کد خبر: ۳۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد معاون میراث فرهنگی کشور از ساخت‌وسازهای ناهمگون در بم
معاون میراث فرهنگی کشور با انتقاد از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم و منظر فرهنگی آن گفت: «باید نظام ساخت و سازهای خشتی نهادینه شود و کسانی که با بلوک دیوارچینی می‌کنند، توبیخ شوند».

مسوولان بکوشند تا منظر فرهنگی بم از فهرست میراث جهانی خارج نشود/ضوابط فقط ارتفاع نیست/باید در شهر بم شاهد معماری و شهرسازی بمی باشیم

معاون میراث فرهنگی کشور با انتقاد از وجود ساخت و سازهای ناهمگون در شهر بم و منظر فرهنگی آن گفت: «باید نظام ساخت و سازهای خشتی نهادینه شود و کسانی که با بلوک دیوارچینی می‌کنند، توبیخ شوند».

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان، محمدحسن طالبيان درنشست بازنگری طرح جامع تفصیلی شهرهای بم و بروات با رعایت قوانین و معیارهای میراث جهانی با اشاره به این‌که شهرستان بم دارای ظرفیت‌های گردشگری مختلفی مانند بستر آبی مناسب، نخلستان‌ها، قنوات و شهری که منظر فرهنگی آن ثبت جهانی شده می‌باشد، افزود: «مسئولان این شهرستان اعم از استانداری، شهرداری، شورای شهر و از همه مهم‌تر مردم شهرستان باید برای حفظ هر چه بیشتر استانداردهای این ظرفیت‌ها بکوشند تا منظر فرهنگی بم از فهرست میراث جهانی خارج نشود».

وی با اشاره به این‌که برای حفظ و مدیریت شهر بم و منظر فرهنگی آن باید همه با هم به یک نتیجه برسیم، اظهار کرد: «از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه‌ی پایدار به شمار می‌رود بنابراین پیش از هر توسعه‌ای لازم است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد».

طالبیان با بیان این‌که شهر بم دارای سند مدیریتی مهمی است که مطالعات زیادی پشتیبان آن است، یادآور شد: «در حال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست و تعداد زیادی معیار و مولفه، از جمله تبادل و تعامل شهر قدیم و جدید در منظر فرهنگی بم وجود دارد که باید در این زمینه به یک نوع یکپارچگی و همگونی برسیم».

وی با اشاره به این‌که برای رسیدن به شهری پویا و منسجم باید از تجربیات جهانی این چنین مناظری در دنیا استفاده کرد، افزود: «دیگر شهرهای دارای منظر فرهنگی نیز دچار این‌گونه چالش‌ها بوده‌اند که با یک اراده‌ی قوی توانستند به یک مدیریت جامع دست یابند که خوشبختانه این اراده در مسئولان این شهرستان وجود دارد».

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به این‌که در قسمت‌هایی از شهر بم ساخت و سازهای ناهمگون دیده می شود، بیان کرد: «مردم به دنبال فضایی مناسب برای به دست آوردن اقتصادی پایدار هستند، که این خواسته منوط به همکاری و همدلی مسئولان است».

وی به آمادگی معاونت میراث فرهنگی کشور برای حضور در جلسات آسیب‌شناسی مدیریت بم و منظر فرهنگی آن اشاره و اظهار کرد: «حضور مشاورانی که در خصوص طرح جامع بم مطالعاتی داشته‌اند، بسیار مهم و الزامی است ».

طالبیان به برگزاری کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم اشاره کرد و افزود: «امسال این کنگره با حضور بسیاری از نخبگان، فرهیختگان، اساتید حوزه معماری و شهرسازی وهمکاری میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، استانداری، شهرداری، شورای شهر و غیره برگزار می‌شود».
وی به اشاره به این‌که این کنگره در ۳۱ استان کشور برگزار شده که استان کرمان یکی از این استان‌ها است، گفت: «کتاب تعدادی از این کنگره‌ها آماده و چاپ شده است».

معاون ميراث فرهنگي كشور با بیان این‌که باید با یاری یکدیگر تلاش کنیم بمی زیبا و یکپارچه و ساماندهی شده داشته باشیم، خاطرنشان کرد: «باید نظام خشتی که یکی از توانمندی‌های ایران در مطابقت با بوم و شرایط محیطی است را قبول کنیم و کسانی که از بلوک برای دیوارچینی در منظر فرهنگی استفاده می‌کنند، توبیخ شوند».

وی با بیان این‌که در شهرهای تاریخی دنیا مرمت‌ها و حفظ سیمای شهری در درجه‌ی اول قرار دارد، افزود: «باید در شهر بم شاهد معماری و شهرسازی بمی باشیم که متاسفانه شاهد اسکلت‌های فلزی ناتمام و رها شده در سطح شهر هستیم که این نشانه‌ی بی‌تدبیری است».

طالبیان با تاکید بر این‌که باید به دنبال فرایند اجرای یکپارچه به صورت خشت باشیم، یادآور شد: «در زمان زلزله خیلی از ساختمان‌هایی که از بتن ساخته شده بود متاسفانه ویران شد در حالی‌که خیلی از ساختمان‌های خشتی پابرجامانده بودند».

وی خاطرنشان کرد: «گردشگران برای تماشای یک شبکه‌ی تاریخی شامل طبیعت، قنات، نخلستان و آداب و رسوم مردم خوب بم به این شهرستان سفر می‌کنند و باید کمک کنیم منظر فرهنگی شهر بم مانند گذشته خودنمایی کند».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)