کد خبر: ۳۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از نشست علنی شورای شهر گزارش می دهد
رییس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: این مصوبه در حقیقت یک تفاهم نامه بین شهرداری به عنوان مالک این بنا و خانه هنرمندان است که اولا تر از هر نهادی است برای اداره و استفاده بهینه از ساختمان خانه شهر. البته بعد از اینکه در چند ماه آینده شورا این ساختمان را ترک کرد و بازسازی انجام شد، این ساختمان در اختیار خانه هنرمندان برای انجام فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و با مدیریت خود اصحاب فرهنگ و هنر قرار می گیرد.
گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار :

جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرمان در حالی آغاز شد که این بار یک مهمان ناخوانده داشت، اعضای خانه هنرمندان شهر کرمان امروز به صحن علنی آمدند تا شاهد به تصویب رسیدن مصوبه واگذاری ساختمان خانه شهر به خانه هنرمندان باشند تا مدیریت و بهره برداری را طبق قانون و ضوابط بتوانند انجام دهند. که البته با مخالفت صریح حسین چناریان، علی اکبر مشرفی و محمد جواد کامیاب مواجه شدند.

به گزارش گفتارنو، نایب رییس شورای اسلامی شهر مصوبه "تفاهم نامه شهرداری با خانه هنرمندان برای واگذاری خانه شهر به خانه هنرمندان" را به صحن آورده بود تا به رأی گذاشته شود، که با واکنش های متفاوتی مواجه شد.

علی بهرامی در ابتدا ضمن یادآوری اینکه خانه شهر کرمان ثبت ملی شده است،گفت: موضوع مهم این است که ادامه حیات خانه شهر کرمان چگونه و به دستان چه قشری اداره شود.

بهرامی افزود: در بحث خانه شهر حساسیت های زیادی وجود داشت که دیدگاه همه اعضاء شورا و نیز پیشنهاد خود شهرداری و معاونت امور فرهنگی شهرداری این بود که یک مدیریت فرهنگی، هنری باید بر خانه شهر حاکم باشد. 

اما این مصوبه انتقاد صریح دو عضو شورای شهر را به دنبال داشت، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر، در واکنش به این مصوبه صراحتا اعلام کرد: دلیل این شتابزدگی را نمی دانم! من به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورا از این مصوبه اطلاعی نداشتم.

 محمد جواد کامیاب،رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر، نیز اعلام کرد: من هم نیم ساعت پیش از این مصوبه مطلع شدم و حتی شهردار هم از این مصوبه ابراز بی اطلاعی کرده است.

علی بهرامی در واکنش به اظهارات کامیاب که گفت شتابزده عمل نکنیم با لحنی توهین آمیز اظهار داشت: من هم اگر تصمیم داشتم تا هشتاد سالگی در پست و مدیریت بمانم، عجله ای نمی کردم! 

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در واکنش به این اظهارات، گفت: این مصوبه در حقیقت یک تفاهم نامه بین شهرداری به عنوان مالک این بنا و خانه هنرمندان است که اولا تر از هر نهادی است برای اداره و استفاده بهینه از ساختمان خانه شهر.

محمد فرشاد خاطرنشان کرد: البته بعد از اینکه در چند ماه آینده شورا این ساختمان را ترک کرد و بازسازی انجام شد، این ساختمان در اختیار خانه هنرمندان برای انجام فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و با مدیریت خود اصحاب فرهنگ و هنر قرار می گیرد.

او همچنین تاکید کرد:  این موضوع رافع مسئولیت های حقوقی و مصلحت اندیشی شهر و نیز بحث فرهنگ جامعه و کار کارشناسی که بر عهده شهرداری است نمی شود. در حقیقت رویکرد این مصوبه این است که اداره خانه شهر به دست اهل آن بیفتد.

