کد خبر: ۳۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
دلیل شورای اصلاح‌طلبان برای مخالفت با استعفای اعضای اصلاح‌طلب شورا کاملاً مشخص است. انتخابات مانند یک قرارداد ابعاد حقوقی و اخلاقی دارد. حتی اگر روی کاغذ نوشته‌نشده باشد. اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته 11 نفر را به مردم معرفی کرده‌ و از مردم خواسته‌اند که به این افراد رای بدهند تا آنان 4 سال در خدمت مردم در شورا باشند. اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات نیز این موضوع را پذیرفته‌ و به آنان رأی‌داده‌اند.

محمدرضا نژادحیدری- قائم مقام جمعیت توسعه و آزادی و عضو شورای اصلاح‌طلبان استان کرمان:

شورای اصلاح‌طلبان در نشست روز شنبه خود با خروج اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر مخالفت کرد.

انتشار خبر این موضوع در رسانه‌ها واکنش‌های توأم با پرسش یا ابهام‌آفرینی در پی داشت. در این یادداشت کوشش می‌کنم به برخی از واکنش‌ها و ابهام‌ها و ابهام‌آفرینی‌ها پاسخ دهم.

یک: انتخابات و شرکت در انتخابات یک کار جمعی است. هر کس که به انتخابات ورود می‌کند نمی‌تواند به اتکای توان شخص خود وارد انتخابات شود. حتی کسانی که تحزب را نفی می‌کنند و خود را مستقل می‌دانند، برای خود یک حزب، سازمان و گروه دارند؛ اما حزب و گروهی نانوشته، غیرشفاف و نظارت ناپذیر. حزب آنان مرامنامه ندارد، اساسنامه ندارد، ساختار و ارکان تصمیم گیر آن مشخص نیست؛ اما در همین حزب، گروه و سازمان نانوشته یک یا چند نفر مسئول تأمین مالی هستند، چند نفر امور تبلیغاتی را سامان می‌بخشند، عده‌ای سازمان رأی درست می‌کنند و... اما در یک حزب، گروه و یا جبهه رسمی همه این موارد به‌صورت شفاف، تحت یک نام، با مرام مشخص و به شکل نظارت‌پذیر فعالیت می‌کنند.

در یک جناح سیاسی که فعالیت حرفه‌ای سیاسی می‌کند قواعد، قوانین و اصولی حاکم است که به‌صورت جمعی تهیه‌شده‌اند. لذا وقتی فردی وارد یک عرصه مهمی مانند انتخابات می‌شود و به همکاری با یک جبهه سیاسی می‌پردازد همکاری او در چارچوب یک سلسله قواعد و ضوابط خواهد بود؛ بر همین اساس بود که شورای اصلاح‌طلبان برمبنای یک تصمیم سراسری و با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته، قبل از بررسی نامزدها برای حضور در لیست، میثاق نامه‌ای را با نامزدها به امضا رساند که برخی مفاد آن بر حضور در ترکیب شورا تا پایان دوره و هماهنگی داخلی اعضا تأکید داشت. البته این میثاق نامه بیشتر صورت شکلی داشت و قرار نبوده و نیست که در مسائل کارشناسی شهر دخالتی داشته باشد.

دوم: مصوبه شورای اصلاح‌طلبان نافی حقوق اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر نیست. شورای اصلاح‌طلبان به‌عنوان نهادی که مرکب از نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی است نظر خود را در خصوص استعفای اعضای همفکر خود اعلام کرده است و طبیعتاً هیچ حقی را سلب نکرده است و امکانی برای سلب این حق نیز ندارد. لذا اعضای شورای شهر از این حق برخودار هستند تا از عضویت در شورای شهر استعفا دهند، اما درصورتی‌که فردی از شورای شهرخارج شود شورای اصلاح‌طلبان تعهد نمی‌کند که در انتخابات آتی مجلس از آن‌ها حمایت کند. 

سوم: دلیل شورای اصلاح‌طلبان برای مخالفت با استعفای اعضای اصلاح‌طلب شورا کاملاً مشخص است. انتخابات مانند یک قرارداد ابعاد حقوقی و اخلاقی دارد. حتی اگر روی کاغذ نوشته‌نشده باشد. اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته 11 نفر را به مردم معرفی کرده‌ و از مردم خواسته‌اند که به این افراد رای بدهند تا آنان 4 سال در خدمت مردم در شورا باشند. اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات نیز این موضوع را پذیرفته‌ و به آنان رأی‌داده‌اند.

