباط زیادی به اقتصاد آمریکا دارد و این دولتها نمی توانند به صورت مستقل از آمریکا عمل کنند. در واقع، ترکیب شرکای تجاری ایران نشان می دهد که اروپا سهم کمی در مبادلات تجاری با ایران دارد و حتی قبل از خروج آمریکا از توافق هسته ای، تنها 14 درصد صادرات ایران به کشورهای اروپایی بود.

اتحادیه اروپا، مواضع سیاسی محکمی در مورد بازگشت تحریمهای آمریکا اتخاذ کرد، اما در زمینه انجام اقداماتی برای مقابله با آن، سستی زیادی نشان داد. این رفتار اتحادیه اروپا و عدم وفای آن به تعهداتش، بویژه در زمینه اقتصادی، موجب شکل گیری این دیدگاه در ایران شده است که اروپایی ها در عین حال که آماده پرداخت هزینه مقابله با تحریمها نیستند، سعی دارند از مزایا و منافع پایبندی ایران به توافق هسته ای، به شکل یک طرفه بهره ببرند.

وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، چند روز پیش اعلام کرد که زمینه سازی ها برای اینستکس، در تهران در حال انجام است و حال، نوبت اروپاست که به تعهدات خود عمل کند. وی دولت
منبع: انتخاب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی 1403 به داروخانه‌ها

۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در استان دستگیر شدند

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)