کد خبر: ۳۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی مطرح شد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان، با تاکید بر این نکته که سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی برای بخش خصوصی توجیه پذیر نیست، گفت: در حال حاضر، دولت تنها خریدار برق است و به همین دلیل هم با هر نرخی که می‌خواهد، برق را خریداری می‌کند.
حسن پور: شما واقغیت را نمی‌گویید / طبیب زاده: مشکل انرژی خورشیدی مربوط به بخش خصوصی نیست/ سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی برای بخش خصوصی توجیه پذیر نیست/ نیرو محرکه احداث نیروگاه‌های خورشیدی، تعدیل قیمت است
 
گفتار نو/ گروه اقتصاد:

در چهل و دومین جلسه از شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی بار دیگر به موضوعات توزیع نیروی برق پرداخته شد.

 شایان ذکر است که با توجه به وضعیت کمبود تولید برق به دلیل کمبود آب، در جلسه پیشین شورای معادن در ۴ بهمن ماه سال گذشته مقرر شده بود تا ظرف ۱۰ روز آینده برنامه‌ای برای افزایش تولید برق از طریق نیروگاه خورشیدی، فسیلی و یا بادی در نظر گرفته شود.

به گزارش گفتارنو، رئیس اتاق کرمان در این جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت تولید برق در استان پرداخت و پیشنهاد داد تا به منظور جلوگیری از خاموشی ها، توزیع خاموشی برق در تابستان صورت پذیرد.

توضیحات مهدی طبیب زاده در ادامه توسط نماینده سیرجان و بردسیر قطع شد. شهباز حسن پور با بیان این جمله که شما واقعیت را نمی‌گویید، خطاب به طبیب زاده گفت: ما ۱۰۰ پروانه انرژی خورشیدی برای واحد‌های کوچک داده ایم، اما به هیچ کدام حتی یک ریال هم وام داده نشده است.

حسن پور افزود: در حال حاضر مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و حتی زمین‌های بایر کشاورزی هم در بحث جایگزینی انرژی مطرح شده اند با چالش تغییر روند کاربری مواجه می‌شوند.

او در ادامه بار دیگر طبیب زاده را خطاب صحبت هایش  قرار داد و گفت: در بحث انرژی خورشیدی علی رغم ظرفیت بالای استان ما تنها ۵ درصد از توان و ظرفیت خود را استفاده کردیم.

این اظهارات حسن پور با واکنش رئیس اتاق بازرگانی همراه شد، طبیب زاده با بیان این جمله که خوب شد این موضوع را باز کردید، در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس گفت: مشکل انرژی خورشیدی مربوط به بخش خصوصی نیست بلکه مربوط به افزایش هزینه هاست.

طبیب زاده در این خصوص تشریح کرد: در گذشته برای تولید ۵ کیلو وات انرژی خورشیدی هزینه ۲۵ میلیون تومان نیاز بود، اما در حال حاضر این مبلغ به ۵۵ میلیون تومان افزایش داشته و مبلغ خرید برق کماکان بدون تغییر مانده است.

او در ادامه با تاکید بر این نکته که سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی برای بخش خصوصی توجیه پذیر نیست، گفت: در حال حاضر نه نیروگاه بادی و نه  نیروگاه خورشیدی و فسیلی توجیه اقتصادی ندارد و همه نیروگاه‌های بخش خصوصی  دچار زیان شده اند.  

رئیس اتاق بازرگانی کرمان خطاب به نمایندگان مجلس حاضر در این جلسه از شورای معادن گفت: تا زمانی که اصلاح تعرفه برق صورت نگیرد، هیچ اتفاقی در این عرصه صورت نخواهد پذیرفت.

علی رغم اظهارات طبیب زاده مبنی بر به صرفه نبودن فعالیت در حوزه‌های انرژی خورشیدی، محمد مهدی زاهدی و شهباز حسن پور باری دیگر بر عدم اجرای قانون افزایش واحد‌های فعال در انرژی خورشیدی تاکید کردند و با ارائه مثال‌های موردی در برخی از شهرستان‌ها سعی در نقض اظهارات طبیب زاده داشتند.

همچنین این نمایندگان مجلس به ضعف در سیستم اداری استان تاکید داشتند و آن را عامل وقفه افتادن در دستورالعمل دولت مبنی بر تولید برق از طریق انرژی خورشیدی دانستند. شهباز حسن پور در این رابطه اظهار داشت: برای ایجاد یک نیروگاه، هفت خان دولت باید طی شود و همین ناهماهنگی در سیستم‌های اداری موجب این امر شده تا از ظرفیت ۱۰۰درصدی استان کرمان تنها ۵ درصد محقق شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در واکنش به اظهارات این نمایندگان مجلس باری دیگر بر عدم توجیه اقتصادی طرح‌های انرژی خورشیدی تاکید کرد و گفت: مقرر بود تا کمیته امداد زمینه‌ای برای ایجاد ۲هزار واحد کوچک انرژی خورشیدی فراهم کند که در این زمینه با توجه به هزینه ۲۵ میلیون تومانی سابق، ۲۰ میلیون تومان از طریق تسهیلات ۴ درصد و ۵ میلیون هم از طریق اعتبارات کمیته امداد محقق میشد، اما هم اکنون تنها ۵۲۹ واحد در این زمینه ایجاد شده که آن‌ها هم مربوط به زمان گذشته هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان در ادامه باری دیگر  نماینده سیرجان و بردسیر را خطاب صحبت هایش قرار داد و گفت: آقای حسن پور کلید این کار به دست شماست، چرا که نیرو محرکه احداث نیروگاه‌های خورشیدی تعدیل قیمت است.

طبیب زاده افزود: در حال حاضر، دولت تنها خریدار برق است و به همین دلیل هم با هر نرخی که می‌خواهد، برق را خریداری می‌کند.

بابک اسماعیلی نیز که به عنوان یکی از فعالین مطرح بخش خصوصی در اتاق بازرگانی است در ادامه صحبت‌های طبیب زاده سایر بحث‌های مطرح شده در این جلسه را حاشیه‌ای دانست و با تاکید بر این نکته که بخش خصوصی بر پایه سود کار می‌کند، گفت: مشکل فعلی این عرصه عدم توجیه اقتصادی است 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)