کد خبر: ۳۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال بازار مسکن در گفت‌وگو با گفتارنو مطرح کرد:
یک فعال بازار مسکن گفت: متاسفانه متقاضیان بازار مسکن گوششان به تریبون غیر تخصصی دولت و متولی اسمی بازار مسکن است و از فعالین واقعی بازار مسکن مشاوره نمی‌گیرند و همین امر باعث می‌شود در دوران رکود تقاضای خود را ارائه ندهند و درست زمانی تقاضای خود را ارائه دهند که بازار در حال خروج از رکود است و قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و خود این امر موجب افزایش بیشتر قیمت‌های مسکن می‌شود.

بازار مسکن در کرمان بعد از رکود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است/ آمار سایت معاملات املاک و مستقلات، واقعی نیست/در یک پروسه یک ساله افزایش قیمت 50 درصدی خواهیم داشت/ متقاضیان بازار مسکن، غیر تخصصی عمل می‌کنند

گفتارنو / مرضیه قاضی زاده:

سال جاری  شاهد بحث‌ها  و اظهارنظر‌های متفاوتی در بازار مسکن بودیم برخی از فعالین این حوزه با اشاره به افزایش حجم نقدینگی و تورم موجود در جامعه بیم افزایش بیشتر در قیمت مسکن را می‌دادند و در مقابل عده‌ای دیگر با اشاره به افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن در تهران و افزایش ۳۵ درصدی آن در تهران سعی در القای این مفهوم داشتند که کرمان در حوزه افزایش قیمت مسکن عقب مانده است.

به گزارش گفتارنو، یک فعال بازار مسکن در خصوص وضعیت بازار مسکن به گفتارنو گفت: بازار مسکن بعد از دولت آقای روحانی در رکود بود البته نه رکود مطلق، بلکه  منظور رکود عرفی است یعنی حدودا از اوایل دولت روحانی تا قبل از اتفاقات بازار ارز و افزایش قیمت  مسکن،  ۱۲ درصد افزایش قیمت در واحد‌های مسکونی را داشتیم.

سید علی گلسرخی خاطر نشان کرد: طبق تجربه بعد از دوره رکود، افزایش قیمت‌ها بسیار شدید خواهند بود؛ مانند فنر فشرده‌ای که به یک باره فشار از رویش برداشته شود.

او  در خصوص میزان افزایش قیمت مسکن کرمان  بعد از دوره رکود، گفت: قبل از سال جدید و بعد از نوسانات بازار ارز،  این فنر رها شد و بازار مسکن یک افزایش صد درصدی در زمین و مسکن  داشت.

این در حالی است که رئیس مشاوران املاک و سایر فعالان این حوزه معتقد بر  افزایش‌های زیر ۵۰ درصدی و یا گاهاً ۳۰ درصدی بازار مسکن در کرمان هستند. گلسرخی  در پاسخ به علت این تناقض، گفت: طبق مستندات موجود این افزایش حداقل صد در صد بوده است،  البته نهاد‌های رسمی متأسفانه به سایت معاملات املاک و مستقلات کشور استناد می‌کنند و میزان معاملات و میزان افزایش قیمت هایشان را مستند به این سایت می‌گویند  که واقعی نیست.

او در ادامه تصریح کرد: البته در شهر تهران می‌توان بعضًا به این سایت استناد کرد، اما در کرمان این  واقعی نیست،  آماری  که مستند است و واقعیت هم دارد برگه‌های مبایعه نامه‌ای است که نشان می‌دهد که فرضاً یک آپارتمان مشابه  در شهرک افضلی پور، الهیه، نون و القلم و .. به چه قیمتی  خرید و فروش شده است.

