گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار
" رحمان رضایی" مسئول معاینه فنی مکانیزه خودرو در خصوص کیفیت بنزین و نقش آن در نقص فنی خودرو به گفتارنو گفت:
درصد ناخالصی بنزین فقط از جایگاه های بنزین تشخیص داده می شود و از ماشین قابل تشخیص نیست، چرا که ممکن است درکارواش آب به داخل باک بنزین ماشین وارد شده باشد.
به گزارش گفتارنو، رضایی در خصوص تاثیر بنزین نامرغوب در ماشین های مدل بالا گفت: بنزینی که در این ماشین ها استفاده می شود معمولا اکتان پایینی دارند و کیفیت آنها به گونه ای است که حالت گازوییل مانند و چرب تری دارند.
او تصریح کرد: در این ماشین ها معمولا احتراق کامل انجام نمی شود و معمولا به دریچه گاز و سوپر موتور آسیب وارد می شود و معمولا باید سه ماهی یکبار پمپ بنزین خود را عوض کنند.
رضایی خاطرنشان کرد:در برخی موارد عدم کیفیت بنزین به عرضه آنها در جایگاه های سوخت برمی گردد ، زمانی که در جایگاه ها بنزین را تخلیه می کنند ممکن است در مخزن اصلی ناخالصی باشد و به دلیل تخلف بعضی از جایگاه داران در بنزین آب یا گازوییل و نفت بریزند یا اینکه ممکن است نشتی آب داشته باشند.از همین رو دقیق نمی شود گفت مشکل اصلی از کیفیت بنزین است.
مسئول معاینه فنی مکانیزه خودرو اظهار داشت: ما در معاینات فنی معمولا میزان آلایندگی خودروها را می سنجییم که درصد سوخت به هوا در حد نرمال باشد که معمولا اکثر ماشین های مدل 90 به بالا از کارخانه مشکل آلایندگی دارند و از ناحیه سوخت موتوری دچار نقص هستند.
رضایی یادآور شد: در استاندارد یورو4 بنزین، درصد سوخت co باید زیر 7 دهم باشد و حداکثر مجاز هیدروکربن های نسوخته برای ماشین های مدل 84 به بالا نیز 250 پی پی ام باشد. مدل 83 کاربراتی نیز درصد co تا 3 مجاز است و درصد هیدروکربن نسوخته تا 400 پی پی ام مجاز است.
او در ادامه افزود: از آنجایی که سیستم معاینات فنی خودرو در کشور یکپارچه است این استاندارد ها برای همه جا یکسان است و اجرا هم می شوند.