کد خبر: ۳۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
هدف پادشاهی عربستان سعودی از برگزاری دو نشست اضطراری در مکه دامن زدن به موج ایران هراسی و انحراف افکار عمومی جهان از پیامد سیاست های فاجعه بار ائتلاف نظامی در یمن است

برخی تحلیلگران و رسانه ها عقیده دارند هدف پادشاهی عربستان سعودی از برگزاری دو نشست اضطراری در مکه دامن زدن به موج ایران هراسی و انحراف افکار عمومی جهان از پیامد سیاست های فاجعه بار ائتلاف نظامی در یمن است.

 انفجار در بندر الفجیره امارات و حمله پهپادی موفق انصارالله یمن به تاسیسات نفتی سعودی ها، سران این پادشاهی را بر آن داشت سرآسیمه مقدمات دو نشست اضطراری را برای بررسی این وقایع برنامه ریزی کنند. دربار سعودی ادعا می کند این نشست را با هدف ارزیابی شرایط و اتخاذ پاسخی مناسب از سوی کشورهای عربی منطقه برگزار می کند.

اگرچه بررسی تاثیر حملات فوق بر صلح و امنیت منطقه ‌ای و بین ‌المللی درکنار ارزیابی پیامدهای آن بر ثبات بازار جهانی نفت در ظاهر مورد توجه بانیان نشست قرار دارد اما ناگفته پیداست این حرکت که با استقبال سریع امارات و بحرین هم روبرو شد با هدف تشدید ایران هراسی و هماهنگی اقدامات آتی علیه تهران صورت می گیرد.
نشست مکه؛ ابتکار شکست خورده ریاض
گفته می شود پادشاه سعودی از سران کشورهای عربی برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس و نشست اتحادیه عرب دعوت به عمل آورد تا در روز سی ام ماه می (9 خرداد) در شهر مکه شرایط منطقه ای را بررسی کنند.
با این وجود اختلاف ها در میان کشورهای عربی هنوز عمیق است و ریاض به عنوان مهمترین و پرنفوذترین عضو در هر دو سازمان نتوانسته است اختلافات میان اعضا را حل کند. این اختلافات گسترده در اجلاس چند ماه قبل که در لبنان برگزار شده بود هم کاملا آشکار بود. با این حال عربستان در باتلاق مهمترین شکاف سیاسی و دیپلماتیک با قطر گرفتار باقی مانده است.
در حالی که دربار سعودی مدعی شده است برای همه کشورهای عربی عضو این دو سازمان دعوت نامه ارسال شده است مقامات در دوحه قطر اعلام کردند هیچ دعوتنامه ای را دریافت نکرده اند. ریاض به گونه ای رفتار می کند گویی قطر را به هیچ عنوان نمی بیند. شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی عنوان داشت که مقام های وزارت امور خارجه قطر اعلام کردند دوحه به این نشست دعوت نشده است.
به گزارش این شبکه قطری، باوجودی که ایران دست داشتن در این خرابکاری ها را رد می کند اما ریاض اتهام ها را علیه تهران تکرار می کند. با این وجود تنش در منطقه پس از تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران که با خروج این کشور از برجام کلید خورد افزایش یافته است. کاخ سفید علاوه بر اینکه بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران تمرکز کرده، بر حضور نظامی خود در خلیج فارس هم افزوده است.
**ریاض به دنبال تحریک آمریکا است
ناظران این اقدام عربستان سعودی را بااهداف خاص منطقه ای و بین المللی ارزیابی می کنند که عمده ترین هدف آن نیز افزایش دشمنی ها با ایران و تحریک واشنگتن است. تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» در زمینه تمرکز ملک سلمان بر تشدید تنش با ایران آورده است: عربستان سعودی علاقه مند است تا ایالات متحده یک اقدام نظامی را علیه ایران انجام دهد و موجب تغییر نظام در این کشور شود. با این حال محمد بن سلمان ولیعهد دربار سعودی که رهبری اقدامات نظامی ریاض را برعهده دارد سابقه خوبی در این امور ندارد. شاید به همین دلیل باشد که این پادشاهی نشست مکه را برگزار می کند تا حمایت های کافی را در مقابل ایران کسب نماید.
