کد خبر: ۳۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
نعمت الله مددی کارشناس منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه سیاست منابع طبیعی در مرحله اول حفاظت و حمایت از رشد گونه‌ای است و در مرحله بعد بهره برداری به شکلیست که به تجدید حیات و زادآوری گیاهی در سال‌های آتی آسیب وارد نکند، گفت: امکان بهره برداری از گیاه ریواس در قالب طرح‌های بهره برداری گیاهان دارویی صنعتی زیر نظر اداره منابع طبیعی استان کرمان وجود دارد.

جای خالی بخش خصوصی برای فرآوری گیاه ریواس در استان کرمان/ امکان سرمایه گذاری در بخش دارویی گیاه ریواس با همراهی چند گیاه دارویی استان

این روز‌ها در برخی از مناطق استان کرمان سخن از قالی قرمزیست که در دشت‌ها و یا در مناطق کوهستانی پهن شده است؛ گرچه، یکی از اهالی این مناطق گل دهی این گیاه را بسته به نوع آب و هوا می‌داند؛ اما، تار و پودش هر ساله با خواص فراوان خودنمایی می‌کند.

نعمت الله مددی کارشناس اداره کل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه در استان به دلیل تنوع اقلیمی و تنوع گونه‌ای گیاهی، این گیاه در مناطق وسیعی به صورت خودرو می‌روید و استان کرمان از لحاظ دارا بودن این گونه گیاهی در رتبه‌های اول است، گفت: به عنوان مثال می‌توان این گیاه را در شهرستان بردسیر در دو دشت مؤمن آباد بخش مرکزی دهستان کوپنج در سطح ۴ هزار هکتار و در دشت‌های گلزار به سمت غویرا در سطح هزار هکتار، در شهرستان شهربابک در دشت ریواس معروف به همین نام در سطحی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ هکتار با تراکم انبوه و فوق العاده زیبا و در شهرستان کرمان در چشمه گز واقع در کوه باداموئیه در سطح تقریبی ۳ هزار و۵۰۰ هکتار و در دشت‌های راین دید.

وی بیان داشت: در سایر مناطق کوهستانی استان، مثل: ارتفاعات جبالبارز، سربیژن ساردوییه و ارتفاعات بحرآسمان نیز این گیاه دیده می‌شود.

نعمت الله مددی با بیان اینکه مردم از ساقه، ریشه و برگ‌های این گیاه برای مصارف مختلف خوراکی، از بین بردن سیاهی ناشی از سوختگی روی ظروف و دفع حشرات موذی بهره می‌برند، بیان داشت: برگ و ساقه خشک این گیاه از سوی مرتعداران و مردم بومی جمع آوری و خشک می‌شوند و در زمستان از آن همراه با سایر علوفه‌ها برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

وی افزود: برگ‌های این گیاه به صورت تازه مصرف دام ندارد و با خشک کردن و خارج شدن اسانس برای دام قابل استفاده است.

گیاه ریواس، گیاهی پرخاصیت و خدادادی و صد البته مفید برای رونق اقتصادی چه قدر برای مردمان آن منطقه رنگ وبوی رونق تولید و اشتغالزایی را به ارمغان آورده است؟

نعیمه مهدوی یکی از اهالی شهرستان شهربابک با بیان اینکه گل دهی دشت ریواس شهربابک بستگی به هوا و بارندگی دارد، گفت: مردم این شهرستان از گل‌های این گیاه به عنوان ماده‌ای رنگ دهنده برای مو‌ها و از ساقه آن برای خورشت ریواس بهره می‌برند.

جای خالی بخش خصوصی برای فرآوری گیاه ریواس در استان کرمان/ امکان سرمایه گذاری در بخش دارویی گیاه ریواس با همراهی چند گیاه دارویی استان

وی با بیان اینکه در این شهرستان ظرفیت برای احداث کارخانه یا کارگاه رنگرزی، شربت و مربای ریواس وجود دارد، افزود: در این منطقه کسی کارآفرینی نمی‌کند و کارگاه یا کارخانه فرآوری برای این محصول وجود ندارد و متأسفانه به علت بهره نبردن از این گیاه، قسمت عمده آن به مصارف دامی می‌رسد.

