کد خبر: ۳۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
این دکتری اقتصاد تاکید کرد: در قیمت‌های خودرو حباب وجود ندارد و قیمت‌ها را دولت‌ها تعیین کرده‌ و اگر نرخ دلار کاهش پیدا نکند، قیمت کنونی خودروها واقعی است.

مدیر نمایشگاه اتومبیل: دو سایت دیوار و باما مقصرند/رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي کرمان:نرخ ارز عامل گرانی خودرو است/رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر : نوسانات شدید بازار خودرو از سیاست دولت است

در ماه‌های اخیر قیمت خودرو روند صعودی پیدا کرده است. با توجه به جایگاه خودرو در سبد دارایی‌های خانوار بحث منطقی بودن یا توجیه‌پذیر بودن قیمت خودرو مطرح می‌شود. سوال اصلی این است که چه عواملی موجب افزایش قیمت خودرو شده است؟

 بازار خودرو یکی از آشفته‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده و افزایش بی‌محابای قیمت‌ها، صدای مشتریان این بازار را درآورده است.

مشابه شرایط فعلی در بازار خودرو، در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ رخ داد. در آن زمان افزایش قیمت پراید از حدود ۷ میلیون تومان در سال ۱۳۸۹ به حدود ۲۱ میلیون تومان در سال ۱۳۹۱ بحث داغ محافل مختلف شده بود. شرایط فعلی با آن زمان از چند بعد شباهت دارد که مهم‌ترین شباهت آنها افزایش نرخ ارز است که در هر دو دوره رخ داده است.

حال برای پاسخ به این پرسش که چه عواملی در این بازار موثر بوده باید به دنبال اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو بود. کارشناسان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را کاهش عرضه خودرو اعلام کرده اند. آن ها عنوان می کنند که عرضه جوابگوی تقاضا در بازار خودرو نیست و به همین دلیل قیمت ها در این بازار در حال رشد می باشند. پس برای پاسخ به اینکه آیا باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود یا نه؟ باید روزهای دیگر نیز منتظر بوده تا سیاست های دولت را نظاره گر باشیم.

دلالان مردم را به بازی گرفته‌اند
"سلیمه استیلائی" مدیر یکی از نمایندگی‌های شرکت خودروهای خارجی و نمایشگاه اتومبیل در شهر کرمان درباره بازار این روزهای پرتلاطم خودرو در کشور به ایسنا می‌گوید: افزایش قیمت خودرو نسبت به سال گذشته بسیار زیاد است اما رکود نیز بر این بازار حاکم است و این افزایش قیمت با وجود رکود در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.


وی با انتقاد شدید از نوسانات بازار خودرو، اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو ماهانه یا هفتگی نیست بلکه به وضعیتی همچون دلار و سکه به صورت روزانه تبدیل شده است، به‌طوری‌که قیمت خودروی در صبح با عصر همان روز متفاوت است و ما دیگر قیمت ثابت خودرو در یک ماه و یک هفته نداریم.


این مدیر یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل در شهر کرمان، سایت‌های «با ما» و «دیوار» را یکی از عاملان افزایش قیمت خودرو دانست و عنوان کرد: اگر این دو سایت کاملا بسته می‌شد یا در این سایت‌ها زیر نظر کارشناس قیمت گذاری خودروها انجام می‌شد، شاهد این مشکلات و تلاطم در قیمت خودرو در کشور نبودیم.
وی افزود: به‌طورمثال زمانی‌که قیمت واقعی یک خودرو 500 میلیون تومان است شما شاهد هستید که این قیمت این خودرو در سایت فرضا «با ما» 700 میلیون تومان گذاشته می‌شود؛ و بر همین اساس سایر افراد نیز براساس این 700 میلیون تومان خودروهای خود را قیمت‌گذاری می‌کنند.