چناریان مخالفت خود را با بیان این جمله که آوردن این مصوبه به صحن شورا شناب زده بود ابراز داشت و در ادامه گفت: یک هفته است که ما این موضوع را در شورا می شنویم، البته که ما با کلیت مصوبه مخالفتی نداریم اما از یک سو هنوز مشخص نیست چند ماه طول بکشد تا شورا این ساختمان را تخلیه کند و از سوی دیگر طرح مرمت و بازسازی خانه شهر هم مطرح است،بیایید شتابزده عمل نکنیم تا شائبه ای ایجاد نشود.

او همچنین اظهار داشت: ساختمان خانه شهر، یکی از سرمایه های شهرداری است و ما شاهدیم که شهرداری به دلیل فقدان مکان مناسب برای انجام برنامه های خود به شدت دچار مشکل است.

چناریان تصریح کرد: شهردای و معاونت اجتماعی شهرداری اگر به این نتیجه رسیدند که به این ساختمان نیاز ندارند و می خواهتد به بخش خصوصی واگذار کنند، ما نیز موافقیم که به دوستان خانه هنرمندان واگذار شود.اما اگر شهرداری بخواهد قبل از اینکه نیاز خود را برطرف کند آنرا به بخش خصوصی واگذار کند منطقی نیست. 

کامیاب در ادامه صحبت های چناریان اعلام کرد: ما هم همین نیم ساعت پیش از این مصوبه تفاهم نامه مطلع شدیم.

علی بهرامی در واکنش به کامیاب گفت: معاونت اجتماعی شهرداری این موضوع را زمستان سال قبل مطرح کرد و پیشنهاد خودشان بود اما به تعطیلات نوروز خوردیم.

چناریان در پاسخ گفت: اما شهردار هم از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده است.

نایب ریس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات بیان کرد: در بخش خصوصی نباید تنگ نظری شود، نهاد های دولتی و شبه دولتی می خواهند خودشان همه چیز را اداره کنند با این رویه هیچ زمان در ایران خصوصی سازی شکل نمی گیرد.

بهرامی تصریح کرد: ما میخواهیم همه چیز را خودمان اداره کنیم اما نمی توانیم چون تخصصش را نداریم.چرا این موضوع را به تاخیر می اندازید کجای این موضوع ابهام دارد؟

چناریان در پاسخ گفت: هیچ جای این مصوبه ابهامی ندارد، ما فقط می گوییم شتابزده عمل نکنید. 

کامیاب نیز با لحن شوخی بیان داشت: چرا وقتی که هنوز نه به دار است و نه بار اینجا را میخواهید عروس کنید! بگذارید ابتدا تخلیه شود تا ما بعد از آن بتوانیم از اعتبارات شهرداری و حتی میراث فرهنگی برای بازسازی استفاده کنیم.

او همچنین تاکید کرد: ما نباید مدیریت خانه شهر را واگذار کنیم بلکه باید بهره برداری از خانه شهر را واگذار کنیم.

کامیاب با بیان اینکه ما نباید دست شهرداری را کامل کوتاه کنیم، اظهار داشت: چرا که این جزو شرح وظایف شهرداری است که کارهای فرهنگی انجام دهد و بهره برداری را به دوستانی که مورد تایید وزارت ارشاد نیز هستند قرار دهند. 

او در پایان تاکید کرد: اگر ما خانه شهر را بازسازی کردیم و روی دستمان ماند آن وقت آن را به خانه هنرمندان واگذار میکنیم اما شتابزده عمل نکنید. 

شهردار کرمان نیز که از این مقوبه ابراز بی اطلاعی کرده بود، گفت: یک موضوعی وجود دارد که خانه هنرمندان و معاونت اجتماعی شهرداری از آن بی اطلاع هستند، آن هم این است که قرار است میدان شورا به پارک شورا تبدیل شود و در کاربری که برای پارک شورا تعریف شده است خانه شهر به عنوان یک رکن قرار است نقش فرهنگیهنری خود را حفظ کند.

