کد خبر: ۳۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
مدیر بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: ما همه ساله مسمومیت با توت را خصوصاً در شهرستان های استان داریم، ولی این مسمومیت به صورت عمده به دلیل وجود قارچ است.
حتی اگر درختان توت  سم پاشی نشده باشند،باز هم مصرف آن ها مضر است/ توت های خیابانی حاوی درصد بالایی از فلزات سنگین اند
گفتارنو/ مرضیه قاضی زاده:

تابستان و فصل توت که می‌شود شاهد حضور علاقه‌مندان به این میوه آبدار و شیرین در زیر درختان و یا گاهاً بر سر شاخه‌های درختان توت سطح شهر هستیم.

پارچه‌های سفید و گل و گلی، کودکان سر مست و دست و صورت‌های قرمز، صحنه‌های نوستالژیکی هستند که این روز‌ها مکرراً تکرار می‌شوند، اگر گذری به سطح شهر انداخته باشید حتما متوجه رنگ گرفتگی معابر، سیاه و چسبنده شدن معابر پر رفته آمد خصوصاً در راسته خیابان شریعتی شده اید اما فارغ از این صحنه‌های جالب، سلامت شهروندان نکته حائز اهمیت دیگری است که نباید نادیده گرفته شود.


مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص عوارض مصرف توت‌های خیابانی به گفتار نو می‌گوید: اگر شهرداری به این درختان سم زده باشد که موجب مسمومیت مردم می‌شود، ولی حتی اگر درختان سم پاشی هم نشده باشند باز هم با توجه به نشستن دود اگزوز ماشین‌ها روی آن‌ها، این توت‌ها برخوردار از ترکیبات حلقوی و مواد عالی هستند که از مشتقات نفتی است.

حمیدرضا گلزاری خاطر نشان می‌کند: حتی اگر ما در کوتاه مدت عامل میکروبی نداشته باشیم همین گرد و خاک هم مضر است، کوچکترین مسئله همین سربی است که دربنزین است؛ البته درست است که باید به مقدار زیادجمع شود تا بیماری زا باشد، ولی در هر حال استفاده از این توت‌ها مشکل دارد.

گلزاری با بیان اینکه توت میوه‌ای است که زیاد قابل شستشو نیست و کیفیت خود را در اثر شستن زیاد از دست می‌دهد، می‌گوید: توصیه ما این است که از این توت‌ها استفاده نکنند.

گلزاری ضمن اعلام بی اطلاعی از سم پاشی درختان توت، می‌گوید: شهرداری به ما گفته است که درخت‌های وسط را سم پاشی نکرده وتنها درختان کنار خیابان را سم پاشی کرده است.

گلزاری در پاسخ به این پرسش که آیا ایده استفاده از در ختان مثمر، آن هم درختی مانند توت برای زیباسازی شهر مناسب بوده، به صراحت می‌گوید: در حال حاضر که ما در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته ایم، می‌بینیم که کار درستی نبوده و باید از این به بعد برای خیابان‌ها فکری کرد.

او با اشاره به رشد سریع و مناسب درختان توت، اظهار می‌کند: می گویند درختان نارون مشکل سازند و درست رشد نمی‌کنند و به اصطلاح افت می‌زنند، به هر حال این درخت توت هم که رشد خوبی در کرمان دارد، تبعات خاص خودش را دارد.

گلزاری خاطر نشان می‌کند: درست است که فضای شهر زیبا شده است، ولی اصل بدن انسان است و خداوند گفته هر چه به بدن انسان اسیب می‌زند، نباید استفاده شود. من فکر می‌کنم که باید از این کار اجتناب کنند و اگر امکان پذیر هست این درختان را قطع کنند.

او در ادامه می‌افزاید: البته جهاد کشاورزی و بقیه سازمان‌ها بهتر می‌توانند در این مورد نظر دهند؛ ولی ان چیزی که ما به چشم می‌بینیم و حتی آزمایشات هم تایید خواهند کرد، درصد بالای فلزات سنگین در این توت هاست.

مدیر بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مصرف توت‌های باغات و مراتع  می‌گوید: در باغ و در یک طبیعت مصرف توت مستقیم تا به حال مشکلی نداشته است، ولی بعضی‌ها که وسواس دارند می‌توانند آن را شست و شو دهند.

او در ادامه می‌افزاید: توت ها‌ی باغات آلودگی میکروبی ندارند، ولی اگر الودگی شیمیایی هم داشته باشند به این صورت در بدن اثر نمی‌کند؛ چرا که خوشبختانه ما ایرانی‌ها در وعده‌های غذایی سلولز بالایی استفاده می‌کنیم که همین امر باعث دفع بیشتر و خارج شدن سموم از بدن می‌شود.

با توجه به صحبت‌های گلزرای در خصوص بیماری زا نبودن مصرف توت‌های نشسته از او پرسش شد که علت مسمومست‌های ناشی از خوردن توت، چیست؟

گلزاری در پاسخ به این پرسش می‌گوید: ما همه ساله مسمومیت با توت را خصوصاً در شهرستان‌های استان داریم، ولی این مسمومیت به صورت عمده به دلیل وجود قارچ است.

او در ادامه تشریح می‌کند: افراد توت را خیلی نگهداری می‌کنند و حتی بعضاً در خارج از یخچال و در محیط باز نگهداری می‌کنند که همین موجب رشد قارچ و ایجاد مسمومیت می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

پربازدید ها

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)