کد خبر: ۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو هیأت مدیره فرابورس ایران در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
عضو هیأت مدیره فرابورس ایران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه یکی از مشکلات بنگاه‌های کوچک استان نقدینگی است؛ این شرکت‌ها سهم چندانی در این بازار‌ها ندارند، به استاندارد‌های بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: شفافیت مالی، حداقل سرمایه، سودآوری و چشم انداز مثبت درآمدی بعضی از شاخص‌هایی هستند که هر شرکتی باید بتوانند خودش را باید با آن تطبیق دهد تا امکان پذیرش یا تامین مالی از طریق بازار سرمایه پیدا کند.
شرکت های کرمانی،  11درصد از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داده اند/اکثر شرکت‌های بزرگ استان در بورس و فرابورس پذیرش شده اند
 
گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از مشکلات واحد‌های تولید‌ی استان کرمان مربوط به کمبود نقدینگی و مسائل مالی است. یکی از روش‌های نوین تامین مالی حضور در بازار فرابورس است. فرابورس، مشابه بورس اوراق بهادار تهران، بازاری برای معامله اوراق بهادار است که البته نسبت به بورس تهران دارای شرایط ساده‌تری برای پذیرش شرکت‌هاست و انواع متنوعی از اوراق بهادار با روش‌های مختلف در این بازار قابل معامله هستند، اما همین بازار نیز از سوی  شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط چندان استقبال نمی شود. به گفته برخی از فعالین این حوزه، این بازار به مهد شرکت‌های معدنی با سرمایه‌های هنگفت تبدیل شده و شرکت‌های کوچک جایگاهی در این عرصه ندارند.

عضو هیأت مدیره فرابورس ایران در خصوص تعداد شرکت‌های کرمانی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، به گفتارنو می‌گوید: در مجموع در بورس و فرابورس ۱۳ شرکت وجود دارد که در استان کرمان مستقر هستند که از این میان ۵ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، ۵ شرکت در بازار اول و دوم فرابورس و ۳ شرکت هم در بازار پایه فرابورس درج شده اند. همچنین باید توجه داشت که تعدادی از شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ و هلدینگ‌ها هم پروژه هایشان در کرمان اجرا می‌شود و شرکت‌های وابسته به این هلدینگ‌ها هستند که باید آمار و ارقام این شرکت‌ها را نیز لحاظ کرد.

علی نقوی در پاسخ به این سوال که چرا استقبالی از سمت شرکت‌های کرمانی برای حضور در فرابورس کم است؛ با تاکید بر این نکته که تعداد شرکت‌های کرمانی پذیرفته شده در بازار سرمایه افزایش داشته است، می‌گوید: در طی چند سال گذشته، شرکت‌های کرمانی نیز به تبع سایر نهاد‌ها با اهمیت بازار سرمایه و فرصت‌هایی که برای تامین مالی در این بازار وجود دارد آشنا شده اند و تقاضا‌هایی برای پذیرش یا انتشار اوراق داشته اند.

نقوی تصریح می‌کند: در کنار سایر شرکت‌های پذیرش شده در بورس و فرابورس، حدود ۱۰ شرکت هم متقاضی پذیرش در فرابورس ایران هستند که هم اکنون در هر حال طی کردن فرآیند پذیرش هستند.

او در ادامه می‌افزاید: اکثر شرکت‌های بزرگ استان در بورس و فرابورس پذیرش شده اند وتعدادی از شرکت‌ها نیز در حال بهبود استاندارد‌های خود در جهت ورود به این بازار‌ها هستند.

به گزارش گفتارنو، عضو هیأت مدیره فرابورس در خصوص مجموع سرمایه‌های شرکت‌های کرمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس می‌گوید: مجموع سرمایه‌های شرکت‌هایی که در بازار‌های بورس و یا فرابورس پذیرفته شده اند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است و ارزش بازارشان نیز به ۸۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بنا بر گفته‌های نقوی، شرکت‌های کرمانی، حدود ۸ درصد از ارزش بازار بورس تهران و ۱۱ درصد از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داده اند.

به گفته نقوی این شرکت‌ها در صنایع معدنی، خودرو، لاستیک حمل و نقل ریلی و نیروگاهی فعال هستند که با توجه به این معدن در سبد سرمایه گذاری‌ها و توسعه استان کرمان سهم بالایی دارد، شرکت‌های معدنی کرمانی هم در بازار سرمایه سهم زیادی به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که برخی از فعالین اقتصادی استان معتقدند که اکثر شرکت‌های پذیرفته شده و فعال در بورس از شرکت‌های بزرگ معدنی با سرمایه‌های هنگفت هستند و شرکت هاو بنگاه‌های اقتصادی کوچکتر سهمی از این بازار مالی ندارند.

عضو هیأت مدیره فرابورس ایران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه یکی از مشکلات بنگاه‌های کوچک استان نقدینگی است؛ این شرکت‌ها سهم چندانی در این بازار‌ها ندارند، به استاندارد‌های بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: شفافیت مالی، حداقل سرمایه، سودآوری و چشم انداز مثبت درآمدی بعضی از شاخص‌هایی هستند که هر شرکتی باید بتوانند خودش را باید با آن تطبیق دهد تا امکان پذیرش یا تامین مالی از طریق بازار سرمایه پیدا کند.

نقوی با اشاره به راه اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ایران، می‌گوید: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط راه اندازی شده است، اما هنوز این بازار در حال طی کردن مراحل بلوغ خود است، و در حال حاضر دو شرکت کرمانی تقاضای خود را برای پذیرش در این بازار ارائه کرده اند.

وی تامین مالی از طریق انتشار انواع متنوع ابزار‌های مالی اسلامی موجود در بازار سرمایه را یکی دیگر از راهکار‌های این بازار بر شمرد و افزود: شرکت‌های کرمانی فعال در صنایع هوایی، معدنی، ریلی و خودروسازی از این ابزار‌های تامین مالی چندین بار استفاده کرده اند و تجربیات خوبی در این باره دارند که سایر صنایع استان و شهرداری‌ها نیز میتوانند از این ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند.

او در پاسخ به این شائبه که استقبال کرمانی‌ها از بازار سرمایه به نسبت سایر شهر‌ها کمتر است، می‌گوید: من آمار دقیقی از میزان معاملات مردم کرمان و سایر استان‌ها در بازار سرمایه ندارم تا با استان‌های دیگر مقایسه کنم و تا انجا که مطلع هستم چنین آماری نیز وجود ندارد که به تفکیک معاملات را بر حسب سکونت یا محل تولد اعلام کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

پربازدید ها

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)