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سوال که علت افزایش قیمت مسکن چیست، گفت: متاسفانه بخش بازار مسکن چه در خصوص ارائه تقاضا و چه در خصوص خرید غیر تخصصی عمل می‌کنند، به طور مثال وقتی یک نفر می‌خواهد یک جفت کفش خریداری کند،  یعنی وقتی یک نفر کفشی را می‌خرد اطلاعاتش را نسبت به بازار کفشی که می‌خواهد از آن خرید انجام دهد  به روز می‌کند و از چند متخصص سوال می‌کند که چه کفشی بخرد و به نوعی نسبت به کالایی که می‌خواهد بخرد اطلاعات جمع می‌کند و به صورت تخصصی خرید خود را انجام می‌دهد،  اما متاسفانه در بازار مسکن، متقاضیان بازار نه به صورت تخصصی تقاضای خود را ارائه می‌دهند و نه به صورت تخصصی خرید انجام می‌دهند.

او در ادامه تشریح کرد: منطور از این که به صورت تخصصی تقاضای خود را ارائه نمی‌دهند یعنی  زمانی که بازار در رکود هست و بازار در یک آرامش به سر می‌برد تقاضای خود را ارائه نمی‌دهند که این هم دلایلی از جمله توجه به شایعات و مهم‌تر از همه توجه به اظهار نظر تریبون دولت دارد.

این فعال بازار مسکن با تاکید بر این نکته که سازمان راه و شهرسازی متولی اسمی بازار مسکن هست، گفت: وزیر و معاونین سازمان راه و شهرسازی هیچ فعالیتی در بازار مسکن چه در زمینه تولید و چه در زمینه ارائه مسکن  به متقاضیان ندارند، ولی متاسفانه در این حوزه اظهار نظر می‌کنند.

گلسرخی در ادامه با بیان این که «کسی می‌تواند در بازار مسکن اظهار نظر کند که در این بازار  فعالیت داشته باشد و سرمایه گذاری در این بازار داشته باشد»  به طرح این پرسش پرداخت که چطور دولتی که نه سرمایه گذاری کرده و نه کوچک‌ترین اقدامی در این بازار کرده و نه حتی متاسفانه نظارتی در این بازار دارد می‌آید و در این حوزه به اظهار نظر می‌پردازد؟

این فعال بازار مسکن در خصوص برخی از اظهار نظر‌ها مبنی بر افزایش حجم نقدینگی و تاثیر آن بر افزایش قیمت مسکن، گفت: اگر بخواهیم به صورت تخصصی حرف بزنیم،  باید گفت  بازار مسکن متفاوت با سایر بازار‌ها است و من می‌توانم بگویم که بالای ۸۰ درصد از افزایش قیمت مسکن به عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد، متاسفانه بعد از رکود بازار مسکن عرضه کم و تقاضا زیاد می‌شود و همین معادله موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که نقش افزایش قیمت مصالح ساختمانی را در افزایش قیمت مسکن چگونه می‌بینید، گفت:  همه عوامل دیگر در آن ۲۰ درصد جای می‌گیرند، البته بحث افزایش قیمت مصالح ساختمانی در عرضه تاثیر گذار است و عرضه را کمتر می‌کند،  چرا که وقتی قیمت مصالح ساختمانی بالا می‌رود فعالان که در بخش ساخت و ساز اقدام می‌کنند کمتر مسکن تولید می‌کنند و این خود را در کاهش عرضه به نمایش می‌گذارد.

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما برای بازار مسکن کرمان چیست، گفت: من فکر می‌کنم اگر بازار به همین منوال ادامه پیدا کند احتمالا در یک پروسه یک ساله ما یک افزایش قیمت حدودا ۵۰ درصدی خواهیم داشت.

او در ادامه خاطر نشان کرد: البته این‌ها همه تابع عرضه و تقاضا است ومتاسفانه  بیشتر هم به تقاضا و غیر تخصصی عمل کردن  متقاضیان بازار مسکن بر می‌گردد که دوران رکود بازار مسکن تقاضای خود را انباشته می‌کنند و بعد از رکود،  تقاضای خود را ارائه می‌دهند؛ لذا اگر روند تقاضا هم چنان به همین روند ادامه پیدا کند ما می‌توانیم یک افزایش ۵۰ درصدی داشته باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)