کد خبر: ۳۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر انجمن پیمانکاران استان کرمان در گفت وگو با گفتارنو، مطرح کرد:
دبیر انجمن پیمانکاران استان یکی از مهم‌ترین مشکلات مسکن‌های مهر باقی مانده را معارض داشتن برخی از زمین‌ها دانست و اعلام کرد: برخی از زمین‌هایی که سازمان راه و شهرسازی به سازنده معرفی کرده است معارض داشته است، یعنی سازنده شروع به ساختن کرده است، اما بعد از آن یک نهاد یا ارگانی مدعی شده است صاحب زمین است.
باوجود دستور صریح رییس جمهور مبنی بر اینکه امسال باید سال پایانی مسکن مهر باشد و مشکلات مسکن مهر هرچه سریعتر برطرف شود، به نظر می‌رسد  مسکن‌های مهر همچنان در آغاز راه مانده اند. از یک سو صاحبان واحد‌های افتتاح شده از نبود زیرساخت‌های خدمات شهری گلایه دارند و از سوی دیگر متقاضیانی هستند که در این آشفته بازار  مسکن همچنان چندین سال است چشم انتظار افتتاح واحد‌های در حال ساخت هستند.


دبیر انجمن پیمانکاران استان کرمان از ساخته نشدن ۴ هزار و ۲۰۰ مسکن مهر از ۵۰ هزار مسکن مهر کرمان خبر می‌دهد.


محمد رضا سلیمان پور در گفت وگو با گفتارنو، گفت: از ۴ هزار و ۲۰۰ مسکن مهر باقی مانده، متقاضیان ۱۸۰۰ مسکن به دلیل اینکه یا سازنده یا مسکن و شهرسازی و یا بانک به تعهدات خود عمل نکرده است شاکی هستند و در دادگاه پرونده دارند.


او خاطرنشان کرد: حدود هزار مسکن هم خود مالک هستند و درخصوص ۲۰۰ مورد آن هم با بهزیستی در حال تعامل هستند و مابقی مسکن‌ها در حال انجام است، اما احتیاج به زمان دارند چراکه تاسیسات شهری، آب و برق و گاز ندارند.


ساخت و ساز توسط تعاونی‌های غیر متخصص، عدم معرفی عضو از سوی مسکن و شهرسازی به شرکت‌های سازنده، موقعیت مکانی نامناسب زمین‌های مسکن مهرو معارض داشتن برخی از زمین‌های مسکن مهر از دلایلی است که دبیر انجمن پیمانکاران استان معتقد است در اجرای پروژه‌های مسکن مهر وقفه ایجاد کرده است.


 سلیمان پور واگذاری مسکن‌های مهر به افراد غیر متخصص، را یکی از دلایل به تاخیر افتادن پروژ‌های مسکن مهر دانست و گفت: مسکن ها‌ی مهر ابتدا در قالب تعاونی فعالیت می‌کردند و اعضای هر تعاونی بدون اینکه تخصص داشته باشند یا اینکه انبوه ساز بوده باشند فعالیت می‌کردند.


به گزارش گفتارنو، او با بیان اینکه مسکن‌های مهر در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین بانک، سازمان مسکن شهرسازی و شرکت سازنده یا انبوه ساز فعالیت می‌کردند، گفت: در برخی موارد سازمان مسکن و شهرسازی به تعهدات خود عمل نکرده است به طورمثال مسکن و شهرسازی علاوه براینکه باید زمین در اختیار سازنده قرار دهد باید یکسری عضو هم به سازنده مسکن معرفی کند.


او در ادامه تصریح کرد: به هر حال سازنده، وام را در احداث مسکن هزینه می‌کند و بعد از آن منتظر آورده مالی اعضایی است که متقاضی مسکن هستند، اما مسکن و شهرسازی نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند و به شرکت‌های سازنده عضو معرفی کند درنتیجه کار ساختمان به دلیل همین عدم معرفی عضو به تاخیر افتاده است.


سلیمان پور در ادامه به مسکن‌های مهر بهزیستی اشاره کرد، "که تا پیش از این هم موضوع مهم جلسات شورای مسکن بوده است". این پیمانکار خاطرنشان کرد: به طور مثال افراد معلول بهزیستی، توانایی گرفتن ۴۰ میلیون وام ومعرفی ضامن و بازپرداخت وام را ندارند، بنابراین آورده مالی این اعضا کم شده است و پروژه مسکن مهر این افراد دچار مشکل شده است.


