کد خبر: ۳۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
در حالیکه مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کمبود انسولین های قلمی در کرمان ابراز نگرانی می کند و می گوید: تعداد انسولین های قلمی( پن) که به کرمان می رسد خیلی کمتر از چیزی است که مورد نیازمان است و خیلی از بیماران دیابتی 5 قلم هم گیرشان نمی آید، اما رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان صراحتا عنوان می کند: در حال حاضر هیچ کمبود انسولینی در داروخانه های کرمان وجود ندارد و من شخصا ندیدم داروخانه ای از کمبود انسولین گلایه داشته باشد.
انسولین از تعهدات بیمه ای خارج نمی شود/ مصرف انسولین در ایران بیش از حد استاندارد است/ کاهش انسولین در راستای اصلاح دوز مصرف است/ کمبود انسولین نداریم
 
 
گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار

در حالیکه مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان از کمبود انسولین‌های قلمی در کرمان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: تعداد انسولین‌های قلمی (پن) که به کرمان می‌رسد خیلی کمتر از چیزی است که مورد نیازمان است و خیلی از بیماران دیابتی ۵ قلم هم گیرشان نمی‌آید، اما رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان صراحتا عنوان می‌کند: در حال حاضر هیچ کمبود انسولینی در داروخانه‌های کرمان وجود ندارد و من شخصا ندیدم داروخانه‌ای از کمبود انسولین گلایه داشته باشد.

به گزارش گفتارنو، رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان، همچنین خارج شدن شدن انسولین قلمی (پن) را از تحت پوشش بیمه شایعه خواند و گفت: کاهش انسولین مصرفی در برخی بیماران در راستای اصلاح دوز مصرف بوده است نه خارج شدن انسولین از تعهدات بیمه ای.

این در حالی است مدیر اداره دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مسئولیت عدم خرید انسولین در مقاطع قبلی سازمان‌های بیمه گر بودند، اذعان می‌کند: کم کردن سقف توزیع انسولین در حال حاضر کمبود انسولین است به طوری که در خیلی از شهرستان‌ها انواع انسولین قلمی خیلی کم است.

رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان درگفت و گو با گفتارنو، آنچه را که باعث شده است شایع خارج شدن انسولین‌های قلمی از تحت پوشش بیمه شکل بگیرد را رعایت نکردن الگوی استاندارد مصرف انسولین قلمداد کرد و گفت: ما در کشورمان مثل خیلی چیز‌های دیگر که الگوی مصرف استاندارد آن را رعایت نمی‌کنیم در مصرف انسولین‌های قلمی و غیر قلمی نیز الگوی استاندارد جهانی را رعایت نمی‌کنیم.

حمیدرضا متولی زاده، انجمن دیابت ایران را سیاست گذار علمی درمان دیابت خواند و گفت: از حدود یکسال قبل انجمن دیابت ایران بر اساس پروتوکل‌های جهانی که برای تجویز انسولین باید رعایت شود، با اعمال سقف گذاری برای انسولین اعلام کرد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باید یک واحد انسولین در روز تجویز شود که اغلب بیماران بیش از این مقدار را دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: دستور العمل کاهش سقف انسولین به منظور اصلاح الگوی مصرف توسط سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت تصویب شده است و به کل کشور ابلاغ شده است.

متولی میزان انسولینی که امروزه در ایران مصرف می‌شود را بیش از حداستاندارد عنوان کرد و گفت: تجویز دوز‌های بالاتر انسولین نه تنها در درمان بیماری موثر نیست بلکه عوارضی از جمله مقاومت به انسولین را هم در پی خواهد داشت.

متولی با استناد به پروتوکل‌های درمان دیابت در دنیا گفت: درمان دیابت پله به پله است و پله اول درمان نیز اصلاح الگوی رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی است که در اولویت اول خط درمانی دیابت می‌باشد، اما بیماران ما این کار را در دستور کار زندگی شان قرار نمی‌دهند.

رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان، معتقد است: گام اول درمان دیابت در فرهنگ عمومی ما عملیاتی نشده است و در این سال‌های اخیر پزشکان برای اینکه قند این بیماران کنترل شود چاره‌ای جز تجویز دوز بالای انسولین نداشتند. به طوریکه بیمارانی داریم که به ازای هرکیلوگرم وزن بدنشان ۳ واحد انسولین دریافت می‌کنند.