سید مهران عالم زاده تصریح کرد: مشاور پروژه در حال کار روی این موضوع است. لذا قبل از هرگونه تصمیم اجازه دهید طرح مشاور به نتیجه برسد، ممکن است درحوزه عملکردی که برای میدان تعبیه می شود یک فعالیت هایی برای خانه شهر تدوین شود که هم راستا با فعالیت های خانه هنرمندان نباشد. 

عالم زاده با بیان اینکه به نظر می رسد خانه هنرمندان طرحی را پیشنهاد و اعضا شورا نیز پذیرفتند، گفت: شورای اسلامی شهر کرمان نهاد بالادستی شهرداری است و هر چه دستور بفرماید ما اجرا می کنیم، اما اجازه دهید طبق روال کار کارشناسی این موضوع بررسی شود.

علی بهرامی در واکنش به اظهارات شهردار نیز گفت: این ساختمان ثبت ملی شده است و هیچ کس حتی مشاور پروژه نمیتواند یک خشت از آن را تغییر دهد و یا تغییر کاربری دهد چون کاربری خانه شهر کار فرهنگی است.

رییس شورای اسلامی شهر نیز خطاب به شهردار و دیگر حاضران در صحن شورا بار دیگر عنوان کرد: من به نمایندگی از همه اعضا شورا اعلام میکنم که اولا تر از خانه هنرمندان برای مدیریت خانه شهر وجود ندارد اما نیاز است که کار مرمت و بازسازی و طرح میدان شورا توسط شهرداری کارشناشی شود .

در ادامه نشست شورا و اعضا خانه هنرمندان، مدیر عامل خانه هنرمندان به نمایندگی از اصحاب فرهنگ ابراز داشت: به دلیل سلطه نهادهای حاکمیتی و اجرایی که در تمام ارکان اداری وجود دارد ما حضور مشارکت جوی آحاد مردم را نداریم.

عبالرضا قراری خاطر نشان کرد: یک نهادی پای کار است و مطالعات نسبی داشته است شما با تصویب کلی مطالعات این موضوع را در حوزه اجرای تسریع می کنید ضمن اینکه هیچ قانون اجرایی را نیز نقض نمی کنید.

او همچنین اظهار داشت: واقعیت جذب سرمایه برای بازسازی خانه شهر دو رکن دارد،یا اینکه در اختیار نهاد های اقتصادی و شبه اقتصادی قرار می گیرد که در کرمان هیچگونه هویت فرهنگی ندارند. یا اینکه میراث فرهنگی کمک می کند که البته اعلام کرده است تا پنج سال ،سالی دویست میلیون تومان کمک می کند که این کافی نیست.

قراری تاکید کرد: اما وقتی حوزه اجتماعی حرکت کند با مشارکت اجتماعی می توانیم سرمایه عظیم تری را جذب کنیم.

قراری همچنین به سرنوشت کتابخانه ملی و فرهنگسرای کوثر اشاره کرد و گفت: سرنوشت کتابخانه ملی نشان داد وقتی در اختیار نهاد های اقتصادی قرار می گیرد به انبار اسقاط این نهادها تبدیل می شود.

او افزود: شانزده سال فرهنگسرای کوثر انبار لوله های آب و فاضلاب بود و وقتی به کمک آقای مرعشی و جمعی دیگر این فرهنگسرا از انبار لوله های آب و فاضلاب تخلیه شد، امروز شاهدیم که به مردم شهر خدمات فرهنگی ارائه می دهد. 

در پایان این نشست پر تنش رییس شورای شهر کرمان اعلام کرد: ما می خواهیم موضوعی به این مهمی به تصویب کل اعضا برسد لذا امروز مصوبه ای در این خصوص نخواهیم داشت و مقرر می شود ظرف یکماه آینده کارگروهی از نمایندگان خانه هنرمندان، نمایندگان شهرداری و نیز کمیسون فرهنگی شورای اسلامی تشکیل شود تا این موضوع بررسی و یک پیشنهاد جامع برای تصویب ارائه دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)