کد خبر: ۳۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
اگرچه عقربه روزشمار انتخابات ۹۸ به حرکت درآمده اما هنوز تحرک جدی در جریان‌های سیاسی برای مشخص شدن مکانیزم شرکت در انتخابات مجلس دیده نمی‌شود.
 تنور انتخابات ۹۸ هنوز گرم نشده و با وجودی که فقط ۹ ماه تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی است، جریان های سیاسی تحرک مشهودی برای این رقابت مهم از خود نشان نمی دهند. اگرچه احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان متولیان اصلی ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی باید ایفاگر نقش جدی در افزایش مشارکت شهروندان داشته باشند اما شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که تقویم انتخابات برای جریان‌های سیاسی هنوز ورق نخورده است.

اینکه احزاب و گروه های سیاسی زمان را برای ورود به عرصه فعالیت های انتخاباتی مناسب نمی دانند یا به تعبیر عباس عبدی این کم تحرکی ناشی از انفعال و به حاشیه رانده شدن احزاب است، در جای خود می توان درباره آن بحث کرد اما با وجود همه کاستی ها در وجود احزاب موثر در کشور، همچنان چشم انتخابات ٩٨ به جریان‌های سیاسی است تا به عنوان بازیگردانان عرصه سیاست داخلی از ظرفیت خود برای پرشور کردن انتخابات ۹۸ بهره گیرند. 

اما به واقع علت سکوت و کم تحرکی جریان‌های سیاسی چیست؟ عده ای بر این باورند که ورود زودهنگام به عرصه انتخابات، نمایندگان مجلس را از کار اصلی خود دور کرده و به طور کلی کشور را در وضعیتی نیمه تعطیل قرار می‌دهد این در حالی است که عده‌ای دیگر بر این نظرند، محدود کردن فعالیت‌های انتخاباتی به هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات امکان انتخاب صحیح را مختل کرده و انتخاب‌ها را تحت تاثیر شعارها و تبلیغات انتخاباتی بدون پشتوانه قرار می‌دهد.

موتلفه و لیست حزبی
با وجود نبود تحرک مشهود و فراگیر در فعالیت گروه‌های سیاسی، در برخی تشکل ها تحرکاتی هر چند محدود مشاهده می‌شود، در این میان می توان گفت "حزب موتلفه اسلامی" یک گام جلوتر از سایر گروه‌های اصولگرا فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تایید این موضوع به خبرآنلاین گفت که بحث‌ها پیرامون تحلیل شرایط و نحوه ورود به انتخابات از سال گذشته آغاز شده و همچنان در حال انجام است.

او با بیان اینکه حزب موتلفه قرار است در انتخابات آینده لیست حزبی بدهد، تاکید کرد «البته هنوز ورودی به مصداق‌ها نداشته‌ایم و بحث ها حول محور کلیات درحال شکل گیری است». 
مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی موتلفه نیز از فعال شدن دفاتر شهرستانی حزب موتلفه برای شناسایی افراد دارای شرایط سخن گفت.

گسترش ساختار جامعه روحانیت مبارز
البته "جامعه روحانیت مبارز" نیز دست روی دست نگذاشته و از سال گذشته گام های عملی برای به روزرسانی تشکیلات خود برداشت، به گفته مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز از سال گذشته اقداماتی را در جهت بازسازی اساسنامه و فعالیت جدید جامعه در دستور کار قرار داده است.

در واقع می توان تغییر نام "جامعه روحانیت مبارز تهران" به "جامعه روحانیت مبارز کشور" را مهم‌ترین اقدام در جهت گسترش ساختار این تشکل روحانی و بسط و توسعه میدان فعالیت های آن دانست به این معنا که فعالیت‌هایش سراسری خواهد بود و دیگر محدود به تهران نمی شود. جامعه روحانیت البته سلسله نشست های هم اندیشی را نیز با ۴۰ حزب اصولگرا برنامه ریزی و در حال اجرا دارد تا همراهی و هماهنگی بیشتری را با آنها برای ورود موثر به انتخابات پیش رو فراهم آورد. 

پایداری همچنان در مسیر تک‌روی
در این زمینه تشکل تک‌رو پایداری هم در جریان اصولگرایی هم تحرکات خود را هر چند در حد اظهارنظرهای کلی درباره نحوه ورود به انتخابات مجلس یازدهم آغاز کرده است، محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت وگویی از تلاش‌های این جبهه برای ارائه لیست مستقل در انتخابات تهران خبر داده است.

