کد خبر: ۳۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
آیا این سایت توانسته در مدت فعالیت خود همه‌ی گفتنی‌ها را به مردم بگوید؟ سوالی است که پیشنهاد می‌کنم شهردار محترم خود را در جایگاه یک شهروند معمولی بپندارد و از این سایت بازدید کند و پاسخش را بدهد

اسما پورزنگی‌آبادی خبرنگار حوزه شهر نوشت:

 از سال گذشته بود که شهرداری کرمان با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی تصمیم گرفت تا مردم را مطلع کند که در پشت پرده‌ی این نهاد چه می‌گذرد؛ «سایت شفاف‌سازی شهرداری کرمان» اکنون فعال است و اطلاعاتی از جمله برخی قراردادهای شهرداری و طرح تفصیلی و بودجه‌ی شهر را در معرض دید عموم گذاشته است.

 درباره‌ی اهمیت شفاف‌سازی و این‌که چه‌قدر خوب است تا مردم همه چیز را بدانند ناگفتنی چند‌انی وجود ندارد اما آیا این سایت توانسته در مدت فعالیت خود همه‌ی گفتنی‌ها را به مردم بگوید؟ سوالی است که پیشنهاد می‌کنم شهردار محترم خود را در جایگاه یک شهروند معمولی بپندارد و از این سایت بازدید کند و پاسخش را بدهد.

حتما این‌که ما بدانیم چه شرکت‌هایی و با چه مبلغ قراردادی برای نگهداری فضای سبز، برای تنظیف و جدول‌گذاری و برای پیاده‌روسازی و پارک‌سازی و … با شهرداری قرارداد بسته‌اند اهمیت دارد و یا این‌که مثلا بدانیم مبلغ قرارداد پروژه‌ی پردردسر ساروج‌پارس که در تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال ۸۹ بسته شده و هنوز تمام نشده، ۳۰۰ میلیارد تومان است یا قرارداد عسکریه برای هتل بام‌کرمان که در تاریخ ۲۶ آبان ۹۴ بسته شده ۲۳۵ میلیارد تومان بوده اهمیت دارد، حتما این‌که نقشه‌ی تفصیلی شهر دیگر یک رانت نباشد و در دسترس نه فقط یک عده‌ی خاص بلکه همه‌ی شهروندان باشد و حتما این‌که سرفصل‌های بودجه انتشار عمومی یابد اهمیت دارد اما پرسش این است: آیا همه‌ی دانستنی‌های مورد نیاز مردم کرمان همین است؟ و آیا همه‌ی مراجعان این سایت می‌توانند این اطلاعات خام را پردازش و تحلیل کنند و مورد استفاده قرار دهند؟ و اصلا آیا مطالبه‌ی مردم از شهرداری برای شفاف‌سازی همین مواردی است که شهرداری در اختیارشان قرار داده؟ از من بپرسید می‌گویم نه!

مقامات شهرداری که گاهی به افتخار و گاهی از سر استیصال می‌گویند که از لحظه‌ی تولد تا مرگ شهروندان باید خدمات‌رسانی را به آن‌ها انجام دهند آن‌قدر مدارک و اطلاعات در اختیار دارند که باید به مردم درباره‌ی آن بگویند و در انتشار آن خسّت به خرج ندهند. یکی از علامت سوال‌هایی که همیشه در ذهن مردم وجود داشته مربوط به استخدام‌ها در این نهاد است.

 هم اکنون، در سایت شفاف‌سازی شهرداری، گزارش پرسنلی شهرداری کرمان منتشر شده که اگرچه فرمت آن به گونه‌ای است که عملا امکان تحلیل و استفاده از اطلاعات آن برای مخاطب وجود ندارد اما همین هم، اقدام ارزشمندی است اما لازم است ضمن اصلاح این فرمت، با انتشار قراردادهای احتمالی و همچنین، میزان پرداخت‌هایی که شهرداری از سال‌های گذشته تاکنون به افرادی تحت‌عنوان «مشاور» پرداخت کرده و می‌کند هم این گزارش تکمیل شود.

چگونگی نحوه‌ی محاسبه‌ی عوارض ساختمانی و عوارض اخذ پروانه و تفکیک زمین و بدهی‌ها و بستانکاری‌های شهرداری هم وعده‌ای بود که در ابتدای راه‌اندازی سایت داده شد ولی تاکنون محقق نشده است که بهتر است هرچه زودتر نسبت به تحقق این وعده تصمیم گرفته شود.

همچنین نیاز است گزارش‌های مربوط به «صدور مجوزهای ساختمانی» آن هم با جزئیات کامل و به تفکیک هر منطقه‌ی شهری نیز روی این سایت بارگذاری شود تا شهروندان بتوانند درک بهتری از آنچه در حوزه‌ی ساخت‌وسازها در شهر و شهرداری در حال وقوع است پیدا کنند؛ احساس بدبینی، بی‌عدالتی و تبعیض در این بخش فراوان است و شهرداری نباید شهروندان را با این احساسات بد به‌حال خود رها کند. انتشار این گزارش‌ها می‌تواند در رد یا تایید این احساس تبعیض موثر عمل کند.

یکی دیگر از گزارش‌هایی که نیاز به انتشار آن وجود دارد مربوط به اتفاقی است که از آن به‌عنوان «خرید و فروش پارکینگ» تعبیر می‌شود؛ این‌که در جریان این خرید و فروش چه رخ داده و حتی هنوز هم دارد رخ می‌دهد گزارش‌های مفصلی حتما در واحدهای مربوطه وجود دارد که هرگز هم مُهر محرمانه ندارد و از شهرداری می‌خواهم تا آن را به سایت شفاف‌سازی منتقل کند. و بد نیست حالا که شهردار کرمان به پشتوانه‌ی برنامه‌ی متفاوت خود در سال ۹۶ به این صندلی دست یافته، گزارش‌های دوره‌ای هم از میزان پیشرفت برنامه‌ی خود از طریق این سایت در اختیار عموم قرار دهد.

قدردان نگاه شهرداری و شورای محترم شهر کرمان که چنین اقدام ارزشمندی را پایه‌گذاری کرده‌اند هستیم اما چنانچه به‌روز رسانی مداوم این سایت و انتشار غیرمحرمانه‌های دیگر، آن هم نه فقط در قالب اطلاعات خام آماری بلکه گزارش‌هایی قابل استفاده برای شهروندان صورت نگیرد، عملا این سایت به گورستانی از اطلاعاتی تبدیل می‌شود که نه به مردم فایده‌ای می‌رساند و نه به شهرداری خیری. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

پربازدید ها

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)