طبق این تحلیل رسانه های دولتی ریاض آشکارا از حملات هوایی هدفمند ایالات متحده علیه اهدافی مشخص در ایران سخن می گویند. حتی در یکی از سرمقاله ها این اقدامات به تلافی حملات چند روز اخیر ضروری توصیف شد. برخی هم استدلال می کنند نیروی نظامی ایران ضعیف است و به راحتی از آمریکا شکست می خورد. براساس این نظریه پردازی های رسانه های وابسته به حکام ریاض، آن ها امیدوار هستند با اقدام آمریکا گروه های نزدیک به ایران در منطقه هم نابود شوند. اما براساس چنین تحلیلی، سعودی ها چهار سال قبل جنگی را علیه یمن به راه انداختند که تاکنون در به سرانجام رساندن آن ناکام بودند. آن ها پس از چند سال جنگ، شاهد توسعه چشمگیر پهپادهای یمنی ها هستند. حوثی ها تاکید می کنند خود این تصمیم ها را می گیرند و حمایت های ایران نقشی در آن ندارد.
در این چارچوب، جنگ یمن افکار عمومی و حتی روابط خارجی ریاض را هم تحت تاثیر قرار داده و حتی به عامل فشار بر ترامپ از سوی دموکرات ها در انتخابات 2020 تبدیل شده است. از طرف دیگر تمایل بن سلمان برای منحرف ساختن افکار عمومی از قتل «جمال خاشقچی» هم مطرح است. در این قضیه هم حتی کنگره آمریکا علیه سعودی ها مصوبه هایی را صادر کرد.
بنابر تحلیل المانیتور پادشاهی سعودی تلاش می کند با برگزاری نشست مکه و راه اندازی جنگ علیه ایران توجه ها را به سمت ایران منحرف سازد اما چنین موضوعی غیرقابل اجرا خواهد بود زیرا در آمریکا و در میان اعضای کنگره نگرانی های عیقی در مورد تاثیر مخرب جنگ با ایران که چهار برابر بزرگتر از عراق است وجود دارد. به طور کلی عربستان خود از خطر گریزان است و به دنبال درگیری نظامی مستقیم با ایران نیست.
اگرچه آن ها خود را مخالف جنگ منطقه ای می دانند اما به نظر می رسد به دنبال عملیات محدود مزدوران آمریکایی هستند و در نشست مکه به دنبال آماده سازی مقدمات چنین امری با تروریستی دانستن حملات اخیر هستند.
تارنمای موسسه «آنتی وار» نیز اعتقاد دارد هدف ریاض از این نشست آماده کردن زمینه برای حمله آمریکا به ایران است. گزارش این موسسه عنوان داشت ایالات متحده وقتی از ائتلاف سعودی علیه یمن حمایت کرد مرتکب اشتباهی بزرگ شد و اگر اکنون بار دیگر به عربستان اجازه دهد تا با استفاده از اهرم ایران، نظرها را از پیامدهای زشت و وحشتناک سیاست های خود منحرف سازد اشتباهی بزرگ تر را انجام داده است. آمریکا باید سال ها قبل پرونده جنایات جنگی را برای سعودی ها باز می کرد تا اکنون رهبران آن به دنبال راه اندازی جنگی دیگر به نفع خود نباشند. اکنون بهترین زمان است تا ایالات متحده با کم کردن حمایت های نظامی خود هرچه سریع تر از ریاض فاصله بگیرد.
در این راستا تحلیلگران توصیه می کنند آمریکا نباید بازیچه عربستان شود. ایالات متحده در عوض باید عربستان را آرام کند و رئیس جمهوی این کشور هم از انتشار توئیت های تحریک کننده ای که ممکن است باعث اقدام غیرمنطقی ریاض شود جلوگیری کند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: ایران ، آمریکا ، عربستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)