استیلائی از حاکمیت حباب در بازار خودرو خبر داد و بیان کرد: قیمت‌های کنونی خودروها، ارزش واقعی خودروها نیست و همه آنها حباب است. دلالان از طریق سایت‌های اینترنتی دارند مردم را بازی می‌دهند. چگونه می‌شود یک خودرو در سایت 300 میلیون تومان قیمت گذاری شده باشد و خودرو دیگر با همان مشخصات با قیمت 337 میلیون تومان برای فروش عرضه شده باشد این درحالی است که قیمت خودروها با یک مشخصات بایستی ثابت باشد و این فقط بازی دلالان را نشان می‌دهد.


وی برلزوم قیمت‌گذاری‌ها براساس کارشناسی تاکید کرد و در ادامه به نقش تحریم‌ها در افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها نقشی زیادی در افزایش قیمت خودرو ندارند. از یک سال و نیم گذشته واردات خودرو به کشور انجام نمی‌شود، مگر با دلار 14 هزار تومان یا 11 هزار تومان ماشینی وارد کشور شده باشد!! همان خودروهای گذشته دست مشتریان می‌چرخد و به جزء اینکه دلال از دلال دیگر خودرو می‌خرد و مقداری قیمت آن خودرو را افزایش می‌دهد و به دلال دیگر می‌فروشد، چیز دیگری در این بازار وجود ندارد.

این مدیر نمایشگاه اتومبیل با بیان این مطلب که افت فروش امسال در حوزه خودرو بسیار زیاد بوده است، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت خودروها، خریداران آنها نیز محدود شده‌اند و تعدادی نیز فقط خودروهای خود را معاوضه می‌کنند و فقط افراد خاص ماشین خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به سایت‌های ثبت‌نام خودرو اظهار کرد: افرادی را می‌شناسم که از روزی این طرح فروش گذاشته‌اند هیچ کدام از آنها نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند؛ اگر این طرح برای ملت گذاشته شده است پس باید مردم باید به راحتی بتوانند ثبت‌نام کنند و اگر این طرح به‌خوبی اجرا می‌شد تا مردم بتوانند از این طریق ماشین خریداری کنند، دیگر شاهد چنین مشکلاتی و با این شدت در بازار خودرو نبودیم.

منع واردات خودرو برای حمایت از کالای ایرانی با قیمت چندین برابر بود

استیلائی در خصوص طرح واردات خودروهای دست دوم به کشور می‌گوید: ماشین دست دوم که نمی‌دانیم چه وضعیتی دارد، به چه درد ما می‌خورد؟ در هر صورت به این خودرو گمرکی می‌خورد. اگر پس بحث وارد کردن خودرو است پس چرا نمی‌گذارند ماشین نو وارد بازار کشور شود؟ این مهم چه فرقی در اصل ماجرا دارد؟
وی ادامه داد: اگر واردات خودرو همانند گذشته بود؛ ماشین ایرانی با قیمت خودش و ماشین خارجی نیز با قیمت خودش به‌فروش می‌رسید و مردم براساس درآمدشان ماشین خود(ایرانی یا خارجی) را خریداری می‌کردند و دیگر شاهد این آشفتگی در بازار خودرو نبودیم.

این فعال حوزه خودرو بیان کرد: علت منع واردات خودرو به نظر بنده این است که شرکت های ایرانی راحت‌تر توانستند با قیمت بسیار زیاد محصولات خود را فروش برساند و این طرح فقط برای حمایت از کالای ایرانی با قیمت چندین برابر بود و مردم مجبور بودند که ماشین ایرانی خریداری کنند چون فقط همین یک گزینه را دولت بر سر راه آنها قرار داده بود.

"مهدی امیرابراهیمی" رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، بازار خودرو را متغییر دانست و می‌گوید: مدتی است که خودرو خرید و فروش نمی‌شود و رکود بر این بازار حکمرانی می‌کند و مردم راغب به خرید و فروش نیستند.