لذا اعضای شورای شهر از این حق برخودار هستند تا از عضویت در شورای شهر استعفا دهند، اما درصورتی‌که فردی از شورای شهرخارج شود شورای اصلاح‌طلبان تعهد نمی‌کند که در انتخابات آتی مجلس از آن‌ها حمایت کند

در مثال مناقشه نیست. شاید ذکر مثالی به درک بهتر این بحث کمک کند. فرض کنید شما باکسی مذاکره می‌کنید و می‌گویید اگر اجرای پروژه ساختمانی خود را به من بدهید من آن را با این ترتیب برای شما می‌سازم و چهار سال دیگر تحویلتان می‌دهم. کارفرما به وعده شما اعتماد می‌کند و هزینه ساخت منزل را نقداً به شما می‌پردازد. دو سال نگذشته – با هر انگیزه‌ای- شما احساس می‌کنید می‌توانید به‌جای ساختمان سه‌طبقه کارفرمای فعلی‌تان یک برج 30 طبقه بسازید. در میانه کار آن را رها می‌کنید و می‌روید سراغ ساخت برج 30 طبقه. طبیعتاً اگر قرارداد مکتوبی میان شما نباشد ممکن است کار شما غیرقانونی نباشد؛ اما آیا این کنش شما غیراخلاقی هم نیست؟ وقتی فردی خود را در معرض رأی مردم قرارداد تا خدمت گذار آن‌ها در شورای شهر باشد انصراف از شورا برای حضور در انتخابات دیگر نقض عهد و یا حتی کم‌فروشی و غش در معامله است و هیچ بعید نیست که جایگاه نمایندگی مجلس را برای کسب کرسی وزارت ترک نکند.

اصلاح‌طلبان مهم‌ترین سرمایه خود را اعتماد مردم می‌دانند و معتقدند بایستی با مردم صادق بود. نمی‌توان آبرو و اعتبار یک جریان را به‌آسانی قربانی تصمیم‌های فردی کرد.

روی سخن مصوبه شورای اصلاح‌طلبان هیچ فرد خاصی نیست. همه اعضای شورای شهر شخصیت‌های محترم، باسابقه و ارجمندی هستند. این تصمیم شورای اصلاح‌طلبان هیچ ابعاد پنهانی ندارد؛ قصد زمین‌گیر  کردن هیچ فردی یا تلاش برای برکشیدن هیچ فرد دیگری ندارد. حتی اگر شاخص‌ترین چهره اصلاح‌طلب شورای شهر یعنی ریاست محترم شورای شهر نیز قصد استعفا از شورا برای شرکت در انتخابات مجلس داشت حتماً و قطعاً با آن نیز مخالفت می‌شد. آنچه برای اصلاح‌طلبان بااهمیت بوده احترام به رأی مردم، پرهیز از اتهام قدرت‌طلبی و پله کردن شورا برای دست‌یابی به موقعیت‌های دیگر بوده است.

چهارم: طبیعتاً هر سازمان اجتماعی، سیاسی و... دارای یک سری روابط است که تنظیم این روابط قالب قواعد، ضوابط و آئین‌نامه‌ها خواهد بود. شورای اصلاح‌طلبان کرمان نیز طبیعتاً بر عملکرد نامزدهای خود نظارت - و نه دخالت- خواهد داشت. این‌یک امر طبیعی در جهان امروز است. شاید این رفتار برای عده‌ای که عادت به رفتارهای تک محورانه دارند خوشایند نباشد و این تصمیم شورای اصلاح‌طلبان را با عبارات توهین‌آمیزی چون برده‌داری مدرن، عدم توجه به حقوق شهروندی و... موردتهاجم قرار دهند؛ اما این رفتار شورای اصلاح‌طلبان تنها یک گام کوچک به سمت ساختارمند کردن و اجرای وظیفه نظارتی احزاب است. اقدامی که وقت آن رسیده همه جریان‌های سیاسی به سمت آن حرکت کنند.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
1
بسیار نکات دقیق و ارزنده ای بیان شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

چرا لاریجانی را به خاطر دخترش ردصلاحیت می‌کنند اما قالیباف به خاطر پسرش ردصلاحیت نشد؟

هشدار روحانی اصلاح طلب به مدیران حوزه های علمیه: به افراد معمم آداب معاشرت بیاموزید/ جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)