وی با نگاهی انتقادی نسبت به عملکرد جریان های فعال در جناح اصولگرا، نحوه ورود آنها به انتخابات را غیر شفاف خواند و تاکید کرد « در تهران فعلا بنای ما بر لیست مستقل است چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‌بینیم اما سیاست‌هایمان درباره کلانشهرها و شهرستان‌های دیگر را هم اعلام می‌کنیم».

ایثارگران و جمنا دنبال بازار گرمی برای شورای وحدت
همچنین جمعیت ایثاگران هم فعالیت هایی را در سطح کلی و بدون ورود به جزئیات برای انتخابات مجلس آغاز  کرده است. جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران در مورد سازوکار انتخاباتی حزب متبوع خود گفته «در مورد اصل انتخابات قطعاً صحبت‌های کلی را انجام داده‌ایم اما اینکه بخواهیم کمیته خاصی تشکیل دهیم و به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های انتخاباتی بشویم هنوز وارد نشده ایم و این موضوع را کمی زود می‌دانیم. ما باید به سمت تدوین لیست واحد اصولگرایان حرکت کنیم. البته باید سازوکارها ایجاد شود و شاخص‌هایی تعریف کنیم تا سهم خواهی پیش نیاید و بتوانیم بهترین افراد را انتخاب کنیم.»

همچنین مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت ایثاگران در توضیح استراتژی این جمعیت برای انتخابات آینده مجلس به خبرآنلاین، گفت: در این زمینه سه کار به صورت همزمان در حال انجام است که ارتباط با تشکل های کشوری و دفاتر استانی به عنوان نخستین گام در دستور کار قرار گرفته تا فهرستی از افراد توانمند که امکان پذیرفتن مسئولیت نمایندگی و در عین حال مقبولیت مردمی دارند تهیه شود.

جمعیت ایثارگران این روزها همه قدرت چانه زنی خود را به کار گرفته تا شورای وحدت به ریاست حدادعادل محور فعالیت انتخاباتی اصولگرایان شود، موضوعی که پایداری ها آن را بر نتافتند و سنتی های جریان به طور مشخص جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز موضوع حمایتی قاطعی نسبت به آن اتخاذ نمی کنند. البته ایثارگران در این مسیر تنها نیست و مجموعه جمنا گرچه خود را از تب و تاب نمی اندازد و با وجود آنکه همه سخن از پایان کارش می دهند اما اعضای هیأت رئیسه اش زیر بار این واقعیت نمی روند، این روزها با جمعیت ایثارگران همراهی می کند تا با کسب اکثریت کرسی ها در شورای وحدت همچنان نقش اصلی را ایفا کند.

تلاش جبهه پیروان خط امام و رهبری برای بازگشت به متن معادلات جریانی
جبهه پیروان خط امام و رهبری مثل قریب به اتفاق اصولگرایان بر موضوع ائتلاف حداکثری نیروهای این جریان تأکید می کند اما هنوز موضع روشنی اتخاذ نکرده که آیا می خواهد خودش محور همگرایی باشد یا از میان جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت یکی را تقویت کند. محمدرضا باهنر رئیس این جبهه به تازگی اعلام کرد مشغول برگزاری جلسات گفتگوی ملی با برخی چهره های اصلاح طلب است، او با اعلام این موضوع، جای ویژه ای را در میان اخبار و تحلیل های رسانه ای برای خود باز کرده است.

با همه این تفاسیر، واقعیت آن است که فعالیت احزاب در کشورهای پیشرفته تنها محدود به ماه ها و حتی سال پایانی منتهی به انتخابات نیست بلکه جریان های سیاسی در بازه زمانی بین دو انتخابات علاوه بر رصد بازی های سیاسی، تربیت سیاسی شهروندان را نیز در دستور کار دارند، موضوعی  که جریان های سیاسی فعال در ایران از آن بی بهره اند به طوریکه شاهد فعالیت ها محدود به هفته های پایانی و یا در خوشبینانه ترین حالت در چند ماه منتهی به انتخابات هستیم که بعد از آن اقدامات تا انتخابات بعدی تعطیل و بی رمق می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)