علی رغم اینکه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در سال جاری هیچگونه افزایش قیمت و یا سهمیه بندی در بنزین نداریم، اما نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی به طور میانگین ۱۸ درصد و در برخی مسیرها تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.
سرپرست واحد ارتباطات سازمان حمل و نقل بارو مسافر شهرداری، در گفتگو با گفتارنو، علت افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را گرانی و افزایش قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو اعلام کرد و گفت: بنزین یکی از فاکتورهای حمل و نقل حساب میشود، بالطبع خیلی از لوازمی که با حمل و نقل مرتبط است در مواردی تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.
به گزارش گفتارنو، رضا نظری افزود: راننده تاکسی هم باید این هزینههای اضافی را تأمین کند و ما نرخ کرایهها را کمتراز نصف تورمی که در قطعات خودرو ایجاد شده است، افزایش دادیم.
وی اظهار داشت: رانندگان تاکسی جزء اقشاری هستند که باید تا یکسال برافزایش قیمت کرایهای که به آنها اعلام میشود ثابت قدم بمانند. این در حالی است که مغازه دارها در طول سال افزایش نرخ دارند.
نظری خاطرنشان کرد: در خصوص تاکسیها و اتوبوس ها، استهلاک خودرو، افزایش قیمت لوازم و مواد مصرفی خودرو از فاکتورهای است که ما باید درافزایش نرخ کرایهها لحاظ کنیم.
وی در خصوص احتمال افزایش قیمت کرایه تاکسی با افزایش قیمت بنزین در آینده گفت: اگر افزایش قیمت بنزین بر درآمد شخص تاثیر چندانی نداشته باشد چشم انداز ما این نخواهد بود که حتما نرخ کرایه فعلی را تعدیل کنیم.
سرپرست واحد ارتباطات سازمان حمل و نقل بارو مسافر شهرداری، در خصوص افزایش نرخ کرایه اتوبوس نیز گفت: اتوبوسها در مالکیت شهرداری هستند و یک سوم هزینههای اتوبوسرانی توسط مردم پرداخت میشود، یک سوم شهرداری و یک سوم دیگر را هم دولت پرداخت میکند؛ که البته درمورد یک سوم سهم دولت، چندین سال است که یارانهای به اتوبوسرانیها پرداخت نشده است و شهرداری دو سوم هزینه هارا پرداخت میکند.
نظری اعلام کرد: کرایه اتوبوسهای بخش خصوصی تفاوت چندانی با بخش دولتی ندارد و فقط به اعتبار اینکه سرمایه از شهرداری بوده است که در اختیارشان قرار گرفته است تا بعد از مدتی خودشان بتوانند مالکیت اتوبوس را داشته باشند با این نرخ کنار میآیند.