کد خبر: ۳۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان مطرح شد:
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در خصوص دخالت دولت و حتی ستاد تنطیم بازار بر قیمت ها بود. محمد علی دهقان در این رابطه افزود: هر چیزی که روی روال خودش باشد و بازار تعیین کند بهتر است تا اینکه ما بخواهیم دخالت کنیم،همان طور که در بحث شکر ما قیمت 3هزار و 500 تومانی را تعیین کردیم ولی در بازار چیز دیگری اتفاق افتاد.

گفتار نو/ گروه اقتصاد:

در ششمین جلسه ستاد تنظیم بازار  مقرر شد تا به منظور رفاه مردم کرمان، قیمت دو خرمای مضافتی کرمان و کیکاب بوشهر مورد بررسی و در نهایت جهت عرضه مستقیم در پارک مادر ارائه شود.

به گزارش گفتارنو، بنا به گفته سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در  هشتمین کارگروه تنطیم بازار، قیمت خرمای کیکاب بوشهر بین 18 تا 10 هزار تومان و قیمت خرمای مضافتی بم 28هزار تومان است.

اگر چه محمد رضا خواجویی عرضه خرمای بوشهر را با توجه به قیمت پایین تر آن پیشنهاد می دهد،  اما خود نیز بر این نکته تاکید می کند که ذائقه مردم کرمان با خرمای بم جورتر است و خرمای مضافتی را طلب می کند.

در ادامه  این جلسه قیمت های انواع خرما و نحوه خرید به بحث گذاشته شد، اما نکته حائز اهمیت در این جلسه صحبت های سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در خصوص دخالت دولت و حتی ستاد تنطیم بازار بر قیمت ها بود. محمد علی دهقان در این رابطه افزود: هر چیزی که روی روال خودش باشد و بازار تعیین کند بهتر است تا اینکه ما بخواهیم دخالت کنیم،همان طور که در بحث شکر ما قیمت  3هزار و 500 تومانی را تعیین کردیم  ولی در بازار چیز دیگری اتفاق افتاد.

دهقان در ادامه به وجود 25 هزار تن خرما در انبارهای بم، نرماشیر و ریگان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تا یک ماه دیگر خرمای امسال نیز آماده برداشت می شود، اگر ما هیچ دخالتی در این بازار نکنیم به احتمال 90 درصد قیمت خرما کاهش پیدا می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه به فروش هزار تن خرمای بم به استان تهران با قیمت 23 هزار تومان اشاره کرد و گفت: استان تهران بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص می دهد و قطعا نتیجه این کاهش قیمت در بازار هویدا خواهد شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان در ادامه به تصحیح صحبت های حسینی نژاد پرداخت و گفت: این که هزار تن خرما برای ده میلیون جمعیت عرضه شود تاثیری بر قیمت نخواهد داشت بلکه آن چه که در بازار تاثیر گذار خواهد بود افزایش عرضه خرما طی چند روز آینده است،  چرا که خرمای امسال 4 برابر ذخیره موجود در انبارها  است.

 دهقان در ادامه به قیمت 8 هزار تومانی خرمای مضافتی بم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت خرما کاذب است چرا که قیمت خرما در حال حاضر حتی بیش از افزایش 2.5 برابری قیمت دلار افزایش داشته است.

او با تاکید بر این موضوع که خرما یک محصول و یا کالای اساسی نیست، گفت: بهتر است تا ما به این بازار ورود پیدا نکنیم و اجازه دهیم تا بازار کار خودش را بکند.

در این جلسه در خصوص خبر مربوط به ممنوعیت صادرات خرما نیز  توضیحاتی ارائه شد ؛بنابر اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، صادرات به هیچ عنوان ممنوع نشده است و طی تلاش هایی که صورت گرفت، مقرر  شد تا صادرات به قوت خود باقی باشد تا جنوب کرمان دچار چالش نشود.

دیگر نکته حائز اهمیت در این جلسه ، اظهارات مدیر کل تعاونی روستایی مبنی بر عدم هماهنگی مسئولین در بحث قیمت خرما بود. بنا بر گفته های رضا محمد حسینی  مسئولین استانی  نظرات متفاوتی در خصوص قیمت خرما دارند، برخی معتقد بر افزایش قیمت و برخی دیگر بر کاهش قیمت تاکید دارند و همین امر موجب سردرگرمی برخی از افراد شده است.

دهقان در واکنش به اظهارات محمد حسینی، گفت: ما نمی توانیم به کشاورز اجبار کنیم که وقتی قیمت 28 هزار تومان است خرما  را به قیمت کمتر از 20 هزار تومان به ما بفروشد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: برای تعادل بخشی بازار خرما بهتر بود تا تعاون روستایی با پیش بینی درست ، خرما را قبل از این گرانی ها خریداری و با نگه داری در انبار و عرضه به هنگام آن،  زمینه تعادل بخشی بازار را فراهم می آورد.  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)