وی اظهارداشت: کرمان از یک ماه گذشته به همه بیماران دیابتی فراخوان داده است تا پرونده الکترونیکی جدید برای آن‌ها تشکیل شود تا در این پرونده دوز انسولین بر اساس وزن بیمار تعیین شود، با داشتن این پرونده بیمار در هرکجای کشور که باشد می‌تواند دوز مورد نیازش را دریافت کند.

متولی اضافه کرد: با این دستور العمل آن دسته از بیمارانی که دوز انسولین بیشتر از وزنشان دریافت می‌کردند کم می‌شود و روی سقف مجازی که انجمن دیابت تعیین کرده است قرار می‌گیرد؛ و این هرگز به این معنی نیست که انسولین از تعهد بیمه خارج شده است بلکه دوز مصرفی اصلاح می‌شود و روی حداکثر استاندارد قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: از سال ۹۱ که انسولین‌های قلمی وارد فارماکوپه دارویی ایران شد با نرخ ۱۲ هزار تومان در تعهد بیمه قرار گرفت و بیمار از این ۱۲ هزار تومان فقط هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت می‌کرد، وعلیرغم اینکه سهم سازمان‌های بیمه گر از جمله سازمان تامین اجتماعی در دارو‌های سرپایی که در نسخه نوشته می‌شود ۷۰ درصد است، اما طبق مصوبه شورای عالی بیمه و دایره نرخ گذاری دارو در وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی انسولین‌های قلمی را تا سقف ۹۰ درصد بیمه می‌کند.

وی همچنین اذعان داشت: از یکسال قبل به دلیل نوسانات ارز تأمین داروی انسولین با چالش مواجه شد چرا که تکنولوژی ساخت داروی انسولین بالا است و از خارج وارد می‌شود و انسولین که تا پیش از این ۱۲ هزار تومان قیمت داشت به ۴۰ هزار تومان رسید؛ و ظرف چند سال قیمت این دارو برای سازمان‌های بیمه گر ۴ برابر شد.

رییس دفتر اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کرمان بار دیگر با تاکید بر اینکه هرگز داروی انسولین از تعهدات بیمه خارج نخواهد شد، گفت: هنوز هم ۹۰ درصد انسولین‌های قلمی و انسولین‌های ویال که تولید داخل هستند را تحت پوشش داریم.

وی همچنین اقدام برخی از داروخانه‌ها که ادعا می‌کنند سازمان‌های بیمه گر مطالبات آن‌ها را پرداخت نکرده است و ترجیح می‌دهند انسولین را به صورت آزاد به بیماران بفروشند تا اینکه با سازمان‌های بیمه فعالیت کنند را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: پرداختی ما به داروخانه‌ها در بهترین شکل پرداخت در بین تمامی مراکز طرف قراردادمان است. به طوریکه پرداختی ما به بیمارستان‌های دانشگاه، بیمارستان‌های خصوصی، مطب ها، آزمایشگاه‌ها و ... خیلی عقب‌تر از داروخانه‌ها قرار دارد.

متولی یادآور شد: برای چند داروخانه که در کرمان بیشترین میزان توزیع انسولین را دارند پرداخت فوق العاده انجام دادیم، به طوریکه آخرین پرداخت داروخانه‌های طرف قرار داد ما آذر یا دی ۹۷ است.

وی خاطرنشان کرد: حتی تمام بدهی سال ۹۷ چهل داروخانه دراستان که هم نسخه الکترونیک داشتند و هم انسولین بیشتری توزیع می‌کردند را پرداخت کردیم. این درحالی است که آخرین پرداختی ما به مطب پزشکان اردیبهشت سال ۹۷ است و آخرین پرداخت بیمارستان‌های دانشگاهی نیز آذر ۹۶ است.

وی تنها مشکل شرکت‌های دارویی را اینگونه مطرح کرد که شرکت‌های دارویی می‌گویند وقتی داروی انسولین را به داروخانه‌ها می‌دهیم الزاما باید چک آن را حداقل یکماه یا دوماه بگیریم؛ که با وساطت دکتر حسیبی و دکتر اسدی پور شرکت توزیع دارو نیز توافق کرد که سه ماهه پول را دریافت کنند، و اگر داروخانه‌ای مشکلی داشت انسولین را در داروخانه دیگر و یا شهر دیگری توزیع نکنند.
برچسب ها: کرمان ، سلامت ، انسولین ، بیمه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)