او صراحتا یکی از دلایل ساخته نشدن ۴ هزار و ۲۰۰ مسکن مهر کرمان را عدم معرفی عضو خواند و گفت: علاوه بر این موقعیت مکانی این مسکن‌ها (اشاره به مسکن‌های مهر حاجی آباد) نیز مناسب نبوده است و در حاشیه شهر بوده اند.


دبیر انجمن پیمانکاران استان یکی از مهم‌ترین مشکلات مسکن‌های مهر باقی مانده را معارض داشتن برخی از زمین‌ها دانست و اعلام کرد: برخی از زمین‌هایی که سازمان راه و شهرسازی به سازنده معرفی کرده است معارض داشته است، یعنی سازنده شروع به ساختن کرده است، اما بعد از آن یک نهاد یا ارگانی مدعی شده است صاحب زمین است.


سلیمان پور تشریح کرد: این همان اتفاقی است که برای مسکن‌های مهر حاجی آباد رخ داد. شرکت مخابرات اعلام کرد این زمین متعلق به ما است، سازنده چندین سال درگیر بود تا ثابت کند زمین از آن مسکن شهرسازی است. در نتیجه وقتی سه سال وقفه در یک پروژه ایجاد شود سازنده خود به خود دچار چالش می‌شود و با گرانی مواجه می‌شود.


در ادامه این سوال مطرح شد، مگر مسکن شهرسازی اطلاع نداشته است که این زمین متعلق به کیست؟ او در پاسخ به این سوال گفت: مسکن شهرسازی سند داشته است، اما به هر دلیل زمین در تصرف آن‌ها نبوده است. هرچند بعد از پیگیری‌های متعدد رای به نفع مسکن و شهرسازی صادر شد، اما همین وقفه چند ساله نیز روند اجرای پروژه را به تاخیر انداخت.


او به چالش دیگر پیش روی مسکن‌های مهر اشاره کرد و گفت: دولت باید به اجبار به مسکن‌هایی که باقی ماندند یارانه بدهد. درنتیجه مسکن و شهرسازی به این نتیجه رسیده است که هزار تا از این مسکن‌ها خود مالک شوند، یعنی سازنده زمین را از دولت پنج ساله بخرد و سازنده یا با بانک تسویه کند یا بانک طرف حساب سازنده باشد و اقساط تعیین کند.

سلیمان پور در ادامه به این پیشنهاد مسکن و شهرسازی نیز انتقاد کرد و گفت: مشکلی که اینجا هست این است که مسکن و شهرسازی قیمت زمینی که اعلام کرده است به قیمت کارشناسی روز است و خیلی بالا است و برای سازنده به صرفه نیست.


او همچنین افزود: از سوی دیگر بانک به سازنده اعلام کرده است وامی که در اختیارت گذاشته ایم را علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد باید سود مشارکت پنج ساله یا هفت ساله را نیز به بانک بپردازی، و این انرژی سازنده را می‌گیرد، چون قصور با سازنده نبوده است.

سلیمان پور با بیان اینکه من به معاون وزیر مسکن شهرسازی پیشنهاد کردم باید در ارتباط با مسکن‌های مهر باقی مانده، (دولت، بانک و سازمان مسکن و شهرسازی) با سازنده تعامل کنند یعنی اینکه اداره مسکن قیمت کارشناسی روز زمین را پایین‌تر کند و مدت زمان بازپرداخت پول زمین حداقل ۵ ساله باشد.


او در ادامه خاطرنشان کرد: بانک هم باید جریمه‌هایی که ناشی از قصور سازنده نبوده است را ببخشد تا سازنده بتواند ادامه دهد وگرنه تا چند سال آینده هم این مسکن‌های مهر بلاتکلیف خواهند ماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

تقدیر نماینده سیرجان و بردسیر از رشد تولید در گل گهر

میزان برگشت حقوق دولتی معادن به کرمان رضایت بخش نیست

افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گل‌گهر

هشدار مهم درباره پیامک‌های سود سهام عدالت؛ پیامک‌های «سهام عدالت» جعلی است

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

نوسان قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)