باید عرضه بیش از تقاضا شود

"محسن فرازمند" رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي کرمان نیز می‌گوید: نرخ ارز، تامین مواد اولیه و قطعات و قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد؛ از مهمترین مولفه‌های تعیین کننده قیمت خودرو هستند.

وی از افزایش حدودا سه برابری قیمت ارز نسبت به سال گذشته سخن به میان آورد و اظهار کرد: براساس افزایش نرخ ارز باید به همان نسبت قیمت خودرو افزایش پیدا کند و اکنون شاهد این مهم هستیم.

رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي کرمان ادعای برخی افراد مبنی بر وجود حباب در بازار خودرو را رد کرد و افزود: برای کاهش قیمت خودرو اقداماتی می‌توان صورت داد از جمله؛ افزایش تولید که در کنار افزایش تولید بایستی کیفیت نیز افزایش یابد و همچنین باید جذابیت‌هایی برای کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند، ایجاد کنیم.

وی با تاکید برآنکه باید سرمایه‌های سرگردان در جامعه به سمت افزایش تولید خودرو سوق پیدا کند، ادامه داد: اگر دو اقدام ذکر شده را بتوانیم انجام دهیم، قاعدتا عرضه بیش از تقاضا خواهد شد و در کاهش قیمت خودرو این امر موثر خواهد بود.

فرازمند عامل اصلی تلاطم بازار خودرو را قیمت ارز ذکر کرد و افزود: خودروهای پراید و پژو که تولید داخل هستند، ساخت آنها وابسته به مواد فولادی و پتروشیمی است و این مواد قیمت‌شان وابسته به ارز است، لذا به تبعیت آنها قیمت خودرو تولیدی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: سایت‌های اینترنتی در افزایش قیمت خودرو تا حدودی موثر بوده‌اند، اما اگر بتوانیم تولید را افزایش داده تا عرضه بیش از تقاضا شود، دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد و به نظر می‌رسد با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته(مردم به صورت مستقیم از نمایندگی‌ها و شرکت‌های خودروساز خریداری کنند)، مقداری دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد.

واردات خودروی دست دوم، دردی از مردم دوا نخواهد کرد

وی در خصوص واردات خودروهای دست دوم به ایسنا گفت: خدمات پس از فروش این خودروها در ایران، تهیه قطعات و لوازم یدکی و تعمیرات از جمله مواردی است که باید قبل از اجرای این طرح به آنها توجه شود. بنده احساس می‌کنم واردات خودروی دست دوم دردی از مردم بی‌خودرو دوا نخواهد کرد.

رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي کرمان ادامه داد: با توجه به وجود چندین منطقه آزاد در کشور، می‌توانیم به‌صورت آزمایشی خودروهای که در این مناطق هستند، اجازه ورود به سایر نقاط کشور را به آنها داده تا اگر توانستیم خدمات پس از فروش و تعمیرات آنها را پشتیبانی کرده و نیاز آنها را پاسخگو باشیم، آنگاه این طرح را اجرایی کنیم.

وی با مخالفت شدید از افزایش تعرفه‌های خودروها بیان کرد: تعرفه روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و وقتی که قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد، مطمئنا، قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


مردم یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها هستند

فرازمند اظهار کرد: در برخی برهه‌ها، خود مردم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند. به‌گونه‌ای که فرد مقداری نقدینگی که دارد و از ترس آنکه قیمت خودرو افزایش زیادی پیدا می‌کند و به جهت آنکه ارزش پولشان را حفظ کنند، به خرید خودرو روی آورده و این افزایش خرید، قاعدتا باعث افزایش قیمت خودرو نیز خواهد شد.

وی موافق وجود رکود در بازار خودرو نبود و در ادامه در خصوص سایت ثبت‌نام خودرو شرکت‌های خودروساز اشاره کرد و افزود: تصور می‌کنم فروش خودرو اکنون استانداردتر از گذشته شده است زیرا دیگر یک نفر نمی‌تواند چندین خودرو ثبت‌نام کند و تا حدودی دست دلالان از خودروهای کارخانه ایت کوتاه تر شده است.

