کد خبر: ۳۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
در شورای معادن استان کرمان مطرح شد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان، با اشاره به محدوده‌های معدنی اسان کرمان گفت: در بحث محدوده‌های معدنی انحصار ایجاد شده است و ما از اهداف اولیه خود خارج شده ایم.
طبیب زاده: ۱۹ پهنه معدنی استان به شرکت‌های دولتی و خصولتی واگذار شده است/ پورابراهیمی: بخش خصوصی منابع لازم برای اکتشاف ندارد/ طبیب زاده: فرآیند اکتشاف وظیفه دولت است
 
گفتار نو/ گروه اقتصاد:

بخش قابل توجهی از وقت جلسه شورای معادن استان به واگذاری محدوده‌های معدنی به شرکت صبا نور گذشت. در شروع این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با ارائه توضیحاتی در خصوص توان و ظرفیت شرکت صبانور، درخواست واگذاری محدوده‌های معدنی دیگر را به این شرکت ارائه داد که با واکنش نمایندان بخش خصوصی من جمله رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان همراه شد.

به گزارش گفتارنو، شرکت صبا نوردر حال حاضر ۱۲۳۳ کیلومترمربع از اراضی معدنی استان در محدوده‌های زرند، کوهبنان و راور را به خود اختصاص داده است و ۹۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است.

براساس توضیحات نماینده شرکت صبانور در این جلسه، این شرکت تاکنون ۱۲ محدوده دارای پتانسیل معدنی را شناسایی کرده و در نظر دارد تا یک بودجه ۵ میلیون دلاری را به منظور کارخانه فراوری سرب و روی در نظر بگیرد.

علی خانی تصریح کرد: کل تولید سالانه سرب و روی در استان کرمان  ۲۹ هزار تن است  و همین امر نیز موجب می‌شود تا نتوانیم به معادن فعلی متکی باشیم.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که علت استخراج کم سرب در استان،   نبود کارخانه فراوری است به فاصله زیاد استان کرمان تا زنجان و هزینه‌های بالای حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ما بنا داریم تا با احداث کارخانه فراوری در کرمان، ۵۰ درصد خوراک کارخانه را از طریق خود شرکت و مابقی را از طریق خرید از سایر معادن استان تامین کنیم.

این پیشنهاد صبا نور با واکنش شدید نماینده بخش خصوصی در استان مواجه شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان در خصوص واگذاری پهنه‌های بیشتر به شرکت صبا نور گفت: از میان ۱۹ پهنه واگذار شده همگی مربوط به بخش دولتی و خصولتی اند.

مهدی طبیب زاده خطاب به مسئولین حاضر در جلسه  گفت: تمامی معادن سرب و روی استان را به یک شرکت خارج از استان واگذار کرده اید و فعالیت بخش خصوصی را محدود کرده اید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به اظهارات طبیب زاده گفت: ما حدود ۲۵ پهنه در سال ۹۴ تعریف کردیم و این‌ها از سال ۸۷ در اختیار بخش خصوصی بوده است، حتی در این زمینه ما موفق به بانک اطلاعاتی شدیم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

این اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با واکنش تند نماینده مردم سیرجان و بردسیر همراه شد. شهباز حسن پور خطاب به حسینی نژاد گفت: چرا از کار تخلف وزارت خانه، دفاع می‌کنید، محدوده معدنی از شهرستان  بردسیر تا جیرفت به وزارت دفاع منتقل شده است و تا کنون حتی یک کانکس هم ان جا گذاشته نشده است، سایر محدوده‌های معدنی هم به همین شکل عمل شده است.

حسن پور در ادامه تصریح کرد: معادن بزرگ جای خود دارد، اما خصولتی و دولتی بودن یک واقعیت انکار ناپذیر در کشور است و ما باید به جای دفاع از این عملکرد، این مشکلات را بگوییم و برای باقی معادن فکری بیندیشیم.

در ادامه جلسه، رضا اسماعیلی  نیز که به عنوان نماینده بخش خصوصی از اتاق بازرگانی کرمان در این جلسه حضور داشت، در واکنش به اظهارات نماینده صبا نور، با بیان این جمله که سنگ روی نایاب است و الا کارخانه زدن هنربزرگی نیست، گفت: در حال حاضر خود کارخانه زنجان هم با ۴۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کند و مبلغ ۵ میلیون دلار شما هم برای سرمایه گذاری در این حوزه بسیار ناچیز است.

او در ادامه افزود: سرب و روی بسیار سود آور است و بهتر است که به بخش خصوصی هم اجازه فعالیت ر این عرصه داده شود.

نماینده مردم راور و کرمان درپاسخ  به اظهارات اسماعیلی  و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمان گفت: بخش خصوصی منابع لازم را برای عملیات اکتشاف ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی در ادامه با بیان این جمله که بخش خصوصی مایل به اکتشاف نیست، خطاب به طبیب زاده گفت: یک شرکت در خصوص سرمایه گذاری در سرب و روی و جلوگیری از خام فروشی در استان  با ایجاد کارخانه فراوری اعلام آمادگی کرده، اما صحبت‌های شما همین را هم از بین می‌برد.

فرماندار کوهبنان نیز ضمن تایید صحبت‌های پورابراهیمی گفت: تاکنون برای همین محدوده معدنی ۳ بار مزایده صورت گرفته است،   ولی هیچ متقاضی نداشته است.

در محدوده‌های معدنی انحصار ایجاد شده است و ما از اهداف اولیه خود خارج شده ایم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان در واکنش  به صحبت‌های پورابراهیمی گفت: بحث اکتشاف ریسک زیادی دارد و به همین دلیل هم این امر از وظایف دولت است و سازمان زمین شناسی موظف است تا  فرآیند اکتشاف را انجام دهد و محدوده مشخص معدنی را در اختیار بخش خصوصی قراردهد، اما در این سال‌ها با توجه به نبود اعتبارات در بخش دولتی این کار صورت نگرفته است.

طبیب زاده در ادامه با اشاره به سایر محدوده‌های معدنی اسان کرمان گفت: در بحث محدوده‌های معدنی انحصار ایجاد شده است و ما از اهداف اولیه خود خارج شده ایم.

نماینده بخش خصوصی از اتاق بازرگانی  نیز در واکنش به صحبت‌های فراندار کوهبنان مبنی بر انجام سه مزایده عمومی گفت: من شخصاً در این حوزه اعلام آمادگی دارم، این اطلاع رسانی به چه شکل و در کجا بوده که حتی من هم از آن اطلاعی ندارم.

با توجه به ادامه بحث‌ها و مناقشات بر سر محدوده‌های معدنی استان کرمان،   بنا به دستور استاندار کرمان مقرر شد تا یک مزایده عمومی برای این محدوده معدنی برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)