کد خبر: ۳۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از واکنش فعالان رسانه‌ای استان به تولد محمد لطیف کار
اگر روزنامه‌نگاری کرمان در طول دوران پرتلاطم عمر طولانی خود توانسته همچنان پابرجا بماند، این استمرار را مدیون کسانی است که ازخود گذشتگی کرده‌اند، مانده‌اند، خون دل خورده‌اند و نگذاشته‌اند چراغ آن خاموش شود.
لطیف کار؛ تجلی عینی شرافت اخلاقی
گفتارنو/گروه فرهنگ؛
اگر روزنامه‌نگاری کرمان در طول دوران پرتلاطم عمر طولانی خود توانسته همچنان پابرجا بماند، این استمرار را مدیون کسانی است که ازخود گذشتگی کرده‌اند، مانده‌اند، خون دل خورده‌اند و نگذاشته‌اند چراغ آن خاموش شود. تاریخ نام همه را ثبت کرده و می‌کند، اما در دوران معاصر، یکی از این افراد که به اذعان همگان، از ۲۰ سال پیش تاکنون، روزنامه‌نگاری در سطح حرفه‌ای را دنبال می‌کند و روزنامه‌نگاری کرمان می‌تواند خود را به او مدیون بداند؛ محمد لطیف‌کار است. روز اول خرداد تولید او بود. شاگردان او و دوست‌دارانش از این فرصت استفاده کرده و در قالب متن‌هایی در اینستاگرام، نقش پررنگ او در توسعه‌ی مطبوعات محلی را ستایش کرده‌اند.

سیدعلی گلسرخی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام در این‌باره نوشت: «محمد لطیف‌کار؛ مرد مطبوعات محلی ایران؛ او در همه فراز و فرود اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در مقاطع مختلف کشور، پای کار مطبوعات محلی بود. من او را چراغی می‌نامم که در بحبوحه‌ی باد‌های نامهربان روز، هرگز گله نکرد و خاموش نشد تا خاموش شدنش را به «باد‌های نامهربان» ربط دهد. لطیف‌کار در عین روحیه‌ی حساس و لطیف خود، همچنان مرد استقامت و فردا‌های وطن خود بود. او در هیاهوی مدعیان عرصه‌ی رسانه، بی‌هیاهو راه خویش را می‌رود... لطیف‌کار وقتی که رئیس بود، تواضعش فزونی می‌یافت و ادبش افزون می‌گشت.
او در رسانه، احترام و اعتبار خاصی به «خبرنگار» داشته و دارد. برعکس اکثر صاحب منصبان رسانه که خبرنگار را «زیر دست» قلمداد می‌کردند و می‌کنند. لطیف‌کار از جمله اصحاب رسانه بود و هست که در کار «تنظیم خبر خبرنگار» دخل و تصرفی نمی‌کند و برای زحمات تهیه، تنظیم و ارسال خبر از ناحیه خبرنگار، دست‌کاری نمی‌کند؛ کاری که در رسانه‌های «حزب روز» و نان به نرخ روز خور، امری بدیهی بود.
لطیف‌کار خوش‌حساب و با معرفت در رسانه است. او پول رسانه را در جیب نمی‌کند و آن را تقسیم بر اهالی رسانه می‌کند؛ هر چند سهم خود اندک می‌شد... از لطیف‌کار نمی‌شود گفت؛ چون کلمات در مقابل این همه بزرگی، کوچک و قاصرند... زاد روزت مبارک‌ای مرد».
این متن واکنش طیبه رضوان از دیگر فعالان رسانه‌ای کرمان را به‌دنبال داشت. رضوان در کامنتی نوشت: «من هم به تمام نوشته‌های شما شهادت می‌دهم و به‌عنوان کسی که با تمام رسانه‌ها کار کرده و نشست و برخورد داشته‌ام می‌گویم تنها بزرگواری که دیدم قدر تک‌تک افرادی که با ایشان کار کرده و می‌کند می‌داند و تنها انسان شریفی دیدم که به همه احترام گذاشته و حق و حقوق همه را به‌موقع و به‌اندازه داده و می‌دهد بهتر از آقای لطیف‌کار در هیچ رسانه‌ای نیست و ندیدم. من همچنین مدیر و رئیس خانه‌مطبوعاتی بی‌طرف‌تر و بهتر از ایشان هم ندیده‌ام».