نوسانات شدید بازار خودرو از سیاست دولت است

اما دکتر "علیرضا شکیبایی" رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان به تحلیل بازار خودرو در کشور پرداخت و گفت: با توجه به اینکه قیمت خودرو براساس قیمت نرخ ارز محاسبه می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت به‌صورت عمد یا غیرعمد براین موضوع بوده که نوسانات شدید بازار خودرو را نگه دارد، اظهار کرد: دولت ابزارهایی در اختیار دارد که به سادگی می‌تواند این نوسانات را از بین ببرد اما دولت یا بلد نبوده یا عمدی در کار است؛ که از این ابزارها استفاده نمی‌کند.

این دانشیار بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: در دو هفته اخیر به نظر می‌رسد یک اتفاق سازمان یافته‌ای در بازار خودرو ایجاد شده که قصدشان بر این بوده که بازار را ملتهب کنند و قطعا این اقدامات سازمان یافته است و اینکه یک سایت یا بنگاه‌داری را متهم به تلاطم در بازار کنیم، ساده‌انگاری است.

وی تصمیات دولت را مقصر اصلی آشفتگی بازار خودرو دانست و مطرح کرد: بیش از یک سال است که واردات خودرو منع شده و در کنار آن نیز قیمت ارز افزایش یافته است و بدون واردات خودرو، ماشین‌های که در گذشته در بازار بودند، با نرخ جدید قیمت‌گذاری می‌شوند.

شکیبایی با تاکید برآنکه دولت در مدیریت بازار خودرو اشتباهاتی داشته و هنوز اشتباهات خود را باور ندارد؛ به سایت‌های ثبت‌نام خودرو اشاره و تصریح کرد: بسیاری از مردم امکان ثبت‌نام برایشان وجود ندارد حال اینکه دلایل آن مشکل نرم افزاری است یا مورد دیگری نمی‌دانم؛ اما این اعتراض به خودروسازان است که سایت‌های آنها کارآمد برای ثبت‌نام عموم مردم نیستند و در عصر ارتباطات و تکنولوژی مسئله ای قابل فکر و تامل است!!

حبابی در بازار خودرو وجود ندارد

وی در خصوص واردات ماشین‌های دست دوم به کشور گفت: اگر دولت بخواهد واقعا بازار خودرو را کنترل کند، نیازی به واردات خودروهای دست دوم ندارد و ابزارهای بهتری برای تعادل بخشی به قیمت خودرو دارد.

این دکترای علوم اقتصادی گرایش اقتصاد منابع ادامه داد: تعرفه گمرکی یا سود بازرگانی؛ سودی است که براساس ارزش کالا تعیین می‌شود و زمانی که ارزش کالا دو تا سه برابر می‌شود، سود بازرگانی نیز دو تا سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد، حال اگر دولت به هر دلیلی نتوانست نرخ ارز را کنترل کند، می‌توانست تعرفه را کاهش دهد تا بخشی از این تلاطم بازار از طریق افزایش چند برابری را جبران کند.

وی بیان کرد: نیاز به اجرای طرح واردات خودروهای دست دوم نیست و اگر مسئولین به این نتیجه برسند که خودروسازان یا دلالان در بازار خودرو مشکل ایجاد می‌کنند، آنگاه واردات خودروی دست دوم می‌تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود.

این دکتری اقتصاد تاکید کرد: در قیمت‌های خودرو حباب وجود ندارد و قیمت‌ها را دولت‌ها تعیین کرده‌ و اگر نرخ دلار کاهش پیدا نکند، قیمت کنونی خودروها واقعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم دولت تصمیمات خود را شفاف بیان نمی‌کند و اگر می‌خواهد همین قیمت‌ها در بازار خودرو باشد حداقل به مردم اعلام کند تا آرامش جامعه را بهم نزند و بازار را با همین قیمت ها به ثبات برساند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)