کد خبر: ۳۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان خبر داد:
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با تأکید بر اینکه اگر پسته نباشد تمام مشاغل حتی صنعت در شهرستان تحت تأثیر قرار می گیرد، عنوان کرد: ۲۹ هزار تن پسته ای که امسال پیش بینی کردیم سه هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی شهرستان وارد می کند‌.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: بر اثر طوفان، نوسانات دمایی و باران های تلقیحی در سال جاری، ۶۰۰ میلیارد تومان به محصول پسته شهرستان خسارت وارد شد.

حسین رضایی  اظهار کرد: فروردین، ماه خیلی مهمی برای محصول پسته است و محصول سال آینده هم به همین ماه بستگی دارد.

وی افزود: سال گذشته گرمای فروردین موجب شد ارقام کله قوچی و فندقی جوانه گل تولید نکنند و دما ۱۹ درجه بود که امسال 17.8 بود.

وی بیان کرد: امسال نوسانات دما، بارندگی تلقیحی و طوفان با سرعت ۷۰ کیلومتر داشتیم که موجب شد ۶ هزارتن پسته خسارت ببیند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان یادآور شد: پیش بینی می کردیم امسال ۳۵ هزارتن پسته داشته باشیم اما با این میزان خسارت ۲۹ هزار تن پسته پیش بینی می کنیم که ۱۰ برابر سال گذشته است.

رضایی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ما سال استثنایی در کشاورزی بود و نباید با امسال مقایسه کنیم اما امسال ۴۵ درصد سال ۹۶ پسته داریم.

وی عنوان کرد: امسال درختان دو هفته دیرتر از سال گذشته سبز شدند بنابراین برداشت محصول هم دیرتر انجام می گیرد.

رضایی ضعیف ترین ارقام را کله قوچی و فندقی و ایده آل ترین ارقام امسال را اکبری و چروک نام برد و افزود: رقم احمدآقایی وضعیت متوسطی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در کل استان اولین گل دهی درختان پسته در منطقه نوق بوده و سپس کشکوئیه و حومه غربی، حومه شرقی و کبوترخان در مراحل بعدی هستند.

رضایی عنوان کرد: چون گل دهی در کبوترخان دیرتر انجام می شود اتفاقات نیمه اول فروردین روی گل دهی محصول این منطقه خسارتی نداشت لذا کبوترخان کمترین و مناطق حومه بیشترین آسیب را با توجه به ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دارند.

به گفته وی رقم اکبری در حومه غربی و کشکوئیه و رقم احمدآقایی در رفسنجان و نوق وضعیت خیلی خوبی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به خسارات به محصولات دیگر شهرستان، یادآور شد: ۸۰ میلیارد تومان به محصولات سردسیری از جمله بادام، زردآلو و گردو خسارات وارد شده است.

رضایی با توصیه به باغداران مبنی بر مراقبت از باغات، خاطرنشان کرد: سال آینده محصول خوبی داریم بنابراین تقویت بنیه درختان با کوددهی و محلول پاشی و سایر مراقبت ها اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در گذشته یک سال در میان محصول داشتیم و الان سه، چهار سال یک بار سال پسته است، الان تغذیه درختان به دلیل هزینه های بالا به درستی انجام نمی شود و حداقل هزینه در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان است کشاورزی که خیلی خوب هزینه می کند مخارج هر هکتار وی ۲۰ میلیون تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با تأکید بر اینکه اگر پسته نباشد تمام مشاغل حتی صنعت در شهرستان تحت تأثیر قرار می گیرد، عنوان کرد: ۲۹ هزار تن پسته ای که امسال پیش بینی کردیم سه هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی شهرستان وارد می کند‌.

رضایی در خصوص زنجیره اقتصادی پسته در شهرستان افزود: مقدار کیسه پلاستیکی، حمل محصول، کارگران باغی و ترمنیال ها و...از محل تولید پسته اشتغال بالایی ایجاد می کند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در شهرستان رفسنجان ۳۶ هزار بهره بردار پسته داریم و وظیفه داریم برای آنها کاری انجام دهیم که محصول سرپا بماند و بر همین اساس جلسات توجیهی و آموزشی در ایام هفته برگزار می کنیم.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان بیان کرد: در بدترین شرایط ۳۰ هزار هکتار باغات می مانند هیچ جای کشور به مانند رفسنجان قابلیت تولید پسته را ندارد و بهترین محصول را باغداران این شهرستان دارند.

وی با بیان اینکه تحریم ها برای ما فرصت بوده است، یادآور شد: اکثر کودهایی که از خارج وارد می شد در استان تولید می شود و کیفیت آنها خوب است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان همچنین میزان بارندگی در سال زراعی جاری را ۷۵ میلیمتر اعلام کرد و گفت: سال گذشته دامداران برای خرید علوفه برای دریافت وام مراجعه می کردند اما امسال همه دام ها از مراتع استفاده می کنند.
برچسب ها: پسته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)