اسما پورزنگی‌آبادی نیز در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام متنی را منتشر کرد که تعدادی دوستان لطیف‌کار درباره‌ی او نوشته‌اند. این متن را در ادامه می‌خوانید:
«تجلی عینی شرافت اخلاقی، جوانمردی و رفاقت. اگر قرار باشد برای هرکدام از این صفات یک نفر را مثال بزنیم، حتما افراد زیادی را در اطراف خود خواهیم یافت. اما برای داشتن هر سه صفت، کم آدمی پیدا می‌شود. یکی هم پیدا شود، محمد لطیف‌کار است. (مهدی محبی‌کرمانی). یکی از وجوه جالب شخصیت ایشان، خوش‌قلبی است و دیگری علاقه و پشتکارشان در کار است. آقای لطیف‌کار عاشقانه کار روزنامه‌نگاری می‌کنند. (سیدعلی میرافضلی).
محمد لطیف‌کار فراتر از یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای و شخصیت فرهنگی، نماد مهربانی، اخلاق و اعتدال است. در زندگی درونی من نقش وجدان و داور را دارد و در قضاوت‌هایش به طرز غریبی انسان و قانون را توامان رعایت می‌کند. همواره در کنارش هستم؛ حتی وقتی که ماه‌ها او را نمی‌بینم و بسیار خرسندم از دوستی با کسی که در عصر عسرت امید به انسان و انسانیت، مرا امیدوار نگاه می‌دارد. (مجید رفعتی)
من آقای لطیف‌کار را روشنفکری تیزبین، انسانی مهربان و شریف و رفیقی ثابت‌قدم می‌شناسم. (رضا شمسی).
امروز تولد استاد و سردبیر شریف و مهربون ماست. خودم کوچکم و توانایی کافی برای گفتن از ایشون رو ندارم. تصمیم گرفتم از برخی دوستان شون بخوام درباره‌شون بگن. لطف کردند و گفتند. ناگفته‌های زیادی، اما موند. فقط باید از نزدیک با آقای لطیف‌کار در ارتباط باشید تا بدونید چه شخصیت ارزشمندی دارند. به عنوان کسی که تمام شش سال گذشته شاگردی‌شون رو کردم شهادت می‌دهم لحظه‌ای نبوده شرافت و اخلاق و انسانیت رو همراه نداشته باشند. جامعه‌شناسی عالم باشی، معلم معروف و دلسوز و نمونه و پرطرفداری باشی، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و پراعتبار‌ی باشی، اما چنان متواضع و مشفق که همه بتونن بی‌هیچ واهمه‌ای در کنارت خود واقعی‌شان باشند. من واقعا بلد نیستم از بزرگی‌هایی ایشون چه‌طور باید حرف بزنم... تولدشون بر همه‌ی ما دوستان و دوست‌داران شون مبارک باشه...».
این متن نیز با واکنش‌هایی همراه بود. مهران رضاپور نوشت: «آقای لطیف‌کار به‌معنای واقعی یک انسان نازنین، فرهیخته، والامقام و تمام‌عیار هستند. حتی در برخورد‌های ساده از ایشان چیزی یاد گرفته‌ام. بدون این‌که بخواهند مثل یک معلم برخورد کنند».
محمدعلی فردوسی؛ از دیگر پیشکسوتان مطبوعات کرمان نوشت: «تولد دوست ارجمندم جناب لطیف‌کار مبارک. دیر خبر شدم و تنها سهم من تایید نظر همه‌ی بزرگواران در مورد این عزیز دل است».
مرضیه‌السادات حسینی‌راد از خبرنگاران کرمان هم نوشت: «واقعا شخصیت قابل احترام و فرد مهربانی هستند. وجودشان بی‌بلا».
به گزارش گفتارنو، احمد یوسف زاده، مرتضی دلاوری پاریزی، محبوبه فیروزآبادی، علیرضا سهرابی از دیگر فعالان رسانه‌ای استان هستند که به بهانه تولد، از شخصیت محمدلطیف کار تجلیل کردند.
گفتارنو به نوبه‌ی خود ضمن تبریک تولد، برای این فعال موثر مطبوعاتی در کرمان آرزوی توفیق روزافزون دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)