محبوبه رییس زاده متخصص داروسازی سنتی نیز گفت: گرچه به علت داشتن طبع سرد گیاه ریواس و مزا ج گرم و خشک اکثر مردم کرمان به علت آب و هوای گرم این شهر، ریواس بیشتر در تابستان استفاده می‌شود؛ اما، در صورت فرآوری این گیاه و افزودن ترکیباتی به آن ماندگاریش افزایش می‌یابد و افراد در تمام طول سال می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در استان کرمان این گیاه به صورت خودرو در نواحی مختلف وجود دارد، بیان داشت: با توجه به وجود این ظرفیت در استان کرمان و نبود فرآورده استانداردی از آن در استان، جای کار برای احداث یک کارخانه یا کارگاه تولیدی در اشکال خوراکی و دارویی وجود دارد.

متخصص داروسازی سنتی با بیان اینکه تجویز ریشه ریواس در مناطقی که طب سنتی رواج دارد بیشتر است و به جای ریوند چینی استفاده می‌شود، به کاربرد دارویی ریشه این گیاه اشاره کرد، افزود: با فرآوری این محصول می‌توان از آن در اشکالی مثل کپسول از ریشه ریواس بهره برد.

اما، سؤال اینجاست که امکان بهره برداری قانونی از این گیاه برای تهیه مواد اولیه کارخانه یا کارگاهی صنعتی در استان کرمان وجود دارد؟

نعمت الله مددی کارشناس منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه سیاست منابع طبیعی در مرحله اول حفاظت و حمایت از رشد گونه‌ای است و در مرحله بعد بهره برداری به شکلیست که به تجدید حیات و زادآوری گیاهی در سال‌های آتی آسیب وارد نکند، گفت: امکان بهره برداری از گیاه ریواس در قالب طرح‌های بهره برداری گیاهان دارویی صنعتی زیر نظر اداره منابع طبیعی استان کرمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارگاه یا کارخانه فعال صنعتی برای گیاه ریواس در استان کرمان وجود ندارد و برداشت این گیاه به صورت بومی از طرف مردم برای مصارف دارویی، خوراکی و مصرف خشک به صورت علوفه دام است، افزود: در صورت بهره برداری از این گیاه در قالب طرح‌های منابع طبیعی، بایستی به میزان ۲ تا ۳ برابر سطح برداشت، عملیات احیایی، بذرکاری و حفاظت صورت گیرد که در این مورد مرتعداران، صاحبان پروانه برای دام و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط در اولویت بهره برداری هستند.

با حل این موضوع و امکان بهره برداری از گیاه ریواس چرا جای فرآوری این نعمت خدادادی در قالب مصارف گوناگون خوراکی، بهداشتی و دارویی در استان کرمان خالی است؟

حمیدرضا ارجمند مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: مجموعه صنایع ما مبتکی به بخش خصوصیست و تاکنون مراجعه‌ای از سوی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در قسمت فرآوری محصول ریواس و احداث کارخانه صنعتی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه از این گیاه می‌توان در رنگرزی سنتی و خوراکی بهره برد؛ افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند برای صدور مجوز در این خصوص به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

عباس پرداختی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز درباره سرمایه گذاری در بخش دارویی این گیاه با بیان اینکه مصرف این گیاه شکل دارویی مشخص شده‌ای ندارد که بتوان به شکل خاص روی آن سرمایه گذاری کرد، گفت: سرمایه گذاری این گیاه در بخش دارویی به طور خاص اطمینان بخش نیست؛ اما، بازار خودش را دارد و برای سرمایه گذاری در بخش دارویی این گیاه پیشنهاد می‌شود آن را با چند گیاه دارویی غنی و با کیفیت استان همراه و محصول با کیفیتی تولید کرد.

وی افزود: بهره برداری دارویی از گیاه ریواس در صورت همراه شدن با چند گیاه دارویی غنی و با کیفیت می‌تواند صرفه اقتصادی نیز به ارمغان آورد.

گیاه ریواس نیز همچون گل محمدی لاله زار شهرستان بردسیر نیاز به افراد بزرگی چون: مرحوم صنعتی و همسرش دارد تا با مدیریتی صحیح برای رشد و فرآوری این محصول گام‌های مؤثری برداشته شود، گام‌هایی که ثمره آن علاوه بر رونق تولید و ارزآوری برای استان، رونق و اشتغال مردمان آن مناطق را در پی دارد؛ پس، بخش خصوصی و کارآفرینان برای فرآوری گیاه ریواس در استان کرمان پیش قدم شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)