کد خبر: ۳۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو چالش مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی استان را بررسی می کند:
مسئول مجتمع های خدمات رفاهی شمال استان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان: یکی از عمده دلایل تصادفات جاده ای دسترسی ناایمن واحدهای خدمات رفاهی سطح جاده ها است، این واحدهای خدماتی باید خارج از حریم 38 متری محورهای اصلی راه  و حریم 30 متری باند تاسیسات زیربنایی قرار گیرند یعنی این مجتمع ها باید حدود 70 متر از جاده فاصله داشته باشند.

31 مجتمع در حال بهره برداری ، 49 مجتمع در حال استعلام و 34 مجتمع در حال ساخت است/ هر 147 کیلومتر یک مجتمع خدمات رفاهی بین راهی داریم/در خصوص مجتمع های در حال بهره برداری رتبه هشت کشوری را داریم

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

ترانزیتی بودن جاده های استان و نیز درصد بالای تصادفات جاده ای به دلیل واژگونی خودرو و خواب آلودگی رانندگان؛ باعث شده است تا بیش از پیش اهمیت مجتمع های بین راهی برای استان نمایان شود. اما چالش های زیادی پیرامون ساختمان های خدمات رفاهی بین شهری وجود دارد. به طوری که برخی رسانه ها از 30 ساختمان خدمات رفاهی بین راهی سخن می گویند که پرونده قضایی دارند.

در همین راستا مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، می گوید: سنگ بنای برخی از سازه های خدمات رفاهی در  دولت‌های قبل گذاشته شده است وبرخی از این بناها در مکان‌هایی بسیار دور افتاده ایجاد شده‌اند و امکان برق و آب رسانی و ایجاد امکانات اولیه هم در آنها وجود ندارد و مقرون به صرفه نیستند.

مهدی افضلی خاطرنشان می کند: برخی از این مجتمع‌ها در مسیر رودخانه‌های فصلی احداث شده‌اند و در فصول بارندگی زیر آب می‌روند یا اینکه بخش قابل توجهی از وسایل این مجتمع‌ها نیز سرقت شده و این ساختمان‌ها عملاً غیر قابل استفاده هستند.

مسئول مجتمع های خدمات رفاهی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اما به گفتارنو، می گوید: واحدهای رفاهی که در مسیر رودخانه قرار دارند،  بدون مجوز ساخته شدند و زیر نظر ما نیستند.

به گزارش گفتارنو،دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز پیش از این از احضار تعدادی از مسئولان سابق سازمان میراث فرهنگی کشور به دادسرای کرمان به دلیل تضییع حقوق بیت‌المال خبر داده بود. 

دادخدا سالاری می گوید: در این پرونده اتهاماتی متوجه آقای (الف ر م) رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دولت نهم است و وی نیز تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است.

مسئول مجتمع های خدمات رفاهی شمال استان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، اما در گفت وگو با گفتارنو گفت: بر طبق آخرین آماردر استان کرمان برای 114 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی موافقت نامه اصولی صادر کردیم.

محسن کاظمی  افزود: از تعداد 114 مجتمع خدمات رفاهی بین راهی استان، تعداد 31 مجتمع در حال بهره برداری است، 49 مجتمع در حال استعلام و 34 مجتمع نیز در حال ساخت است.

کاظمی ضمن اشاره به اینکه در محور های پرترافیک و پر تصادف تعداد مجتمع های رفاهی بیش تر است، گفت: در حال حاضرمیانگین کل مجتمع های موجود در آزادراه ها، بزرگ راه ها و راه های اصلی و فرعی 114 مورد است اما متاسفانه  بخش خصوصی کمتر در راه های روستایی سرمایه گذاری می کند.

او در ادامه تشریح کرد: پراکنش مجتمع های در حال استعلام هر 90 کیلومتری یک مجتمع است، پراکنش مجتمع های در حال ساخت هر 130 کیلومتر یک مجتمع است و پراکنش مجتمع های در حال بهره برداری هر 147 کیلومتر یک مجتمع است.

کاظمی با اعلام اینکه در حال حاضر هر 147 کیلومتری یک مجتمع خدمات رفاهی بین راهی داریم، خاطرنشان کرد:البته این فاصله زیاد است اما احتمال می دهیم امسال نیز ده موافقت نامه اصولی نیز صادر کنیم که اگر محقق شود آمار ما به 140 مجتمع می رسد که هر 20 کیلومتری یک مجتمع خواهیم داشت.

او ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ما رتبه هشت کشوری را در خصوص مجتمع های در حال بهره برداری داریم، گفت: اگر همه این 114 مجتمع ساخته شوند در آینده به طور میانگین در کل راه های استان هر 39 کیلومتر یک مجتمع خدمات رفاهی خواهیم داشت و این یک میانگین خوبی است.

 کاظمی در ادامه به  نقش مجتمع های خدمات رفاهی در کاهش تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت:  البته این نقش مجتمع های رفاهی بین راهی مشروط به این است که بر طبق اصول طرح جامع خدمات رفاهی احداث شوند و راه دسترسی آنها مناسب باشد.

کاظمی افزود: یکی از عمده دلایل تصادفات جاده ای دسترسی ناایمن واحدهای خدمات رفاهی سطح جاده ها است که باید این  واحد های خدماتی، رفاهی که به صورت پراکنده در سطح جاده ها وجود دارند به صورت مجتمع قرار گیرند و راه دسترسی ایمنی داشته باشند.

او تصریح کرد: این واحدهای خدماتی باید خارج از حریم 38 متری محورهای اصلی راه  و حریم 30 متری باند تاسیسات زیربنایی قرار گیرند یعنی این مجتمع ها باید حدود 70 متر از جاده فاصله داشته باشند.

کاظمی در خصوص مجتمع های بین راهی که در مسیر رودخانه ها احداث شدند، گفت: ما چنین مجتمع هایی نداریم و این مواردی که می گویید اصلا مجتمع نیستند و عمدتا بدون مجوز ساخته شدند و زیر نظر ما نیستند.

او خاطرنشان کرد:کمیسیون موافقت اصولی، مجتمع های رفاهی بین راهی  را بازدید می کند تا با احداث این مجتمع ها نقطه خطر و آسیبی ایجاد نشود. در همین راستا مجتمع های خدمات رفاهی بر اساس نوع مجتمع و کاربری آن و درجه بندی که موافقت نامه اصولی برای آنها تعیین می کند بایسستی استانداردهای اصولی را رعایت کنند.

کاظمی با بیان اینکه ساخت این مجتمع ها تماما در اختیار بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی یا از زمین های شخصی و یا از زمین های منابع طبیعی و راه و شهرسازی برای ساخت و ساز استفاده می کند. ما نیز در زمینه معرفی برای دریافت وام ، آسفالت و تابلو های راهنمای جاده ای،  با آنها همکاری می کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)